تعبیر «مهدیِ فاطمه(س)» ریشه روایی دارد/ فاطمیه به ما آموخت بین در و دیوار مصائب امام زمان(عج) را صدا کنیم

حجت‌الاسلام حسن‌زاده با بیان اینکه امام زمان(عج) با مادرشان به ما معرفی شده‌اند، گفت: اگر می‌خواهیم حیات و زندگی آگاهانه و عالمانه داشته باشیم باید امام زمان(عج) را بشناسیم و بهترین منبع در این معرفت و علم، سخنان حضرت زهرا(س) درباره جایگاه امامت است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت جانسوز حضرت زهرای مرضیه(س) به عنوان نخستین مدافع حریم ولایت و نیز به منظور بررسی مولفه های انتظار زمینه ساز ظهور در سیره فاطمی(س)، با حجت الاسلام «مصطفی حسن زاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح بخش نخست آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام حسن زاده با بیان اینکه ما امام زمان(عج) را بیشتر به نام مادرشان می شناسیم، اظهار کرد: یعنی همانطور که در حدیث شریف کساء خدا، امیرمومنان و حضرت فاطمه(س) و حسنین(ع) را به جمیع ملائکه معرفی می کند، می بینیم که امام زمان(عج) نیز با مادرشان به ما معرفی شده اند. تعبیر «مهدیِ فاطمه(س)»، برگرفته از روایات است.

 

این کارشناس مهدوی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «الْمَهْدِي مِنْ عِتْرَتِي مِنْ وُلْدِ فَاطِمَة» یعنی مهدی فرزند من و از نسل و فرزندان زهرا(س) است. از این رو، برای شناخت امام زمان(عج) باید فاطمه زهرا(س) را بشناسیم اگر ما ماموم به امام زمان(ع) هستیم و به ایشان اقتدا کرده ایم، حرکت ما برای سعادت در مسیر حضرت حجت(عج) است، امام مهدی(عج) برای همه آنها که به ایشان اقتدا دارند، می فرمایند: «دختر رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله (فاطمه زهرا علیها السّلام) برای من، اسوه و الگویی نیکو است».

 

الگوی معرفتِ حجت خدا در ما باید فاطمی(س) باشد

 

وی تصریح کرد: یعنی امام زمانی که عصاره همه انبیاء و اولیاء هستند، تاکید دارند هر کس به ایشان اقتدا کرده باید در مسیر انتظار و کسب رضایی الهی به سیره فاطمی(س) اقتدا داشته باشد. باید توجه داشت این به معنای نشستن روی حصیر و زندگی در خانه کاهگلی نیست، بلکه الگوی معرفتِ حجت خدا در ما باید فاطمی(س) باشد، الگوی حرکت ما در مسیر امام زمان(ع) باید فاطمی باشد ... برای مثال ببینیم ایشان با همسایگان چطور برخورد می کردند، عبادت شان چگونه بود و ... چون اخلاقیات در همه ادوار حیات بشر ثابت هستند چنان که نیاز انسان به آب در طول قرن ها و هزاره ها تغییر نکرده است و اخلاق نیکو، دستگیری از دیگران، ایثار و ... نیز اخلاقیاتی ثابت هستند.

 

حجت الاسلام حسن زاده ابراز کرد: همانطور که فاطمه زهرا (س) الگویی برای اصحاب رسول خدا (ص) و حرکت سلمان و ابوذر الگو بودند، برای پیروان همه ائمه(ع) و منتظران امام زمان(عج). از مهمترین وظایف منتظران که اساس انتظار را تشکیل می دهد، مسئله معرفت نسبت به امام است که راه نجات از مرگ و حیات جاهلی هم این معرفت است چنان که در منابع شیعه و اهل سنت از رسول خدا(ص) است: «هر که بمیرد و امام زمانش را نشناسد، همانند مرگ جاهلیت، مرده است»، باید توجه داشت هر کس که مرگش جاهلی باشد، حتما زندگیش هم جاهلانه بوده است.

 

معرفت به امام در سیره فاطمی(س)

 

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم حیات و زندگی آگاهانه و عالمانه داشته باشیم باید امام زمان(عج) را بشناسیم و بهترین منبع در این معرفت و علم، سخنان حضرت زهرا(س) درباره جایگاه امامت است. زمانی از ایشان درباره جایگاه امام پرسیده شد، ایشان فرمودند: مَثَل امام مَثَل کعبه است ... مردم باید به سمت امام بیایند نه اینکه امام به سمت مردم بروند. اگر امیرمومنان (ع) خانه نشین شدند و بیش از هزار سال است که امام زمان(ع) در غیبت به سر می برند، به دلیل عدم معرفت به وجود امام معصوم است.

 

حجت الاسلام حسن زاده افزود: حضرت زهرا(س) تاکید دارند که باید همه حیات ما حول محور امام باشد، چنان که حاجی کعبه را محور حج خود قرار می دهد.

وی بیان کرد: دوم سیره عملی حضرت زهرا(س) در این معرفت است، زمانی زنان مهاجر و انصار محضر ایشان آمدند و حضرت(س) روی برگردانند که همین عمل نیز برای ما آموزه دارد تا بدانیم چرا ایشان چنین کردند و مبادا در قیامت حضرت زهرا(س) از ما روی برگردانند! چراکه به تصریح روایات: «إنَّ اللهَ لَیَغْضَبُ لِغَضَبِ فاطِمَةَ وَ یَرْضی لِرِضاها».

 

این کارشناس و مبلغ مهدوی با تاکید بر لزوم توجه به دغدغه های فاطمی(س)، گفت: وقتی ام سلمه از حضرت زهرا(س) پرسید، شب را چگونه صبح کردید؟، فرمودند: «اَصبَحتُ بین کمْدِ و کرْبِ، فَقْدِ النّبی و ظُلمِ الوَصیّ».

باید ببینیم ما منتظران چقدر چنین دغدغه ای داریم؟ آیا همنطور که اولین دغدغده حضرت زهرا(ع) ظلم به ولایت و امام زمان شان بود ما نیز دغدغه مند امام زمان خود هستیم؟!

 

وی تاکید کرد: همین کلام حضرت زهرا(س) را وجود مقدس امام زمان(عج) در تعابیر مختلف به ما یاده داده اند،  چنان که در دعای افتتاح آمده است.

 

حجت الاسلام حسن زاده در ادامه گفت: پیام اصلی فاطمیه برای همه منتظران این است که حضرت زهرا(س) که فرمودند: بهترن زنان عالم کسی است که هیچ نامحرمی را نبیند و او نیز هیچ نامحرمی را نبیند ... اما در دفاع از امام زمانشان به در خانه مهاجر و انصار رفته و برای حجت خدا یاری طلبیدند. ما منتظران باید همه وجودمان گره بخورد به یاد امام زمان مان چنان که حضرت زهرای مرضیه(س) چنین بودند.

 

امام روح همه خوبی ها

 

وی در ادامه اظهار کرد: ناله و نفرین حضرت زهرا(س) خطاب به مجاهدانی بود که در رکاب پیامبر(ص) جنگیده بودند! همه درس فاطمیه و زندگانی بزرگ بانوی حضرت زهرا(س) برای شیعیان عصر غیبت این بود که روح قرآن و حقیقت اسلام و نماز و اصل و ریشه همه خوبی ها، امام هر عصر و زمان و حجت خدا است که باید این را از فاطمیه فرا بگیریم.

 

حجت الاسلام حسن زاده تصریح کرد: فاطمیه به ما یاد می دهد وقتی دنیای مصائب به سوی ما روی آورد و بین در و دیوار مصائب گیر کردیم، فریاد بزنیم «یا مهدی(عج)!»، و وقتی به ما حمله می شود باید با همه وجود از امام زمان (عج) دفاع کنیم و اگر تازیانه خوردیم و مجروح شدیم، دست از امام زمان خود نکِشیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرط نصرت و یاری حجت خدا، وجود افراد بسیار نیست همانطور که فاطمه زهرا(س) غریبانه برای یاری امام زمانشان قدم برداشتند اگر می بینیم کسانی از امام زمان غافل خواستند چراغ راه ما آن یگانه بانو باشند و حتی تک و تنها برای یاری امام زمان(عج) برخیزیم و آن شرط هایی را که هر صبح با امام مهدی(عج) می بندیم در عمل پیاده کنیم: «اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ، وَالذَّابِّينَ عَنْهُ، والْمُسارِعِينَ إِلَيْهِ فِي قَضاءِ حَوَائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلِينَ لِأَوامِرِهِ ، وَالْمُحامِينَ عَنْهُ، وَالسَّابِقِينَ إِلىٰ إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ».

 

 

کد خبر 1016044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha