راهبرد جدید آمریکا در منطقه: ثبات در سیاست؛ تغییر در شیوه‌ها

صدرالحسینی با اشاره به تغییر دولت در آمریکا و نگرانی‌ها در میان سران کشورهای عربی گفت: در طول نیم حداقل قرن گذشته هیچ تغییری در سیاست‌های آمریکا نسبت به کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان به وجود نیامده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «رویداد» رادیو گفت‌وگو با موضوع تغییر موضع عربستان درباره ایران با شروع به کار دولت جدید آمریکا و ارتباط آن با آخرین تحولات منطقه به ویژه در عراق با دکتر سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسایل غرب آسیا به صورت تلفنی گفتگو کرد.

سیدرضا صدرالحسینی با اشاره به تغییر موضع عربستان درباره ایران گفت: با توجه به تغییر مستاجر کاخ سفید و ترامپ که دیدگاه ویژه‌ای را نسبت به کشورهای حوزه خلیج فارس و جمهوری اسلامی داشت و این مواضع خودش را با شدت دادن به تحریم‌ها افزایش داده بود، سعودی‌ها تصورشان بر این است که ممکن است سیاست‌های بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا تغییراتی را داشته باشد و به نوعی بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری‌هایی که عربستان در مقابله با مقاومت و جمهوری اسلامی داشته به طور کلی به فنا برود و از بین رفته حساب شود. بنابراین با تغییر مواضعی که خیلی نمی‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد، سعی و تلاش می‌کند که خودش را با تغییراتی که در کاخ سفید به وجود آمده تا حدودی همراه کند.

وی افزود: وزیر امور خارجه عربستان غیر از موضعی که در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران گرفته مواضعی هم در مورد یمن داشته و خود آن‌ها هم متوجه شدند که مهم ترین عامل برهم زننده منطقه، مسئله یمن است و جمهوری اسلامی ایران هم نسبت به حمایت از مظلومین هیچ گونه عقب نشینی نداشته است. بیان این دو موضوع برای رسیدن به یک نقطه است و آن این که بتوانند نظر مساعد جمهوری اسلامی را در منطقه به خودشان جلب کنند.

کارشناس مسایل غرب آسیا با ذکر این نکته که سیاست‌های بایدن و تیم او نسبت به کشورهای حوزه خلیج فارس و به خصوص عربستان تغییر عمده‌ای نسبت به زمان ترامپ نخواهد داشت، اظهار کرد: اگر ترامپ با فشار و تحقیر رسمی و اتلاق گاور شیرده به عربستان دنبال دوشیدن آن‌ها بود اما بایدن هم با بیان پرونده‌های حقوق بشری از جمله جمال خاشقچی و یمن سعی و تلاش می‌کند که این دوشیدن همچنان ادامه داشته باشد.

وی افزود: رژیم سعودی تلاشش بر این است که به گونه‌ای یک آرامشی را در منطقه ایجاد کند و همین بیانات نشان دهنده این است که برهم زننده صلح و آرامش منطقه چه کشوری بوده است.

صدرالحسینی با اشاره به تغییر دولت در آمریکا و نگرانی‌ها در میان سران کشورهای عربی گفت: به نظر می‌آید آن‌ها نگران تغییر سیاست‌های خودشان هستند چون تلاششان بر این بود که ترامپ باقی بماند و هزینه‌های قابل توجهی را هم در این رابطه به ملت‌های خودشان تحمیل کرده بودند اما حالا که این اتفاق نیفتاده آن‌ها مجبور هستند به نوعی سیاست‌های خودشان را با سیاست‌های دولت جدید آمریکا تطبیق دهند.

وی متذکر شد: البته آن‌ها هم به خوبی می‌دانند در طول نیم حداقل قرن گذشته هیچ تغییری در سیاست‌های آمریکا نسبت به کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان به وجود نیامده و فقط ممکن است شیوه‌ها و نوع برخورد متفاوت باشد. به همین دلیل در راهبردهای اصلی تغییری نخواهیم دید و به همان شکل استفاده از نفت ارزان و بارکشی که باید کشورهای عربی منطقه به ویژه عربستان داشته باشد، ادامه پیدا خواهد کرد.

کارشناس مسایل غرب آسیا افزود: شیوه‌ها و نوع برخورد بایدن بیشتر روی مسایل نرم افزاری و حقوی بشری می‌رود و این کشورها نگران هستند که مجددا باید با سیاست‌های کاخ سفید موضوعات منطقه‌ای و بین المللی خودشان را تنظیم می‌کنند.

وی با اشاره به وضعیت رژیم صهیونیستی و با یادآوری اینکه هرچقدر منطقه دچار نا آرامی باشد امنیت در رژیم صهیونیستی قابل تثبیت تر است، در عین حال گفت: در حال حاضر شرایط داخلی رژیم صهیئونیستی طوری است که دیگر این مسئله نمی‌تواند به عنوان یک اصل ثابت مورد توجه قرار بگیرد اما اینطور نیست که از دستور کار خارج شده شده باشد.

*انفجار در بغداد؛ هشدار بایدن برای حضور آمریکایی ها

صدرالحسینی با اشاره به انفجار در بغداد اظهار کرد: انفجار تاسف آور بغداد یک نوع پیام آمریکایی به منطقه بود که با آمدن بایدن مسئله خروج نیروهای آمریکایی از منطقه به دلیل وجود ناامنی سرعتش کند خواهد شد. تا زمانی که بغداد نتواند تکلیفش را نسبت به همسایه‌های خودش به خصوص جمهوری اسلامی ایران و عربستان تعیین تکلیف کند این اتفاقات در بغداد و یا در شهرهای دیگر عراق خواهد افتاد و از آن طرف این مسئله به عنوان ایجاد امنیت در رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

وی در خصوص چرایی این اتفاق در بغداد گفت: برای افتضاحی که در انتخابات آمریکا پدید آمد حتما باید یک حاشیه سازی قابل توجهی صورت می‌گرفت تا بتوانند بخشی از رسانه‌ها به آن بپردازند و مسئله افتضاح سیاسی و تماشایی آمریکا در شرایط رای گیری، رای ریزی، شمارش آراء و انتخاب رئیس جمهور جدید به فراموشی سپرده شود. به نظر می‌آید آمریکایی‌ها با این طرح ظالمانه خودشان و کشتار مردم بی گناه بغداد به دنبال چند هدف بودند که آگاهی که در شرایط کنونی در منطقه و در عراق حاکم شده، اجازه به موفقیت رسیدن این راهبرد خبیثانه آمریکا را نخواهد داد.

*عربستان آبستن حوادث و شورش

کارشناس مسایل غرب آسیا به انفجار اخیر در ریاض اشاره کرد و گفت: با توجه به فشاری که در طول سالیان متمادی به مردم سعودی می‌آید آنجا هم تعداد زیادی مخالفانی دارد و به دلیل اختلافاتی که در عربستان وجود دارد ریاض باید از این به بعد این موارد را تجربه کند. شرایط داخلی عربستان شکننده است و با پول باد آورده نفت ملت‌های مسلمان در چندین سال گذشته سعی می‌کردند از طریق رسانه‌ها این شکاف را پوشش دهند.

کد خبر 1018574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha