باید منتظر ایجاد شکاف سیاسی عمیق در آمریکا بود

مهدیان با اشاره به تشکیل حزب میهن پرستان از سوی ترامپ، گفت: اگر ترامپ حزب سوم را تشکیل دهد، بخش زیادی از جامعه از آن حمایت خواهند کرد و همین موضوع موجب ایجاد شکاف سیاسی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع ترسیم دوران پساترامپ در ابعاد سیاسی در آمریکا و با حضور دکتر حسین مهدیان، عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

حسین مهدیان ضمن تاکید بر ضرورت شناخت بسترهایی که باعث روی کار آمدن ترامپ شد، گفت: پنج قرن از کشف آمریکا می گذرد و سه قرن طول کشید تا نهادی سیاسی در این کشور شکل بگیرد. کشورهای اروپایی به خصوص انگلستان در آمریکای شمالی مستعمرات داشتند و به همین جهت ارزش ها و تفکرات لیبرالیسم در این منطقه شکل گرفت.

وی شکل گیری آمریکای نوین را پس از جنگ جهانی دوم دانست و عنوان کرد: تاسیس سازمان ملل و نهادهایی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول از اقداماتی بود که آمریکایی ها پس از جنگ جهانی دوم با همکاری برخی از کشورها انجام دادند و هدف آن ها از این اقدامات، بنیان گذاری نظمی نوین بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه به طبقه ای که ترامپ آن ها را نمایندگی می کند اشاره و بیان کرد: بخشی از جامعه آمریکایی که اکثرا سفیدپوستانی با گرایش نژادپرستانه و ملی گرایانه بودند به ترامپ رای دادند. آمریکا برای این طبقه از جامعه خیلی مهم بود و به همین جهت دغدغه ورود مهاجرین را داشتند. خیلی از این افراد چار بیکاری شده بودند و در نتیجه دنبال حرف جدیدی بودند تا در جامعه آمریکا نقش خود را پیدا کنند.

وی با اشاره به این موضوع که طرفداران ترامپ اغلب مخالف نقش پلیس جهانی که آمریکا برای خود تعریف کرده است، بودند، اظهار کرد: آنها مخالف دخالت های نظامی در کشورهای دیگر هستند زیرا هزینه زندگی این طبقه را افزایش می دهد. ترامپ تا حدودی توانست در این زمینه موفق شود.

این کارشناس مسائل سیاسی به برخی از موفقیت های اقتصادی ترامپ اشاره و تصریح کرد: شاید اگر کووید 19 وجود نداشت، شاید در عرصه سیاسی آمریکا شاهد حضور ترامپ بودیم. البته شاید اگر چهار سال پیش هم به جای کلینتون کاندید نمی شد و کاندیدای قوی تری حضور داشت، ترامپ هم شکست می خورد.

مهدیان تصریح کرد: با حضور ترامپ، بخشی از جامعه آمریکا که دنبال صدای دیگری بودند، نقش پر رنگی در آمریکا یافتند و در این راستا خود ترامپ اعلام کرده است قصد دارد حزب جدیدی که به نام میهن پرستان تاسیس کند که این کار قطعا اثر زیادی بر ساختار قدرت آمریکا دارد.

وی با بیان اینکه برخی از جمهوری خواهان و سنای آمریکا با ترامپ همراهی کردند، به روی کار آمدن دموکرات ها در مجلس سنا و کنگره اشاره و بیان کرد: اگر ترامپ حزب سومی را تشکیل دهد، بخش زیادی از جامعه آمریکا از آن حمایت خواهند کرد و این مسئله سبب خواهد شد، شکاف اجتماعی که در حال حاضر شکل گرفته است به یک شکاف سیاسی عمیق تر تبدیل شود و جامعه آمریکا دیگر آن نظم سنتی گذشته را نخواهد داشت.

کد خبر 1018569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha