مسئولان با بهره گیری از زندگی اهل بیت(ع) انتصاب خود را فرصت خدمت بدانند

حجت الاسلام حسینی با اشاره با زندگی اهل بیت (ع) و نزدیکی زمان انتخابات در کشور گفت:در ایام انتخابات اگر کسی می خواهد از زندگی اهل بیت (ع) الگوبرداری کند، حضرت علی (ع) این امر را فرصت خدمت می داند و نه غنیمت و طعمه.

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی _فرزانه تهجا: 12امام بزرگوار شیعه (ع) از نسل حضرت فاطمه زهرا (س) هستند؛ مطابق روایات سوره و آیاتی از قرآن کریم مانند سوره کوثر، سوره انسان، آیه تطهیر و آیه مودت در حق آن حضرت (س) و همسر و فرزندانش نازل شده است و دوستی و دشمنی با ایشان، به منزله دوستی و دشمنی با پیامبر (ص) است. در هیمن رابطه گفتگویی با حجت الاسلام «سید علی حسینی» امام جمعه نسیم شهر به شرح زیر ارایه می شود.

 

 

جایگاه حضرت زهرا (س) در آیت روایات چگونه است ؟

آیات فراوان در فضیلت حضرت زهرا (س) و اهل بیت عصمت و طهارت نازل شده است مانند آیه اطعام، آیه ولایت، آیه تطهیر، آیه مباهله، سوره کوثر و آیات فراوان دیگر. روایات و احادیث در مورد شخصیت حضرت زهرا (س) فراوان است. حضرت زهرا (س) در جنگ احد از مدینه تا محل جنگ احد را پیاده آمد تا پیشانی و دندان شکسته پدر را تیمار کند.

کدام ویژگی حضرت زهرا (س) مهمترین ویژگی بارز ایشان است؟

تمامی مراحل زندگی حضرت زهرا (س) از به دنیا آمدن تا ازدواج و حتی مهریه حضرت زهرا (س) و تشریفات ازدواج ایشان همگی الگو است. تربیت فرزند، خانه داری، شب زنده داری و همسایه داری همگی الگوست و باید از تمام آنها بهره ببریم اما بالاتر از تمام اینها حرکت حضرت زهرا (س) در دفاع از امیرالمومنین (ع) است که با بروز و ظهور این امر را در خطبه فدکیه می بینیم. کسی که ولایت حضرت علی (ع) را شناخته است، قبول و اطاعت می کند و در این راه مبارزه می کند. اگر برای ما اصول دین شناخته شده است، این موضوع توسط ائمه معصومین به ما نشان داده شده است. باید نگاه کنیم که حضرت زهرا (س) در زندگی شخصی خود چگونه زندگی می کردند و وقتی لازم بود از امام خود دفاع کنند، چگونه در این میدان حرکت می کنند و این درس بزرگی برای زنان و مردان امروز جامعه است و مومنان و مومنات و آزادگان در سراسر عالم می توانند از آن پیروی می کنند یعنی در شناخت و اطاعت از رهبری از این بانوی بزرگ اسلام پیروی کنند.

حضرت زهرا (س) در مقابل مخالفان ولایت چگون ایستادند؟

 حضرت زهرا (س) در هجوم مخالفان به منزل ایشان با تمام قدرت دفاع کردند و از جایگاه ولایت حمایت داشتند و حتی زمانی که حضرت علی (ع) را به مسجد بردند نیز از او دفاع کرد. حضرت رسول(ص) بارها فرمودند هر کس حضرت زهرا(س) را خوشحال کند، مرا خوشحال کرده و هر کس حضرت زهرا (س) را ناراحت کند، مرا ناراحت کرده است. در تحلیل خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) توضیحی فشرده از صفات خدا و هدف آفرینش ارایه می دهد و در فرازهای بعدی اسرار احکام و قرآن را بیان می کنند و راه رسیدن به خدا و تفسیر واجبات را نشان می دهند و اطاعت از امامت و ولایت را دوری از تفرقه بیان می کنند و در آخر بیان می کنند بدانید من فاطمه دختر گرامی پیامبر خدا هستم و در مورد حضرت علی (ع) می فرماید هرگاه شاخ شیطان پیدا شد و فتنه مشرکان دهان باز کرد، پدرم برادرش علی را در کام آنها می افکند و آنها را به وسیله علی (ع) سرکوب می کرد و حضرت علی (ع) از این ماموریت ها باز نمی گشت مگر آنکه بینی دشمنان را به خاک مالیده بود و در نهایت بیان می کنند که دادگاه عظیمی پیش روست و حاکم آن خداست و مدعی پیامبر است و موعد آن قیامت است.

پیروی از ولایت در زمان غیبت معصومین(ع) چگونه بیان می شود؟

خداوند انسان را خلق کرد و برای آن برنامه زندگی مقرر کرد و پیامبران به عنوان افرادی صادق و راستگو که مورد تایید خدا هستند برای هدایت بشر فرستاده شدند. پیامبران بیرونی 124 هزار پیامبر هستند و پیامبر درونی عقل ماست و فطرت انسان ها بر پاکی قرار دارد. دستور زندگی برای رسیدن به خدا را پیامبران به ما داده اند که خاتم حضرت محمد (ص) است. در عید غدیر نیز این ولایت به حضرت علی (ع) منتقل می شود و در زمان امام زمان (عج) نیز از طریق نایبان آن به مردم انتقال می دهند اما در زمانی که به امام زمان دسترسی ای نیست باید به ولی امر و علما و ولی فقیه مراجعه شود و این بیان نایب دوم امام زمان (عج) است یعنی در زمان غیبت باید از مراجع و ولی فقیه اطاعت کنیم.

دیدگاه حضرت زهرا نسبت به امام و ولی زمان چگونه است؟

یکی از الگوهای تبعیت از ولی امر حضرت زهرا (س) است که با فراوانی مشغله ها و مشکلات گوناگون تربیت فرزند را در آن فضا پذیرفته و همواره جوابگوی مسایل مهاجرین و انصار بودند. حضرت زهرا (س) در تمام طول عمر خود در تبعیت از حضرت علی (ع) زندگی کردند و در وقت مقتضی همواره دفاع کردند و برای احقاق حق حضرت علی (ع) به در خانه مهاجرین و انصار رفتند و از آنها استمداد خواسته تا به حضرت علی (ع) کمک کنند و مبادا که مقام حضرت زهرا (س) را تنزل داده و بگوییم برای فدک قیام کرده است. حضرت زهرا (س) برای دفاع از حضرت علی (ع) خود را در معرض هجوم دشمنان قرار داد. حضرت زهرا (س) امام را کعبه مثال می زنند که مردم باید دور آن را بگیرند تا امام بتواند در کار خود موفق شود.

 

حضرت زهرا (س) پس از جراحت نیز در بستر بیماری در بیان حال خود می فرمایند من ناراحتم، پس از رحلت پدرم به حضرت علی (ع) ظلم شده است. با تمام جراحاتی که داشتند هیچ گاه از ناراحتی های خود نگفتند اما تنها از مظلومیت حضرت علی (ع) بیان می کنند و مشکلات اسلام را مطرح می کنند. این الگوبرداری از زندگی حضرت زهرا (س) برای ما مانده است که باید امام شناس، ولی شناس و مطیع و حمایت گر از ولی فقیه باشیم.

 

ما چقدر توانستیم در جامعه زندگی خود با زندگی حضرت زهرا (س) نزدیک کنیم؟

 در سبک زندگی ما متاسفانه گرچه اسما ما در مسیر اهل بیت(ع) هستیم اما رسما بسیار کم و کم رنگ سبک زندگی ما شبیه پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) است. ما نمی توانیم در 1400 سال پیش با وسایل سفالی زندگی کنیم و حضرت علی (ع) نیز می فرمایند شما نمی توانید مانند من زندگی کنید. مقتضیات زمان فرق کرده و باید از ابزار آن نیز استفاده کنیم اما افراط و تفریط ما، تجمل گرایی و رسوم اصلی اسلام برای رسیدن به سعادت که الگوی عملی آن پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هستند، فاصله گرفته ایم. آنها در جامعه مسئول بودند اما سه شبانه روز گرسنه بودند. برخی فکر می کنند حضرت علی (ع) در فقر بودند، اگر در فقر بودند که هر کس می تواند مانند حضرت علی (ع) باشد و هر فقیری می تواند مانند حضرت علی (ع) باشد اما این گونه نیست، حضرت علی (ع) در کمال دارایی و مکنت، داشتند و انفاق می کردند. چاه ها، قنات ها و باغ هایی که آباد شدند، همگی وقفی بودند که از حضرت علی (ع) بر جای ماندند و از درآمد آنها به مردم کمک می کردند اما متاسفانه ما فقط یاد گرفته ایم در ولادت ها، برخی مواقع شیرینی و شربت پخش کنیم و در عزاداری های آنها سیاه پوش باشیم؛ ظاهر خود را آراسته می کنیم و خود را عزادار معرفی می کنیم اما باطن ما که از درون باید اصلاح شود و از سیره اهل بیت(ع) تاسی کنیم، این کار را انجام نمی دهیم.

 

سبک زندگی ما بیشتر توجه کردن به ظاهر شده است. زنان و دختران ما بیشتر متوجه ظاهر هستند زیرا اعتماد به نفس آنها رشد نیافته است و کرامت انسانی یک مومن و مومنه از درون رشد نیافته است. ساختمان های بسیار زیبا و گرانبها وجود دارد اما زندگی با عشق و محبت نیست. ما به ظاهر پرداختیم و از درون غافل شدیم.

چگونه یک جامعه با دوری از الگوی اهل بیت دچار انحراف می شود؟

رهبر انقلاب بارها فرمودند ما در شبیخون فرهنگی هستیم. امثال برخی وزرای ارشاد می گفتند این توهم است و می گفتند آمریکا و اروپا به ما چه کار دارند اما دیدیم که این فرهنگ چگونه آهسته آهسته چادری را که رضا خان نتوانست از سر مردم ما بردارد از سر زنان و دختران ما برداشته است و مادران امروز نمی توانند به راحتی چادر بر سر دختران خود کنند. ما انذار رهبر را جدی نگرفتیم و اقدامات فرهنگی در این راه صورت نگرفته است. ما تنها فضایل و کرامات اخلاقی ائمه (ع) را در کتاب ها خواندیم و حفظ کردیم و آن را نتوانستیم تدوین و پیاده سازی کنیم و جامعه دچار خطر شدند.

 

البته علت های دیگری مانند مشکلات اقتصادی نیز وجود دارد. وقتی ضعف معیشت و اقتصاد حاکم شود، انحراف ایجاد می شود. در کجا معلم علوم و تاریخ راجع به صداقت آیه و روایت می خوانند. قرآن ابتدا بر تعلیم تاکید می کند در حالی که در قرآن ابتدا بر پرورش و پس از آن بر آموزش تاکید می شود. ابتدا باید به کودکان خود صداقت را بیاموزیم اما معلم فقط به آموزش اهمیت می دهد و فرصتی برای آموزش و صداقت ندارد. پیش نماز ما در مسجد وقتی برای صحبت با جوانان نمی گذارد و حضور جوانان در مساجد کمرنگ است و تنها میانسالان و کهنسالان در مساجد حضور می یابند. ما نتوانستیم جوانان را جذب کنیم و با اخلاق و موعظه حسنه آنها را هدایت کنیم در حالی که در فضای مجازی انواع لذت های پوچ ارایه می شود و جوانان به آن سمت هدایت می شوند.

آیا حضرت زهرا(س) تنها الگوی بانوان است؟

اشتباه است که فکر می کنیم حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) تنها الگوی زنان هستند. در دین زن و مرد وجود ندارند. امر به معروف و نهی از منکر برای زن و مرد با تمام مراتب عنوان شده است و واجب برای تمام مردان و زنان است. در آیات بسیاری تساوی زن و مرد به خوبی بیان شده است. تساوی همیشه عدالت نیست. در زندگی حضرت زهرا (س) مرد و زن مساوی هستند. عبادات و وظایف فردی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آنها یکسان است.

چگونه در انتخابات سیاسیون از زندگی حضرت زهرا(س) الگو بگیرند؟

 در ایام انتخابات اگر کسی می خواهد از زندگی اهل بیت (ع) الگوبرداری کند، حضرت علی (ع) این امر را فرصت خدمت می داند و نه غنیمت و طعمه. کسی که میلیاردها ریال برای تبلیغ هزینه می کند، آیا می خواهد خدمت کند؟ کسی که خود را برای رسیدن به مقام هلاک می کند و کشور را به آشوب می کشد، آیا برای خدمت تلاش می کند؟ قطعا او از اول قصد خیانت دارد و قصد چپاول می کند. پس از رسیدن به مقام و منصب نباید ذوق کنیم بلکه ببینیم چه تکالیفی بر عهده ماست. با وعده دروغ، تخریب و تهمت نمی توان کشور را هدایت کرد. خدا و دین این حرکت را نمی پسندند و ضربه به دین و مقدسات است. اگر افراد که خود را مقید به دین می دانند در این عرصه خوب عمل نکنند، دین را زیر سوال می برند.

 

کد خبر 1016209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha