چهره های ماندگار و نام آوران گیلانی متولدین بهمن

بهمن ماه، یادآور ولادت بزرگمردانی همچون جهانگیر بامداد صوفی، احمد سمیعی گیلانی و بهمن عبدی در گیلان است که با دانش و هنر خود نامی ماندگار برجاگذاشتند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، بهمن ماه، یادآور ولادت بزرگمردانی است که با دانش و هنر خود در راستای اعتلای کشور نامی ماندگار از خویش برجاگذاشتند.

 

*احمد سميعي گيلاني و تلاش هایش برای درست نویسی

احمد سميعي گيلاني در بهمن ۱۲۹۹ در محله قديمي سنگلج تهران در یک خانواده گیلانی به دنیا آمد و پس از چند ماه، با خانواده خود روانه رشت شد. پس از طي مقطع ابتدايي و متوسطه در گيلان، در امتحانات ورودي دانشكده فني دانشگاه تهران با احراز رتبه اول پذيرفته شد. پس از يكي دو ماه، دانشكده را ترك کرد و با موفقيت در امتحان ورودي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران، در رشته زبان و ادبيات فارسي پذیرفته و در همين رشته موفق به اخذ درجه دكترا شد.

 

مهم ترین فعالیت احمد سمیعی در بخش ویراستاری بود. او برای مدتی در سازمان ويرايش و توليد فني به سمت مسئول بخش ويرايش و عضو هئيت مديره كه در خدمت دانشگاه آزاد ايران بود، مشغول به كار شد. همچنين به مدت هفت سال در دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران و دانشكده ادبيات و دانشگاه آزاد اسلامي گيلان تدريس كرد.

از معروفترین استادان وی ملك الشعراي بهار و بديع الزمان فروزانفر بود. وي در دوره هاي كوتاه مدت و ميان مدت آموزش ويراستاري موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي، نيروي هوايي، موسسه امام جعفر صادق (ع) قم، موسسه باقر العلوم قم، مركز نشر دانشگاهي، صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و وزارت ارشاد اسلامي نيز دروس «ويرايش زباني» و «آيين نگارش» را بر عهده گرفت.

 

تدريس «مكتب هاي ادبي » چون تدريس شاهكارهاي ادبي يونان باستان، تدریس شاهكارهاي ادبي رم باستان، تدريس متون ادب فارسي، تدريس آيين نگارش در دانشکده های مختلف و سردبيری مجموعه سخن پارسي(۱۱ عنوان)، دبيري (داخلي) مجله سپيده فردا در سال هاي ۱۳۳۶-۱۳۳۷، مشاور ويرايشي موسسه مطالعات علمي و فرهنگي، مسئول بخش ويرايش انتشارات علمي و فرهنگي(پنج سال)، ويراستار ارشد مركز نشر دانشگاهي، تدريس متون ادب فارسي،سبك شناسي، آيين نگارش در دانشگاه گيلان به مدت هفت سال، تدريس متون ادب فارسي و سبک شناسي در دانشگاه آزاد گيلان (پنج سال)، تدريس دروس ويرايش زباني، آيين نگارش در دوره هاي دو ساله ويرايش مركز نشر دانشگاهي، عضويت هيئت علمي مجمع علمي آموزش زبان وادب فارسي از سوابق اوست.

 

احمد سمیعی کتاب هایی را هم ترجمه کرده است. از معروفترین ترجمه هایش «دلدار و دلباخته» اثر ژرژ ساند، «خيال پروري ها» اثر روسو، «سالاميو» اثر فلوبر، «برادرزاده راموو هنرپيشه كيست؟» اثر ديدرو، «چيزها» اثر ژرژ پرك، «چومسكي» اثر جان لاينر، «ساخت هاي نحوي » اثر چومسكي و «ترجمه كنفوسيوس» اثر كارل ياسپرس.

 

*جهانگیر بامداد صوفی، پیشگام در دانش نوین جغرافیا

دکتر جهانگیر بامداد صوفی در ۱۳بهمن ماه سال ۱۳۰۴ خورشیدی در شهر املش متولد شد. وی تحصیلات خود را تا پایه چهارم دبستان در دبستان صوفیه املش گذراند و سپس تحصیلات خود را در رودسر و رشت ادامه داد و در سال ۱۳۲۲ موفق به اخذ دیپلم شد. وی لیسانس خود را در رشته تاریخ و جغرافیا از دانشسرای عالی تهران دریافت کرد و از محضر دکتر محمد حسن گنجی (بنیانگذار دانش جغرافیای نوین و پدر علم هواشناسی ایران) و دکتر احمد مستوفی(بنیانگذار و نخستین استاد ژئومورفولوژی ایران) بهره برد.

در سال ۱۳۲۷ به بهبهان رفت و دوران سربازی را در کسوت معلمی گذراند. دکتر صوفی فعالیت آموزشی خود را با داشتن لیسانس تاریخ و جغرافیا در دبیرستان های اهواز و تهران آغاز کرد و پس از حدود ۶ سال تدریس در این مدارس، راهی فرانسه شد تا تحصیلات دانشگاهی خود را تکمیل کند. او با تکمیل تحصیلات خود در دانشگاه سوربن فرانسه، موفق به اخذ دکترای جغرافیا شد.

 

صوفی بعد از مراجعه به ایران، به تدریس جغرافیا در دانشگاه تبریز و بعد از آن در دانشگاه تهران مشغول شد و از سوی دیگر، طی سال ها، رئیس دانشکده بازرگانی تهران بود. او در سال ۱۳۴۸ با بنیان گذاری مدرسه عالی بازرگانی رشت، ریاست آن را عهده دار شد و چندی بعد با تبدیل این مدرسه به دانشگاه گیلان، در سمت معاون اداری و مالی دانشگاه گیلان، کار خود را ادامه داد.

 

بعد از تاسیس دانشگاه گیلان در سال ۱۳۵۳ کار خود را در ۹ رشته آغاز کرد. پس از آن مدرسه عالی بازرگانی رشت و مدرسه عالی مدیریت لاهیجان در دانشگاه گیلان ادغام شد. دکتر صوفی پس از مدتی به تهران منتقل شد و در دانشگاه تهران، تدریس دانشجویان دوره فوق لیسانس در رشته جغرافیا را برعهده گرفت. دکتر صوفی پس از ۳۰ سال فعالیت آموزشی در اوایل انقلاب بازنشسته شد.

 

کلیات جغرافیا و روش تحقیق در آن، کلیات جغرافیای طبیعی و انسان و طبیعت برخی از تالیفات اوست. دکتر بامداد صوفی در سن ۸۹ سالگی بر اثر بیماری و کهولت سن، فروردین ۱۳۹۳ در تهران درگذشت.

 

*بهمن عبدی و کاریکاتورهایش

بهمن عبدی در ۲۹بهمن ۱۳۳۰ از یک خانواده گیلانی در نوشهر به دنیا آمد. وی کشیدن نقاشی را از سال ۱۳۴۸ آغاز کرد. عبدی دوران دبیرستان در رشته طبیعی تحصیل کرد و در سال ۱۳۵۰ موفق به کسب دیپلم شد. اما به رغم میل باطنی در رشته مدیریت دانشکده مدیریت لاهیجان ادامه تحصیل داد در همین سال ها چند نمایشگاه فردی و گروهی در دانشگاه برگزار کرد.

 

وی اولین و دومین کتاب های کودک خود را در همین سال ها تصویرگری کرد. در سال ۱۳۵۶ به استخدام شبکه ۲ تلویزیون ایران درآمد و تا سال ۱۳۸۰ در این سازمان مشغول به فعالیت شد. پس از آن وارد خانه کاریکاتور ایران شد و در آن مرکز به تدریس کاریکاتور مشغول گردید.

او از سال ۱۳۵۳ برای نشریات کاریکاتور می کشید. نشریاتی همچون؛ مجله کیهان کاریکاتور، مجله طنز و کاریکاتور، روزنامه همشهری، جام جم، بهلول، شنگول و فکاهیون. بهمن عبدی مقام ها و جوایز زیادی در مسابقات و جشنواره های کاریکاتوری کسب کرد نظیر؛ کاریکاتور برگزیده هیات داوران دومین دوسالانه گرافیک ایران ۱۳۶۳، مقام اول مسابقه اینترنتی فوت نت، مقام دوم مسابقه معضلات شهری ۱۳۸۳ جایزه ویژه مسابقه بین الملی کاریکاتور آیدین دوان ترکیه۱۳۸۴ مقام اول هشتمین دوسالانه کاریکاتور تهران در بخش کمیک استریپ ۱۳۸۶ هفتمین دوسالانه کاریکاتور تهران ۱۳۸۴ و... .

 

بهمن عبدی شخصیت هایی مانند پیشی، نشانه اولین بازی های غرب آسیا را در سال ۱۹۷۹، آقای ایمنی شرکت ملی گاز ایران و ایساکو را طراحی کرده است. گشت و گذار، دوچرخه مقرارتی، ورود ممنوع، خط کشی عابر پیاده، تعدادی از پریانمایی های اوست.

کد خبر 1017143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha