حفظ سطح کیفی مسابقات بین‌المللی قرآن در عین برگزاری مجازی/ دوره‌های آتی تلفیقی برگزار می‌شود

مجیدی مهر با بیان اینکه در مرحله نیمه نهایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران ۱۲۰ شرکت‌کننده از ۷۰ کشور حضور دارند، گفت: سطح کیفی مسابقات بین‌المللی قرآن در عین برگزاری مجازی حفظ شده است.

«حمید مجیدی‌مهر» در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به روند برگزاری مرحله نیمه‌‌نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران اظهار کرد: سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم همانند سالهای گذشته قرار بود، که به صورت حضوری برگزار شود و مرحله مقدماتی مسابقات دی‌ماه سال گذشته به صورت مجازی و با مشارکت بیش از۴۰۰  شرکت‌کننده برگزار شد. پس از غربالگری فنی اولیه نسبت به شرکت‌کنندگان، ۱۲۰ نفر که سطح اجرای بهتری داشتند به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کردند.

 

 
معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد:  ما بنا داشتیم که فروردین سال 99 مرحله نیمه نهایی و فینال را به صورت حضوری برگزار کنیم، اما به دلیل شرایط بحران کرونا و با توجه به اینکه نمی دانستیم که آینده این مسابقات به چه شکلی می شود، این مسابقات به تعویق افتاد و از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز به ما توصیه شد که به صلاح نیست این مسابقات به صورت حضوری برگزار شود و ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز به ما پیشنهاد داد که این مسابقات به صورت غیرحضوری برگزار شود.

 

مجیدی مهر خاطر نشان کرد: با بررسی مدل های مختلف ما به این نتیجه رسیدیم که مرحله نیمه نهایی را به صورت مجازی برگزار کنیم، تا شرکت کنندگان بر اساس شیوه نامه ای که به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به آنها ارسال کردیم، در رشته قرائت و ترتیل قطعه ای را معین و آنها آن قطعه را تلاوت و به ما ارسال کنند. امسال برای شرکت کنندگان در فضای مجازی قالب گروههای اطلاع رسانی در نظر گرفته شده است، یعنی قرائت و ترتیل، حفظ خواهران،خطابه و تفسیر ویژه طلاب گروه مجازی اطلاع رسانی دارند.

 

وی ادامه داد: اطلاعات مربوط به هر بخش به صورت جداگانه برای آنها بارگذاری و آنها ارتباط با مستقیم با ستاد مسابقات دارند و مترجمانی نیز به صورت آنلاین با آنها ارتباط دارند و ابهامات و شبهات آنها را برطرف می کنند. ما نیز از بستر فضای مجازی قرعه های مسابقات را به آنها ارسال و به آنها فرصت دادیم که فایل های مسابقات را ضبط کنند و پس از ارسال فایل ها را تدوین و آماده کردیم.

 
معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مسابقات حفظ باید به صورت زنده باید برگزار شود، به همین جهت پلتفرم هایی را در بستر فضای مجازی آماده کردیم، تا شرکت کنندگان به صورت زنده و برخط سوالات از آنها پرسیده شود.
 

وی گفت: روزگذشته و نیم روز امروز را به پخش فایل های قرائت و ترتیل اختصاص دادیم و عصر امروز نیز تا پایان روز سوم نیز ارزیابی رشته حفظ کل قرآن کریم در بخش طلاب و مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه می یابد.

 

مجیدی مهر با اشاره به سطح کیفی شرکت کنندگان این دوره گفت: به اذعان بسیاری از داوران، برگزیدگان این مرحله با کیفیت خیلی بالاتر از دورهای قبل  در این دوره از مسابقات حضور دارند و اگر این مسابقات به صورت حضوری برگزار می شد،یکی از دوره های شاخص مسابقات قرآن کریم می شد.

 

وی با اشاره به سطح کیفی مسابقات گفت: سطح کیفی و فنی تلاوت های این دوره هم نسبت به دورهای قبل به دلیل فیلترهای مرحله مقدماتی و دقت نظر و نکات توجیهی در مورد آیین نامه و  آشناشدن شرکت کنندگان با‌ آیین نامه ارتقا یافته است. تمام تلاوت‌ها در اختیار همه شرکت‌کنندگان قرار می گیرد و این یک کار آموزشی برای قاریان خواهد بود، چرا که قاریان با فضای تلاوت و از سوی دیگر شرکت‌کنندگان با کیفیت ضبط تلاوت‌های یکدیگر آشنا می‌شوند و می‌توانند در مراحل آینده از آن بهره‌مند شوند، به همین جهت با توجه به برگزاری مسابقات به این شیوه و استفاده از تجربیات شاهد یک فینال کم‌نقص باشیم.

 

وی تصریح کرد: داوران ایرانی این دوره از مسابقات به صورت حضوری  مسابقات را داوری می کنند و داوران کشورهای خارجی که از کشورهای سوریه، لبنان، عراق، اندونزی، سودان داوری مسابقات را بر عهده دارند از بستر اینترنت داوری ها را انجام می دهند به این شکل که فرم‌های نمره‌دهی برای داوران ارسال شده و آنها نیز پرینت فرم‌ها را گرفته‌اند تا به صورت دستی نمرات را وارد فرم کنند. با توجه به اهتمام داوران به دقت نظر در داوری از یک نیروی کمّی برای کارهای اخذ پرینت و ارسال فرم اسکن شده استفاده می‌کنند و در پایان هر نوبت داوری، ریز نمرات برای شرکت‌کننده ارسال می‌شود.

 
معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری مجازی مسابقات در این دوره گفت: این مدل تاکنون در هیچ کجای دنیا اجرا نشده است و حتی در مسابقات قرآن کشورهای مالزی و امارات که از مسابقات معتبر قرآنی است، تاکنون این مدل برگزار نشده است و آنها اعلام کرده اند  که تا پایان ویروس کرونا مسابقات قرآن را برگزار نخواهند کرد و اگر این ویروس چند سال هم ادامه داشته باشد، تصیم به اجرای مسابقات قرآن ندارند، اما ما به نتیجه رسیدیم که باید خودمان را با این شرایط تطبیق بدهیم و البته برگزاری مجازی مسابقات بستر خوبی نیز برای ما شد که غربالگری اولیه را از این طریق راهبری کنیم و نتایجی بهتری را احصا کنیم.

 

وی ابراز کرد: ما در دوره های پیش روی نیز در برگزاری مسابقات سعی خواهیم کرد که تلفیقی از حضوری و غیرحضوری را مورد توجه قرار دهیم.

 

مجیدی مهر با اشاره به اینکه فینال این مسابقات در اوایل اسفند به صورت تلویزیونی برگزار می شود، گفت: راه یافته گان به مرحله فینال در رایزنی های جمهوری اسلامی و یا در سفارتخانه های آن کشورها حضور می یابند و تلاوت ها با استانداردی های لازم ضبط و سپس تدوین و در قالب یک برنامه زنده تلویزیونی برنامه ها پخش خواهد شد.

 

 معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطر نشان کرد: امسال از کشور عربستان نماینده‌ای برای مسابقات حضور ندارد، اما از کشور مصر شرکت‌کننده در مسابقات حضور یافته است و در پایان مسابقات یک تحلیل آماری از نمایندگان کشورها ارائه خواهد شد.

کد خبر 1017489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha