اقتصاد فرهنگ و هنر، ظرفیتی مغفول

اقتصاد فرهنگ و هنر یکی از مولفه های اساسی در تامین منابع مالی، اشتغال و کاهش وابستگی به دولت محسوب می شود که این عرصه گرچه این روزها مورد توجه بوده اما به جایگاه واقعی خود نرسیده که باید فعالان این حوزه به آن بپردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، اقتصاد فرهنگ و هنر یکی از شاخص های مهم اقتصادی خواهد شد چرا که وجود نیروی انسانی توانمند در این حوزه و وجود مبانی و زیرساخت های اساسی در کشورمان علاوه بر فعالیت در داخل در دیگر کشورها نیز قابلیت عرضه دارد.

 

متولیان امر باید ضمن ایجاد گفتمان، آموزش، بسترسازی، پیش بینی تسهیلات و تسهیل شرایط را مورد توجه و اولویت قرار دهند و هنرمندان جوان را به این سمت سو هدایت کنند و البته مراقب باشیم که این هدایت و جهت دهی ها تنها موضوع درآمدی را مورد توجه قرار ندهد بلکه باید هویت و اصالت کار فرهنگی و هنری نیز حفظ شود.

 

*ظرفیت های بالای فرهنگی و هنری در کشور وجود دارد

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان گفت:  ظرفیت های بالای فرهنگی و هنری در کشور وجود دارد که این استان ظرفیت شاخص و خاصی را دارد.

 

«نعمت الله اکبری» با بیان اینکه فعالان فرهنگی و هنری در بخش های مختلف کشور از جمله اصفهان توانمندی و ظرفیت خاصی دارند، افزود: باید متناسب با این پتانسیل و در شان و جایگاه آن ها فعالیت شود تا علاوه بر ارائه خدمات به موضوع اقتصاد فرهنگ نیز توجه شود.

 

وی ادامه داد: توسعه زیرساخت ها، انجام مطالعات راهبردی، آموزش، آینده نگری و توجه به تکنولوژی های نوین روز در این خصوص مهم و حایز اهمیت است که مسئولان امر در اصفهان متناسب با جایگاه این استانن کار کنند.

 

*تعامل بین استان ها برای تقویت حوزه فرهنگ و هنر

 

عضو شورای اسلامی کلانشهر اصفهان گفت: تعامل و همکاری های مشترک اهالی فرهنک و هنر استان ها برای تقویت این حوزه کارگشا است.

 

«کوروش محمدی» با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی، هنری، گردشگری و اجتماعی زمینه ساز تقویت همکاری ها و تعاملات بین استانی خواهد بود، تصریح کرد: فعالان این حوزه به این موضوع مهم بپردازند و زمینه ساز تقویت فعالیت های این عرصه بشوند.

 

وی تحقق اقتصاد فرهنگ و هنر را مهم بیان کرد و گفت: همین تعامل و همکاری ها علاوه بر تقویت پیوند بین مردم استان ها بر حوزه اقتصادی این عرصه نیز اثر می گذارد و در ارائه برنامه ها برای سایر کشورها نیز با برقراری شب های فرهنگی و رویدادهایی از این قبیل فراهم خواهد شد.

 

*تحقق اقتصاد فرهنگ و هنر با حمایت و اولویت بخشی

 

عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیرامون این مقوله مهم گفت: برای تحقق اقتصاد فرهنگ و هنر حمایت از فعالان این عرصه مهم و باید این موضوع در اولویت های دولت و جلس قرار گیرد.

 

«غلامرضا منتظری» ادامه داد: با حمایت از فعالان فرهنگی و هنری کشور امکان تولید اثر در بخش های مختلف و عرضه در درون و خارج از کشور فراهم می شود ولی باید متولیان به موضوع حمایت از افراد متخصص و توانمند در این حوزه را مورد توجه قرار داده و هنرمندان نیز پیشنهاد و طرح های عملیاتی خود را ارائه بدهند.

 

وی تقویت فعالیت صنفی، هدف گذاری مناسب و رفع موانع پیش روی این عرصه را جز برنامه های اساسی معرفی کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشکل های صنفی و حوزه هنری به ظرفیت ها، چالش ها و موانع پیرامون این موضوع بپردازند و با همکاری و نظر هنرمندان و اهالی فرهنگی به رونق اقتصاد فرهنگ و هنر کمک کنند.

کد خبر 1019612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha