مرمت ۲ اثر تاریخی به پایان رسید

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان گفت: امسال مرمت دو اثر تاریخی در شیروان به پایان رسید.

«میثم زارع» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: امسال مرمت دو اثر تاریخی در شیروان به پایان رسید که چهار میلیارد ریال برای مرمت اثر تاریخی و گردشگری این شهرستان هزینه شد.

 

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان بیان کرد: از مبلغ کل هزینه شده، دو میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال برای مرمت اثر تاریخی حمام خزینه پیرشهید و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای دسترسی بهتر راه های هنامه واقع در بخش مرکزی شهرستان هزینه شد.

 

زارع با اشاره به اهمیت آثار تاریخی شهرستان و مرمت آن عنوان کرد: در این خصوص پیشنهاد داده شده دهیاری ها و بخش خصوصی پای کار بیایند و برای امور اقتصادی و فرهنگی از این آثار استفاده کنند زیرا موجب اشتغالزایی و رونق اقتصادی می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: طی سال های اخیر اعتبارات خوبی برای مرمت آثار، تخصیص یافته و اقدامات خوبی انجام شده ولی هنوز بسیاری از آثار نیاز به مرمت و اعتبار مورد نیاز دارد.

 

حمام خزینه روستای پیرشهید شهرستان شیروان بنای تاریخی دوره قاجاریه که با معماری ویژه اسلامی ایرانی ساخته شده است. این حمام خزینه که در سال ۸۲ با شماره ۸۹۴۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده از سه بخش اصلی شامل رختکن،گرمخانه و خزینه آب سرد و گرم تشکیل شده است. روستای پیر شهید در فاصله‌ پنج کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع است که ۳۲۰ خانوار مشتمل بر هزار و ۴۱۶ نفر جمعیت در آن سکونت دارند.

 

غارهای دستکند هنامه واقع در شمال شهرستان شیروان و بالادست باغ های سرسبز منطقه در دل کوه واقع شده است. غارهای هنامه شیروان یک مجموعه معماری دستکند است که در سه طبقه روی هم در سینه کوهی در جنوب روستای به همین نام از توابع دهستان سیوکانلو در ۱۸ کیلومتری شمال شهرستان شیروان قرار گرفته است. غارهای دستکند در دل کوه و بالادست یکی از دره های فرعی رود اترک به ارتفاع حدود هزار و ۴۴۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده که از جاذبه های دیدنی خاصی برخوردار است. این مجموعه منحصر به فرد که مربوط به قرون اولیه اسلامی (قرن ۳-۵ ق) است، با شماره ۲۲۲۱۴ در فرودین ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

 

 

کد خبر 1017933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha