محبت فردی و اطاعت اجتماعی از امام زمان(عج) پیام حضرت زهرا(س) به شیعیان است

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی گفت: محبت در حد فردی و اطاعت در حد اجتماعی از امام زمان(عج) پیام حضرت زهرا(س) به شیعیان خود است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» امروز به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در مسجد امیر به سخنرانی پرداخته و گفت: حضرت زهرا(س) دختر رسول خدا(ص)، همسر ولی خدا، مادرائمه هدی(ع)، مظلومه دوران، شهیده راه امامت و صدیقه هستند، این فضایل تنها به حضرت زهرا(س) اختصاص دارد.

وی افزود: حضرت زهرا(س) به کنیه ام‌المومنین رتبه و شرافت پیدا کردند، ام ابیها کنیه‌ای است که مقام صدیقه طاهر(س) را از همسران پیامبر(ص) بالا می‌برد، ایشان شفعیه محشر و حبیبه رسول خداوند(ص) هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه خداوند در تعریف حضرت زهرا(س) از هیچ یک از این عناوین استفاده نکرده است، عنوان کرد: ارزش انسان به قرب الهی است و عاملی که انسان را به قرب الهی می‌رساند ایمان است، اگر کسی مومن نبود از ارزش انسانی ساقط شده است، مراد از ایمان همراه با کفر، شرک، نفاق، ادعایی و توهمی نیست بلکه ایمان حقیقی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آغاز ایمان از معرفت بوده و امتداد آن به عقیده یقینی است که در انسان حالت تسلیم ایجاد می‌کند از نظر قرآن کریم همین حالت تسلیم ایمان است، اظهار کرد: بسیاری از انسان‌ها معرفت یا باورهایی را دارند اما حالت تسلیم را در تکوین و تشریع ندارند.

وی با بیان اینکه لازمه حالت تسلیم عمل است، ابراز کرد: خداوند متعال در قرآن کریم کنار ایمان همواره از عمل صالح یاد کردند، تمام معارف ایمان در سایه عمل صالح است، ایمان در سایه تسلیم بر تکوینیات و تشریعیات الهی ممکن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه بندگی و عبودیت از اهداف و مقدمه خلقت است، گفت: خداوند متعال می‌فرمایند ما جن و انس را نیافریدیم مگر آنکه بندگی کنند، اگر کسی در زندگی بندگی نکند زندگی او ابتر است. بندگی دستور الهی است، خداوند می‌فرماید آن کسی را بندگی کنید که خالق شما است، بندگی خداوند سبب شرافت انسان است.

استاد حوزه علمیه با استناد به فرمایشی از امام سجاد(ع) عنوان کرد: شرافتمند کسی است که اطاعت الهی او را شریف کرده است، انسان عزیز کسی است که عبادت خداوند به او عزت بخشیده است. شرافت و عزت انسانی در گرو اطاعت و بندگی خداوند است.

وی با بیان اینکه عبادت و بندگی خدا انسان را به قرب الهی رسانده و سبب تکامل بشر می‌شود، اظهار کرد: انسان به صورت فطری دنبال کمال است اما این کمال حقیقی حاصل نمی‌شود مگر اینکه انسان خداگونه شود.در بندگی الهی حیات حقیقی وجود دارد، بنده شدن لازمه ایمان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی بیان کرد: خداوند در معرفی حضرت زهرا(س) می فرماید «فاطمه بزرگ و سرور بندگان من است، او به قلب خود برای بندگی من رجوع کرده است»، این توصیف و تعریف خداوند از حضرت زهرا(س) همچون وصف پیامبر(ص) است که ایشان هم اول بنده و سپس رسول هستند.

استاد حوزه علمیه گفت: امام هادی می‌فرمایند «خدایا درود بر بنده و دختر پیامبر تو»  این همان مقامی است که ما برای رسول خدا(ص) در تشهد نماز تعریف می‌کنیم.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های بندگی حضرت فاطمه(س) این است که خداوند شیعیان او را از عذاب جهنم امان داده است، هر کس پیرو ایشان باشد از جهنم ایمن می‌شود. پیامبر(ص) فرمودند فاطمه فاطمه نامیده شد زیرا خود ایشان، پیروان و فرزندان ایشان از آتش در امان هستند،  هرکس بر حضرت زهرا(س) درود فرستد از آتش جهنم در امان است، خداوند او را بیامرزد و در آخرت به پیامبر(ص) ملحق کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه ویژگی دیگر ایشان این است تسبیح حضرت زهرا(س) راه نجات از جهنم است، گفت: هیچ عبادتی برای خداوند بالاتر از تسبیح حضرت زهرا(س) نیست. امام صادق(ع) فرمودند پس از هر نماز واجب تسبیحات حضرت زهرا(س) بهتر از هزار رکعت نماز است. این ویژگی را خداوند به حضرت زهرا(س) داده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند به وجود نازنین حضرت زهرا(س) در عالم ملکوت مباهات می‌کند، خاطرنشان کرد: خداوند پس از غدیر برای هیچ کس عذری نگذاشت خداوند اطاعت از ائمه معصومین(ع) را تنها مسیر نجات و سبب نظم اجتماعی قرار داده است که مردم از تفرقه در امان بمانند. محبت در حد فردی و اطاعت در حد اجتماعی از امام زمان(عج) پیام حضرت زهرا(س) به شیعیان خود است.

کد خبر 1016455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha