پروژه‌های گازرسانی به ۲۱ روستا و  ۲۹ واحد صنعتی گیلان در دهه فجر افتتاح می‌شود

اکبر از افزایش مصرف گاز در گیلان به نسبت مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: پروژه‌های گاز رسانی به ۲۱ روستای استان گیلان در دهه مبارک فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حسین اکبر» امروز(چهارشنبه 1 بهمن) با تاکید بر اینکه مصرف گاز خانوارهای گیلانی در ماه‌های آذر و دی امسال نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش پیدا کرد، تعداد مشترکان این شرکت در استان را یک میلیون و 127 هزار نفر اعلام کرد و بیان داشت: در بخش خانگی و تجاری حدودا یک میلیون و 30 هزار مشترک داریم و سه نیروگاه پرمصرف و 100 جایگاه CNG هم در سطح استان گیلان وجود دارد.

 

مدیرعامل شرکت گاز گیلان با تاکید بر اینکه در طول روزهای تابستان معمولا 18 میلیون متر مکعب گاز در گیلان مصرف می‌شود عنوان کرد: از این مقدار 12 میلیون متر مکعب به بخش‌های تجاری و مابقی به بخش‌های خانگی اختصاص داده می‌شود اما در حال حاضر میزان مصرف روزانه گاز در گیلان به حدود 24 میلیون مترمکعب رسیده است.

 

* 98 درصد خانوارهای شهری و روستایی گیلان از گاز بهره‌مند هستند

وی با اشاره به اینکه بیش از 20 میلیون متر مکعب از این گاز در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود تصریح کرد: گیلان از حیث تعداد مشترکان چهار درصد کل مشترکان کشور را شامل می‌شود از طرفی 98 درصد خانوارهای شهری و روستایی استان از گاز بهره‌مند هستند که این عدد در کشور زیر 90 درصد برآورد می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت گاز گیلان مصرف گاز در ایران را در مقایسه با دنیا بسیار زیاد اعلام کرد و با بیان اینکه در اقلیم معتدل گیلان یک خانوار باید سالانه 130 کیلووات ساعت بر متر مربع مصرف داشته باشد افزود: متاسفانه در کشور ما این عدد 430 کیلووات ساعت بر مترمربع است که نشان می‌دهد ما در بخش گاز بسیار پرمصرف هستیم.

 

اکبر از تدوین یکسری بسته‌های تشویقی توسط شرکت ملی گاز ایران برای مشترکان خبر داد و ابراز داشت: اگر مشترکان گاز خانگی بتوانند در طول ماه‌های پرمصرف دی، بهمن، اسفند و فروردین مصارف گاز خود را به زیر 200  متر مکعب برسانند عملا مصرف گاز آنان مجانی خواهد بود که البته با کمی تلاش و همت این کار شدنی است.

 

وی در مورد اینکه چه مقدار از گاز به دلیل شیوه‌های نادرست مصرف در گیلان هدر می‌رود اذعان کرد: این موضوع قابل اندازه‌گیری دقیق نیست اما پنجره ساختمان‌ها و منازل مسکونی ما عمدتا دو جداره نیستند، از پرده‌های ضخیم معمولا استفاده نمی‌شود و یا اینکه در منزل با همان لباس‌های تابستانی حضور داریم که تمام این موارد باعث هدررفت انرژی گاز می‌شود.

 

افزایش 15 درصدی مصرف گاز در گیلان

مدیرعامل شرکت گاز گیلان با بیان اینکه مصرف گاز خانوارهای گیلانی در ماه‌های آذر و دی امسال نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش پیدا کرد افزود: رعایت اصول و مبانی ساختمان سازی 17 و 19 نظام مهندسی هم جزو مواردی است که عملی شدن آن موجب کاهش اتلاف انرژی می‌شود.

 

اکبر از پایش ادارات و سازمان‌های دولتی برای سنجش میزان مصرف آنان سخن گفت و اظهار داشت: شرکت گاز گیلان در یک ماهه اخیر بیش از 16 هزار مورد پایش در سطح ادارات دولتی استان انجام داد و نزدیک به سه هزار و 500 اخطار هم برای رعایت مصرف صادر کرد که از این میان گاز هزار و 300 مورد به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف قطع شد.

 

وی با بیان اینکه اصلاح و بهینه سازی مصرف گاز موتورخانه‌های منازل مسکونی و تجاری توسط شرکت ملی گاز ایران اجرایی می‌شود عنوان کرد: در گیلان مجریان از این طرح زیاد استقبال نکردند زیرا این کار باید با همکاری بخش خصوصی اجرایی شود با این حال با اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام شد صلاحیت حدود 10 مورد را برای این کار تایید کردیم.

 

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان انجام عملیات نشت‌یابی در کلیه تاسیسات گاز استان را در راستای کاهش هدررفت گاز مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: تعمیرات اساسی ایستگاه‌های گاز هم معمولا در فصل گرما که مصارف کمتر است، انجام می‌شود تا بتوانیم در فصول سرد سال و همزمان با افزایش مصرف گاز سرویس‌دهی مناسبی داشته باشیم.

 

اکبر با بیان اینکه پیشنهادات، انتقادات و شکایات شهروندان در ساعات اداری با تلفن 3414 شرکت گاز استان گیلان ثبت و ضبط می‌شود خاطرنشان کرد: برای امدادرسانی و تعمیرات نیز سامانه شبانه‌روزی 124 شرکت گاز گیلان آماده دریافت پیام‌های مردمی است تا در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل مشترکان گاز اقدام شود.

 

*گازرسانی به 72 روستای استان در دست اقدام است

وی از گازرسانی 21 روستای استان گیلان و 29 واحد صنعتی در دهه مبارک فجر امسال خبر داد و اظهار داشت: حدود 10 میلیارد تومان برای این پروژه‌ها هزینه شده است از طرفی با بهره‌برداری این طرح‌های جدید، درصد برخورداری از گاز در استان گیلان به بالای 95 درصد خواهد رسید.

 

مدیرعامل شرکت گاز گیلان با تاکید بر اینکه گازرسانی به 72 روستای دیگر استان هم در دست اقدام است خاطرنشان کرد: اگر این روستاها هم نهایتا در سال آینده از نعمت گاز بهره‌مند بشوند شاخش برخورداری گاز در روستاهای گیلان به بالای عدد 97 درصد می‌رسد.

کد خبر 1017711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha