نشست مجازی «زندگی با عطر یاس» در خراسان جنوبی برگزار شد

در آستانه ایام شهادت حضرت فاطمه (س)، نشست مجازی «زندگی با عطر یاس» با همکاری کانون بانوان و خانواده خدمت رضوی در خراسان جنوبی و اداره کل کتابخانه های عمومی استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، نشست مجازی «زندگی با عطر یاس» امروز (۲۵ دی) در آستانه ایام شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها با همکاری کانون بانوان و خانواده خدمت رضوی استان خراسان جنوبی و اداره کل کتابخانه های عمومی استان برگزار شد.

 

«پریدخت اصالتی» دکترای روانشناسی در این نشست مجازی با اشاره به برخی روش‌های تربیتی و فرزندپروری حضرت فاطمه (س) گفت: ایشان در خانه‌ای کوچک و با کمترین امکانات، بیشترین بهره‌برداری در خانواده را به‌نمایش گذاشتند یعنی تربیت فرزند به امکانات زیاد نیست، بلکه به روش صحیح است.

 

وی ادامه داد: توجه حضرت زهرا (س) به نیازهای عاطفی و ارزش و احترام قائل شدن نسبت به فرزندان جلوه دیگری از بینش ناب آن حضرت است و ایشان به دقیق ترین نکات روان شناسی درباره فرزندان خود توجه می کرد.

 

اصالتی با بیان ضرورت آموزش حس همدردی و کمک به نیازمندان به فرزندان، گفت: روایات زیادی از زندگی حضرت زهرا (س) وجود دارد که به صورت عملی به فرزندان خود آموزش می دادند که باید به نیازمندان یاری رسانند و قبل از خود به فکر دیگران بوده و هم نوعان را بر خود مقدم دارند. وقتی امام حسن(ع) مادر خود را در حال دعا برای مردم و همسایگان می بینند و سوال می کنند که  چرا همه را دعا می کنید و خود را دعا نمی کنید که حضرت زهرا(س) پاسخ دادند: «الجارُ ثُمَّ الدّار؛ یعنی اول همسایه و بعد خانه».

 

این روانشناس با اشاره به اینکه استفاده از جملات مناسب در لحظه بازی با فرزندان، به عنوان بهترین فرصت یادگیری و تربیت اخلاقی به حساب می‌آید، افزود: حضرت زهرا (س) فرزندان خود را به بازی و مسابقه تشویق می‌کردند و گاهی با آنان به بازی مشغول می‌شدند و با گفتاری شیرین و مادرانه و بالا و پایین انداختن فرزندان خود، مفاهیم دینی و اخلاقی را به کودکانش می آموخت.

 

وی به قاطعیت در تربیت فرزندان اشاره کرد و گفت: باید در برخورد با اشتباهات فرزندانمان کاملا درست و منطقی  رفتار کنیم البته نباید مدام به خطاها توجه و نسبت به آن تذکر داد چرا که عزت نفس و اعتماد به نفس کودک ضعیف می شود.

 

اصالتی عنوان کرد: تغافل والدین اگر به‌جا و در مورد صحیح باشد، نتیجه مثبت می ‌دهد بنابراین والدین باید انتقاد و نصیحت را به حداقل برسانند و از خطاهای جزئی و کم اهمیت فرزند، صرف نظر کنند و هر ایراد جزئی را بلافاصله مورد انتقاد و اعتراض قرار ندهند، بلکه با بلند نظری از کنار آن بگذرند تا بتوانند در مواردی مهمتر، با قاطعیت عمل کنند.

 

این روانشناسی در پایان این نشست مجازی به برخی دیگر از شیوه های تربیتی حضرت زهرا(س) پرداخت و تأکید کرد: باید حواسمان باشد که چراغ راه ما در تربیت فرزندان و خانواده فاطمی لزوم توجه به سیره عملی ائمه اطهار (ع) به ویژه الگوبرداری از سبک زندگی خانواده حضرت فاطمه (س) است.

کد خبر 1015601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha