نرخ بالای اشتغال غیررسمی و مهاجر فرستی در خراسان جنوبی

میرزایی با اشاره به نرخ بالای اشتغال غیررسمی و مهاجر فرستی در استان خراسان جنوبی، گفت: سهم استان از اشتغال پایدار روستایی نیاز است افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حجت الله میرزایی» امروز (۶ بهمن) در جلسه جمع بندی مباحث سفر معاونین و مدیران سازمان های وابسته وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی که در محل استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار کرد: خراسان جنوبی در سال گذشته و امسال کمترین نرخ بیکاری را کسب کرده است اما نباید به این امر دلخوش باشیم.

 

معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نرخ بالای اشتغال غیررسمی و مهاجر فرستی در استان خراسان جنوبی، گفت: این استان در فقر شهری رتبه هفتم و در فقر روستایی رتبه سوم کشوری را دارد و اینها نگران کننده است.

 

وی با بیان اینکه سهم استان خراسان جنوبی از جمعیت کشور یک درصد اما از تولید ناخالص داخلی ۶ دهم درصد است، ادامه داد: این بدین معناست که نرخ بهره وری مردم استان خیلی پایین‌تر از متوسط کشوری است و سرمایه گذاری کافی انجام نشده است.

 

میرزایی عنوان کرد: زمینه اصلی توسعه و سرمایه گذاری در استان در بخش معدن و خدمات است و در بخش کشاوزی باید تمرکز بر مدرن‌سازی و تجاری‌سازی باشد.

 

معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به محصولات استراتژیک کشاورزی استان، گفت: اما متاسفانه در بحث تجاری و برندسازی و صادرات این محصولات در استان سرمایه گذاری جدی انجام نشده است.

 

وی با اعلام آمادگی برای پیگیری در جهت بازگشایی بازارچه های مرزی استان بیان کرد: پرداخت منابع مالی جبرانی برای توسعه طرح های اشتغال و یا جبران کاهش قدرت خرید ناشی از تورم و افزایش نرخ ارز  پیگیری خواهد شد.

 

میرزایی ادامه داد: سهم استان خراسان جنوبی از اشتغال پایدار روستایی نیاز است افزایش یابد.

 

معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش روستایی خراسان جنوبی، گفت: این اعتبار بعد از این سفر در جلسه جمع بندی که با حضور استاندار و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در تهران برگزار شود، بیشتر هم خواهد شد.

 

وی به طرح رئیس جمهور در ۵ مهر ۹۹، روز روستا، مبنی بر بیمه شدن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار روستایی جدید در کشور اشاره و تصریح کرد: با توجه به نرخ بالای روستانشینی ۴۱ تا ۸۰ درصدی در شهرستان‌های خراسان جنوبی، به طور حتم سهمیه‌ی ویژه‌ای برای این استان مشخص می شود و با این سهمیه نرخ پوشش بیمه اجتماعی روستائیان در این استان به ۵۰ درصد می رسد.

 

میرزایی در پایان اظهار کرد: در این طرح که یک بیمه بازنشستگی برای روستائیان به حساب می‌آید، ۳۰ هزار خانوار روستایی جدید تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

کد خبر 1019463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha