توجه به نیازهای فرهنگی همسو با توزیع بسته های معیشتی

خانواده های آسیب پذیر علاوه بر نیازهای معیشتی به خدمات فرهنگی، ورزشی و اجتماعی نیز محتاج بوده تا به رشد فکری و پیشگیری از آسیب های اجتماعی این قشر کمک شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، اقشار آسیب پذیر جامعه به دلیل فقر، بدهی، مشکلات اقتصادی و معیشتی از خدمات بسیاری محروم می شوند و دغدغه عمده آن ها بر نیازهای اولیه از جمله خوراک و پوشاک متمرکز متمرکز می شود و از حوزه های دیگر مثل نیاز به مطالعه، ورزش، روانشناختی و سواد عمومی در زندگی آن ها خبری نیست.

 

فرزندان این قشر مثل بسیاری از خانواده های دیگر از حداقلی ترین خدمات نیز بی بهره مانده و شاید آرزوی چنین امکانات و بسترهایی به دلیل فقر در ذهن آن ها نیز وارد نشود و این موضوع نه تنها برای مددجویان مراکز حمایتی بلکه برای افراد ضعیف و حتی متوسط هم وجود دارد.

 

نیاز به غذا، پوشاک، مسکن و روزمره در صدر و اولویت ها زندگی قرار دارد اما سرکوب کردن نیازهای فرهنگی نیز بر پیشرفت و حتی برون رفت از مشکلات اولیه اثر می گذارد و چه بسا که در توجه به نیازهای فرهنگی، فرد فرصت ها و استعدادهای خود را کشف و به خود و خانواده اش کمک کند.

 

بی توجهی به نیازهای فرهنگی خود می تواند موجب گرایش به پدیده های شوم اجتماعی مثل اعتیاد به مواد مخدر، دوست یابی های غلط و انزوا و ناامیدی نیز بشود که چنین وضعی مشکل دو را دوچندان خواهد کرد.

 

توجه به نیازهای فرهنگی مددجویان نهادهای حمایتی و افراد ضعیف و متوسط جامعه ضرورتی غیرقابل انکار است که موسسات دولتی و خصوصی فعال در این حوزه باید نقش خود را در کنار تامین نیازهای معیشتی ایفا و دیگر نهادهای مثل تشکل ها و ادارات دولتی فرهنگی نیز به این موضوع دقت و توجه داشته باشند.

 

تخفیف 50 درصدی سینماهای کشور  در یک روز اقدامی مناسب برای بهره مندی اقشار مختلف جامعه از خدمات سینماها است که این چنین اقداماتی باید در قالب بسته های فرهنگی در اختیار افراد مختلف قرار گیرد تا اقشار آسیب پذیری نیز قادر به بهره مندی از این چنین خدماتی باشند.

 

*خدمات فرهنگی به مددجویان کمیته امداد

 

مدیرکل کمیته امداد استان اصفهان گفت: خدمات فرهنگی، مهارتی و فراغتی به مددجویان این نهاد حمایتی به صورت سالانه ارائه می شود.

 

«کریم زارع» با بیان اینکه کمک هزینه تحصیل، برگزاری اردوهای فرهنگی، مهارت آموزی و برگزاری جشنواره ها ویژه مددجویان این نهاد انجام می شود، افزود: در کنار برنامه های حمایتی و معیشتی فعالیت های آموزشی و فرهنگی نیز ارائه می شود.

 

وی ادامه داد: توانمندسازی مددجویان کمیته امداد و کمک به اشتغال آن ها برای برون رفت از مشکلات ضرورت دارد و با فعالیت های آموزشی و مهارت افزایی به عنوان خودکفایی و رفع چالش های اقتصادی آنان هستیم.

 

*توزیع پنج هزار بسته فرهنگی توسط خیریه آبشار عاطفه ها

 

مدیرعامل خیریه آبشار عاطفه های مرکز اصفهان گفت: پنج هزار بسته فرهنگی ویژه اقشار آسیب پذیر این استان تهیه شده و از سالروز شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) تا ولادت آن بانو توزیع خواهد شد.

 

«شهره شیرانی» با بیان اینکه هر یک از این بسته های فرهنگی به نام یکی از شهدا نامگذاری شده، افزود: این برنامه در قالب رزمایش فرهنگی و حمایتی از خیمه شهدای اصفهان آغاز شده که چاره گشایی از نیازهای فرهنگی در کنار نیازهای معیشتی را مورد توجه قرار داده است.

 

وی اضافه کرد: در ایام کرونا پنج هزار بسته معیشتی و بهداشتی نیز در بین نیازمندان این خیریه توزیع شده و عموم مردم نیز می توانند در ارائه خدمات فرهنگی و معیشتی با این سازمان همکاری کنند.

 

*ارزشیابی مراکز حمایتی تیران و کرون درارائه خدمات فراغتی

 

رئیس اداره ورزش و جوانان و دبیر ستاد اوقات فراغت تیران و کرون گفت: مراکز خیریه و حمایتی در ارائه خدمات اوقات فراغت برای مددجویان خود در قالب جشنواره اوقات فراغت این منطقه مورد ارزیابی و مراکز برگزیده معرفی می شوند.

 

«مهدی مرادی» ادامه داد: نهادهای فرهنگی و خدماتی این شهرستان آمادگی همکاری با تشکل های خیریه ای برای ارائه خدمات را اعلام کرده و هیات های ورزشی نیز با شناسایی استعدادهای این دسته از نوجوانان و جوانان برای پیشرفت آن ها کمک کرده اند.

 

وی ادامه داد: تلاش متولیان امر کمک به رشد استعدادها و رفع موانع اقتصادی پیش روی این افراد توانمند بوده تا اینکه آن ها نیز همانند بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان قادر به استفاده از ظرفیت های فرهنگی و ورزشی باشند.

کد خبر 1017100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha