جایگاه و ظرفیت مساجد را خوب نشناختیم

حجت الاسلام مهری، گفت: قبل از انقلاب مبارزات انقلابیون در مساجد سازماندهی می شد، بعد از انقلاب هم پشتیبانی جبهه و جنگ در آن شکل گرفت، اما چند سالی است که از کارکردهای اصلی مسجد غفلت کرده و دور شده ایم و متاسفانه جایگاه و ظرفیت مساجد را نشناختیم.

حجت الاسلام محمد طه مهری، امام جمعه شهرستان اسلام آباد غرب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه ، گفت: از زمان صدر اسلام تا بعد از انقلاب اسلامی ،مساجد محلی برای اجتماع مسلمانان بوده و کارکرد آنها بیشتر در مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و عبادی است ، حتی در زمان صدر اسلام قضاوت‌های اهل بیت هم در مساجد شکل می‌گرفته است.

 

وی با اشاره به اینکه کارکرد مسجد فقط عبادی و برای اقامه نماز جماعت و اعمال دینی نیست، خاطر نشان کرد: مسجد بهترین گزینه برای اجرای فعالیت های جامعه مسلمانان است و باید در چنین مساجدی ،حتماً  باید تمام شئونات عبادی، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی امت اسلام در آن رعایت شود. 

 

 

حجت الاسلام مهری با اشاره به اینکه هسته اصلی کارهای جهادی ،اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی می تواند در مسجد شکل بگیرد، افزود: در یک سال گذشته که کشور ما دچار ویروس منحوس کرونا شده است ، فرمان حضرت آقا مبنی بر مواسات و همدلی و کمک‌های مومنانه همه به کمک مساجد انجام شد، درست مثل اتفاقاتی که پس از سیل و زلزله های چند سال قبل در کشور رخ داد و پشتیبانی از آسیب‌دیدگان در مساجد انجام می گرفت.

 

 

امام جمعه شهرستان اسلام آباد غرب با بیان اینکه مسجد یک پایگاه مردمی است ، که به هیچ حزب ، گروه و شخص خاصی تعلق ندارد، اظهار کرد: سازمان‌های مختلفی هستند که در راستای خدمت به جامعه فعالیت می کنند ،مثل بسیج ،تبلیغات اسلامی ،گروه های جهادی و حتی کمیته امداد امام که اخیرا مراکز نیکوکاری را با هدف خدمت به فقرا ، مستمندان و قشر آسیب پذیر در مساجد احداث کرده است، اگر این نهاد ها بخواهند با هم هم‌راستا شوند و فعالیت‌های دینی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی را در یک محله اجرا کنند، بهترین مکان مسجد است .

 

 

وی در پایان با اشاره به اینکه فعالیت‌های باید محله محور باشد، گفت: باید فعالیت های جامعه اسلامی در مسجد ساماندهی شود، چرا که مسجد جامعیت دارد و همه مسلمانان در آن  در همه مقطع و برنامه ای اجتماع می کنند لذا بهترین گزینه مسجد محله است.

کد خبر 1019549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha