تربیت ۲ هزار فعال قرآنی در دره شهر توسط امام جمعه این شهر

حجت الاسلام قنبربیگی امام جمعه دره شهر، حافظ قرآن و روحانی موفق در فعالیت های قرآنی است که تا کنون توانسته است ۲ هزار فعال قرآنی را در این شهر تربیت کند.

خبرگزاری شبستان_سایر حوزه ها_ فرزانه تهجا: حجت الاسلام «محمد جواد قنبربیگی» از جمله روحانیون  و ائمه جمعه موفق در فعالیت های قرآنی در دره شهر ایلام است که توانسته ۲ هزار نفر را در این شهر به شبکه فعالان قرآنی متصل کند و گروه جهادی قرآنی را در دره شهر تشکیل دهد که این گروه در بسیاری از فعالیت های عمرانی از آسفالت تا خانه سازی و فعالیت های اقتصادی فعالیت می کنند و منشا خدمات بسیاری در شهر خود و مناطق محروم هستند.

 

شما حافظ کل قرآن کریم هم هستید ؟

بلی، از اول دبیرستان در حدود 15 سالگی تا سال اول طلبگی در حدود 21 سالگی که حدود شش سال طول کشید تا کل قرآن را حفظ کنم. این موضوع به 20 سال پیش بر می‌گردد. قسمتی از قرآن را خودم حفظ کردم و قسمتی از حفظ را در قالب جلسات دائمی قرآن انجام دادم.

 

مردم خیلی با شما همراهی می کنند و شما را خیلی دوست دارند. چطور محبوب شدید؟

 چه بگویم؟! باید از مردم بپرسید! فکر می‌کنم هر چه هست از قرآن است!چون حافظ قرآن شدید ؟

هم لطف خدای مهربان و قرآن است که مردم را به این سمت و سو آورده هم برنامه های قرآنی است. تلاش کردیم کارهای مردم را پیش ببریم و کمک حال مردم باشیم. کارهای عام المنفعه ای به کمک مردم انجام داده شده که امیدواریم هم رضایت خدا در آن‌ها باشد و هم با انجام این کارها، خدمتی هم به مردم شده باشد

ماجرای جلسه قران در دره شهر چیست و از کی شروع شد؟

 اوایلی که به شهرستان دره شهر آمدم، بعضی اوقات برخی افراد که قرآن تلاوت می کردند متوجه شدم اشکالاتی در تلاوت هایشان است. برای همین باید کاری برای این مشکل می کردیم. نمی‌توانستیم از جای دیگری شخصی را برای تدریس دعوت کنیم. با توجه به اینکه خودم مقداری کار کرده بودم شروع به تشکیل دوره ها، کلاس ها و محافل قرآنی نمودم. این برنامه ها را به صورت خودگردان اداره می‌کردیم. هم کلاس های حفظ داشتیم و هم کلاس های تجوید، قرائت و تفسیر؛ در مجموع 4یا 5 کلاس به صورت دائمی راه انداختیم که مربوط به دفتر بودند و در این کلاس ها حدود 500 نفر با ما در ارتباط بودند. الان خدا را شکر عمده این عزیزان حافظ قرآن هستند، منظورم حافظ کل قرآن نیست. از یک جزء به بالا در میان فراگیران وجود دارد، البته چند نفر حافظ کل قرآن کریم هم داریم. پس از آن وقتی دوره های آموزشی ما به سرانجامی رسید، برخی از عزیزان را به قم و برخی از نقاط دیگر از کشور برای اخذ مدرک فرستادیم. این عزیزان پس از طی این دوره ها خودشان در مساجد، حسینیه ها، خانه ها و ... کلاس های قرآنی تشکیل دادند. مثلا خانمی در منزل خود 10یا 20 نفر بچه های سنین 7 سال یا کوچکتر را جمع می‌کرد و مشغول به حفظ قرآن می‌شد. در حوزه علمیه نیز برنامه های قرآنی را شروع کردیم. در استانِ ما، اساتیدی که به امور قرآنی حوزه مشغول هستند عمدتا بچه های دره شهر هستند. دو نفر از عزیزان حافظ کل قرآن هستند و برخی دیگر حافظ 10 با 20 جزء از قرآن هستند. الحمدلله در این زمینه ها جمعیت زیادی از مردم شهر همراه قرآن هستند.

آیا در این شهرشبکه از فعالان قرانی دارید؟ این شبکه چقدر گسترش پیدا کرده است؟

آمار دقیق که نداریم. چند سال پیش آموزش و پرورش آمار 2000 نفر را به ما گزارش داده است. این 2000 نفر فقط مربوط به کلاس هایی در آموزش و پرورش است که خودمان با آن ها در ارتباط بودیم.

 

  آیا مردم اقبالی به این اقدامات و برگزاری داوطلبانه جلسات قرآن دارند؟

 به نظر می‌رسد افرادی که در کلاس ها آمده اند نورانیت قرآن را درک کرده اند. این عزیزان حاضر نیستند به هیچ قیمتی این جلسات را تعطیل کنند. در عوض تلاش می‌کنند افراد بیشتری را جذب کنند تا آن ها هم این تجربه را کسب کنند و با قرآن باشند. برای همین برای قرآن هم خرج کنند و هم وقت می‌گذارند.

آیا برنامه های قرآنی و محافل کشوری و بین المللی هم دارید؟

 بله. ما حدود 12 برنامه قرآنی شاخص در شهرستان داشتیم. در این جلسات از قاریان بین المللی و شاخص ایرانی و مصری مثل اساتید بزرگوار، آقایان حامد شاکر نژاد، قاسم مقدمی، وحید نظریان، مهدی سائل، فاروق احمد زید و احمد شحات دعوت به عمل آوردیم. این جلسات را ضبط کردیم و به صورت کلیپ در کل کشور پخش کردیم. جالب است بدانید حضور مردم در جلسات حضوری فوق العاده ای بود.

 خاطره ای در موضوع قرآن دارید؟

تلاش ما این بود که مردم را برای برگزاری این جلسات درگیر کنیم. مثلا قاری بین المللی که دعوت کردیم مردم برای پذیرایی از این قاری ثبت نام می‌کردند تا به نوبت در خانه خود میزبان قاری باشند. بهترین پذیرایی را از این قاری ها انجام می‌دادند و مهمان نوازی خودشان را نشان می دادند. حتی برخی از افراد مبالغی را برای کمک به قرآن به ما می‌دادند. از اساتید استان نیز برای برگزاری محافل استفاده می‌کنیم. از طرف دیگر خودمان نیز برنامه های قرآنی را در استان بر حسب دعوت عزیزان شرکت می‌کنیم، الحمدلله برنامه های خوبی انجام شده است. معمولا قاریان را در ایامی دعوت می‌کنیم که بتوانیم برنامه های جنبی لذت بخشی برای آن ها تدارک ببینیم. به طور مثال یکی از جاذبه های دره شهر، وجود زمین های کشت گل نرگس است که وسعت این زمین ها به 500 هکتار می‌رسد. در آن ایام اساتید را به کوهنوردی و باغ های گل نرگس دعوت می‌کنیم. هم خاطره خوبی برای آن ها شکل می‌گیرد و هم در زمان های دیگر میزبان این عزیزان و خانواده هایشان هستیم. معمولا عزیزانی که می‌آیند علاقه مند به حضور مجدد در دره شهر می‌شوند. یکی از این عزیزان آقای مقدمی است که از قاریان بین المللی است، یکبار که به مسکو دعوت شده بودند به من زنگ زدند و گفتند: این برنامه ها کجا، دره شهر کجا!

حضور مردم در جلسات واقعا مثال زدنی است. آقای حامد شاکرنژاد از قاریان بین المللی هستند. وی گفت: جلسات اینجا ما را به یاد جلسات دهه هفتاد می‌اندازد. این نشان از شور و حرارت جلسات دره شهر است.

 

 

چشم انداز و هدف گذاری خاصی برای اقدامات قرآنی  دارید؟

همه کارهایی که انجام می‌دهیم با برنامه است. مثلا در مورد فعالیت های قرآنی باید بگویم که قصد داریم در آینده کسی را در شهرستان و استان نداشته باشیم که با ظرافت های قرآنی و زیبایی های آن آشنایی نداشته باشد. من بارها گفتم زمانی ما کاری انجام داده ایم که وقتی امام جمعه خطبه نماز جمعه را می‌خواند، وقتی آیه ای تلاوت می شود کل جمعیت آیه را تکرار کنند و آن را حفظ باشند. اگر اینطور بود کاری انجام داده ایم و قدمی هرچند کوچک در جهت تحقق فرمایش رهبر انقلاب برای رساندن آمار حافظان قرآن به 10 میلیون نفر برداشته باشیم. الحمدلله الان که خطبه های نماز جمعه را می خوانم وقتی دقت می کنم می‌بینم برخی از مردم آیه را همراه با من تکرار می‌کنند.

برخی از بچه های قرآنی ما موفقیت های دیگری هم داشته اند. 7 نفر از این عزیزان مشغول تحصیل در رشته پزشکی، بسیاری هم در رشته های مهندسی و دیگر رشته ها مشغول تحصیل در دانشگاه هستند. امیدواریم این عزیزان در هر لباسی که هستند و هرجایی مشغول فعالیت هستند همانجا را قرآنی کنند.

آیا در مورد انتقال موفقیت های خود به ائمه جمعه دیگر در استان و بیرون از استان تجربیات دارید؟

خدا را شکر ائمه جمعه استان ایلام خیلی با هم ارتباط خوب، صمیمی و دوستانه ای دارند. خصوصا ما با نماینده ولی فقیه رابطه خوبی داریم. هر موقع خواستیم با وی صحبت کنیم وقت گذاشتند، حرف ما را شنیدند و ما را حمایت کرده اند. برنامه های قرآنی ما در سطح استان انجام می‌شود.

با توجه به حجم افراد برای شرکت در برنامه های قرآنی گروه جهادی قرآن در این شهر تشکیل شده است؟

شاید برای شما جالب باشد که ما یک گروه جهادی قرآنی در استان داریم. با کمک درالقرآن استان این گروه را تشکیل دادیم و برای امور قرآنی به مناطق محروم، روستاها و... می‌رویم.

برخی گروه های جهادی برای اسفالت کردن، خانه سازی و... می‌روند. ما برای مردم شهرها، بخش‌ها و روستاهایی که جزو مناطق محروم هستند از صبح تا شب برنامه های قرآنی اجرا می‌کنیم. در این برنامه‌ها افراد مختلفی به عنوان استاد در رشته های مختلف مانند حفظ، تجوید، قرائت و... سر کلاس می روند. مدیر دارالقرآن نیز برای بررسی خانه قرآن و امور قرآنی به منطقه می‌آید. ظهر یا عصر همان روز نیز از همه مردم برای شرکت در مراسمی با نام ظهری با قرآن یا عصری با قرآن دعوت می‌کنیم. خبر رسیده است که برگزاری این جلسات باعث شده تعداد زیادی پس از برگزاری جلسه به حفظ یا به طور کلی آموختن قرآن روی آورند. در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز از نقاط مختلف کشور برای مشورت تماس می‌گیرند. خیلی ها برایشان جالب است که ما این کارها را انجام می‌دهیم. خدا لطف کرد و 2 سال پیش بنده از طرف سازمان جنگل ها کشور به خاطر فعالیت های درختکاری مورد تقدیر قرار گرفتم. در حوزه فعالیت های قرآنی نیز برای اینکه عزیزانمان الگو بگیرند در مسابقات قرآنی شرکت می‌کنم و بیش از 20 مقام کشوری دارم.

 

کد خبر 1017185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha