وضعیت آبی کرونا نباید تبدیل به ساده انگاری  در میان مردم شود

علوی با بیان اینکه خوزستان در وضعیت آبی و بهترین وضعیت نسبت به کشور قرار دارد گفت: بعد از کم خطر شدن وضعیت استان، متاسفانه شاهد ساده انگاری و عادی انگاری در مردم و مسئولان شده ایم نباید این بی توجهی ها باعث شود تجربه سخت تابستان دوباره تکرار شود.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «سید محمد علوی» امروز (دوشنبه ۶ بهمن) در نشست خبری با اصحاب رسانه خوزستان، با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی مبتنی بر نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی و یک طرح محله محور است اظهار کرد: ما نمی‌توانستیم بیماری را کنترل کنیم مگر با مشارکت های مردمی که در ۲ ماه اخیر در بالاترین سطح انجام شد و با گذشت یک ماه از اجرایی شدن این طرح به اهداف خوبی رسیده است.

 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه علم مبارزه با اپیدمی یعنی توجه به بهداشت و پیشگیری است افزود: تابستان امسال دوران سختی را پشت سر گذاشتیم در حالی که اگر بهداشت را در ارجحیت قرار می دادیم، می‌توانستیم بهتر عمل کنیم، در نیمه اول سال آمار مرگ و میر در کشور زیاد بود ولی در پیک دوم از آنجا که به موضوع بهداشت توجه خوبی شد پیک بیماری فروکش کرد و اکنون خوزستان در وضعیت آبی یعنی کم خطر قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه پس از گذشت یک ماه از اجرای این طرح، موارد بیماری به ۸۱۴ نفر در هفته رسید همچنین موارد بستری ما در بیمارستان ۹۲ نفر و موارد منجر به مرگ ۱۵ نفر در هفته بود اضافه کرد: یکی از اقدامات این طرح بیماریابی بود که توانستیم در کاهش انتقال بیماری به خوبی عمل کنیم.

 

علوی با اشاره به اینکه بعد از کم خطر شدن وضعیت استان، متاسفانه شاهد ساده انگاری و عادی انگاری در مردم و مسئولان شده ایم تصریح کرد: این بی توجهی‌ها باعث شد در ۲ هفته اخیر موارد ابتلا و بستری بالا برود اگرچه موارد مرگ ما کم است ولی از روند بیماری و بی احتیاطی مردم نگران هستیم؛ در هفته آخر دی ماه موارد بیماری نسبت به هفته قبل آن، ۷/۱ درصد افزایش پیدا کرد همچنین موارد بستری ما ۸/۱۰ درصد و موارد مرگ ۲۶ درصد افزایش یافته اما با این وجود هنوز در وضعیت آبی هستیم و بهترین وضعیت را در کشور داریم.

 

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه روز به روز هوا سردتر می‌شود و تهویه مناسب در خانه ها وجود ندارد قطعا با افزایش برگزاری اجتماعات و دورهمی های خانوادگی خطر ابتلا به کرونا افزایش می یابد؛ نباید این بی توجهی ها باعث تکرار تجربه سخت تابستان شود.

 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان از همکاری مطلوب ارگان بسیج هلال احمر و ... با معاونت بهداشت خبر داد و ابراز کرد: متاسفانه برخی از ارگان ها و دستگاه های اجرایی تنها در حد حرف هستند، ما در زمینه راه اندازی نقاهتگاه هنوز عقب هستیم درحالی که بهترین و پولدارترین شرکت‌ها را در استان داریم که از مهمانسراهای خوب و مجهزی برخوردار هستند.

 

وی به فعالیت سه تیم رهگیری، مراقبت و نظارت در طرح قاسم سلیمانی اشاره کرد و ادامه داد: ۵۷۶ تیم رهگیری با ۲ هزار و ۷۴ عضو در این طرح فعال هستند، همچنین ۱۳۲ خانه بهداشت و ۳۳۶ پایگاه سلامت در سطح استان داریم و از ۱۵ آذرماه تا ۲۹ دی، ۱۶ هزار و ۱۹۶ رهگیری و هشت هزار و ۵۸۳ تست سریع انجام شد.

 

علوی با بیان اینکه اکنون در شرایط خوبی قرار داریم اما کافی نیست تاکید کرد: ما به ازای هر بیمار، هشت نفر را رهگیری می کنیم که کافی نیست و باید به ازای هر بیمار ۱۰ تا ۱۵ نفر رهیابی شود و به ازای هر بیمار چهار تست انجام می دهیم که کافی نیست و باید ۱۰ تست انجام داد.

 

وی در ادامه به تیم مراقبت در منزل است اشاره کرد و گفت: ۱۷۳ تیم مراقبتی با ۴۰۰ عضو دکتر و پرستار داریم که ۹۷ درصد مراکز منتخب بهداشت در سراسر استان را پوشش داده اند، در طرح شهید سلیمانی پنج هزار و ۶۴ بیمار را تحت پوشش داشتیم که از یک هزار و ۴۰۳ نفر مراقبت کردیم.

 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: ۳۲۷ تیم نظارتی با ۹۹۷ عضو داریم که ۴۴ درصد اعضای آن را مراکز بهداشت، ۳۲ درصد افراد بسیجی و ۲۴ درصد آن را هلال احمر تشکیل می دهند و در مجموع ۶۴ هزار و ۲۰۹ بازدید مشترک داشتیم که هفت هزار و ۳۶۸ اخطار دادیم که رقم پایینی است، ۶۲۵ واحد پلمب شد که انتظار داریم این میزان ۱۰ درصد اخطارها باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: پیش از اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی افراد واجد شرایط قرنطینه معکوس شناسایی شد که ۸۹۶ نفر هستند این در حالی است که در ۴۵ روز اخیر و با اجرای این طرح یک هزار و ۱۹۱ نفر را قرنطینه معکوس کردیم که رقم قابل توجهی است.

 

علوی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۴۸ هزار و ۲۴۹ مادر باردار مراقبت شدند که از این تعداد ۷۲۷ نفر مبتلا به کرونا بوده و در نهایت هفت نفر از آنها فوت کردند افزود: همچنین از پنج هزار و ۲۵۳ کودکی که یکی از اعضای خانواده شان مبتلا به کرونا بود، ۱۶۳ نفر جواب تست شان مثبت بوده که خوشبختانه در این زمینه مرگی را شاهد نبودیم.

 

وی در پاسخ به خبرنگار شبستان در خصوص ویروس جهش یافته انگلیسی یاد آور شد: تاکنون به جز تعداد معدودی که اعلام شد موارد جدیدی مشاهده نشده ولی نباید خوش‌بین بود که در کشور ما امکان جهش ویروس وجود ندارد.

 

کد خبر 1019443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha