طرح ویژه مجلس برای توسعه مسکن‌ در کشور/ رفتارهای سلیقه‌ای به مسکن خدشه وارد می‌کند

دنیامالی با بیان اینکه رفتارهای سلیقه‌ای به تولید مسکن خدشه وارد می‌کند از طرح ویژه مجلس برای توسعه مسکن‌ خبر داد و گفت: در این طرح زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار تعاونی‌ها و سازندگان بزرگ مسکن قرار می‌گیرد.

«احمد دنیامالی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان روند بررسی لایحه بودجه سال آینده و شرایط مباحث عمرانی در این سند مالی سالیانه کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهارکرد:‌ بودجه سال 1400 ویژگی‌های خاصی دارد و متاسفانه بودجه‌ای که تقدیم مجلس شده از لحاظ عدد و رقم افزایش قابل توجهی دارد اما عمده این افزایش‌ها در بخش اعتبارات هزینه‌ای است.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بودجه سال آینده به دو بخش قابل تقسیم‌بندی است تصریح کرد: یک بخش لایحه بودجه شرکت‌ها و سازمان‌‌های دولتی است که چیزی حدود یک میلیون و 560 هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود که معمولا در آن بودجه مجلس دخل و تصرفی نمی‌کند اما در بخش دیگر که بودجه استان‌ها هم در آن است، وارد می‌شود.

 

وی از افزایش چشمگیر 59 درصدی بودجه هزینه‌های جاری کشور مانند مصارف سال آینده مطابق با لایحه بودجه 1400 خبر داد و ابراز داشت: البته این بودجه محاسنی هم دارد که بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از جمله آن محسوب می‌شود.

 

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس اوضاع بودجه عمرانی کشور در لایحه بودجه 1400 را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در 10 سال گذشته وقتی نمودار تخصیص بودجه به بخش‌های مختلف را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که سهم بودجه تملک و دارایی و عمرانی از 24 درصد در این بودجه به 11 درصد کاهش پیدا کرده است. 

 

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه بودجه هزینه‌ای معمولا به صورت صددرصد تخصیص پیدا می‌کند یادآور شد: تجربیات نشان داده آن بخش از بودجه که ویژه تملک، دارایی و مسائل عمرانی است تخصیص‌های زیر 50 درصد دارند بنابراین ما نگران این بخش‌ها و اعتباراتی که به آن‌ها تخصیص خواهد یافت، هستیم.

 

دنیامالی مجموع اعتبارات پیش‌بینی شده تملک و دارایی و عمرانی کشور در بودجه سال آینده را 104 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:‌ البته این رقم در کمیسیون تلفیق مجلس افزایش‌هایی داشته است که نتایج این اقدامات به زودی به صحن علنی مجلس می‌آید و نمایندگان در 10 روز آینده می‌توانند نکته و نظرات خود را در لایحه اعمال کنند.

 

وی به سخنان یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس درباره جهش تولید و تامین مسکن اشاره کرد و با تاکید بر اینکه قرار است قوانین موجود در بخش مسکن‌سازی سال‌های 87 و 89 بازنگری شوند افزود: این طرح یک طرح جامعی است و کمیسیون عمران و مجلس قصد دارد مسکن را از حالت بورس بازی خارج کند.

 

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس با بیان اینکه در تمام دنیا کشورها برای تامین مسکن مزیت‌های بسیار زیادی را قائل می‌شوند اظهار داشت: در طرح مورد نظر کمیسیون عمران مجلس پیش‌بینی کردیم تا زمین به صورت اجاره 99 ساله در اختیار تعاونی‌ها و سازندگان بزرگ مسکن قرار بگیرد.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس اعطای تسهیلات را هم از جمله ویژگی‌های طرح جدید این کمیسیون برای تامین مسکن خواند و اذعان کرد: حداقل تسهیلات لازم سالیانه‌ای که برای حوزه مسکن در نظر گرفته‌ایم چیزی حدود 160 هزار میلیارد تومان است اما این موضوع باید به صحن علنی مجلس وارد شود و مورد بررسی قرار گیرد.

 

دنیامالی دادن تسهیلات به تولیدکنندگان مسکن به جای خریداران مسکن را راهی که می‌تواند به کاهش مشکلات این حوزه کمک کند تلقی کرد و بیان داشت: تشکیل یک صندوق توسعه مسکن هم در طرح ویژه کمیسیون عمران پیشنهاد شده تا تمام بسترهای لازم برای توسعه در این بخش فراهم شود.

 

وی از هدایت منابع درآمدی حاصل از اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر خانه‌های گران قیمت و نقل و انتقالات به سمت صندوق توسعه مسکن سخن گفت و اظهار داشت: به غیر از بانک‌ها تمام دستگاه‌هایی که زمین‌های مازاد داشته و از دارایی‌های آن‌ها محسوب می‌‌شود باید این زمین‌ها را با اولویت در اختیار کارکنان همان دستگاه قرار دهند.

 

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس رفتارهای سلیقه‌ای در بسیاری از حوزه‌ها که به حوزه تولید مسکن خدشه وارد می‌کند را متذکر شد و خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور ما تابع جریانات نقدینگی در حوزه‌های مختلف است بنابراین اگر موضوع بورس‌بازی از حوزه مسکن خارج شود این رفتارهای سلیقه‌ای مخرب هم به حداقل می‌رسند.

کد خبر 1018344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha