حقابه پویاترین تالاب شرق کشور رعایت شود

اکبری گفت: برای جلوگیری از ایجاد کانون گرد و غبار و خشک شدن تالاب کجی نهبندان باید حقابه این تالاب رعایت و حداقل نیم میلیون متر مکعب از برداشت آب سفره های اطراف آن کاسته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسن اکبری» امروز (7 بهمن) در حاشیه سومین جلسه گروه کاری آمایش سرزمین و محیط زیست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه مقرر شد در مورد حقابه زیست محیط تالاب کجی، شرکت سهامی آب منطقه ای بر اساس سند سازگاری بر کم آبی استان، به منطقه اولویت بدهد تا ما بتوانیم از مسئله گرد و غبار منطقه پیش گیری کنیم.

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه تالاب کجی نمکزار نهبندان تنها تالاب پویای شرق کشور هست، افزود: این تالاب نه تنها یک محیط و چشم انداز جالبی را در منطقه نهبندان ایجاد کرده است بلکه موجب شکل گیری و معیشت زندگی در اطراف آن شده است که اگر حق آبه این تالاب داده نشود و یا پوشش منطقه تخریب شود، کانون گرد و غبار در منطقه شکل می گیرد.

 

وی ادامه داد: اگر در حوزه سهل آباد؛ بالا دست تالاب کجی چیدمان توسعه را بر اساس توان شناسامه منطقه قرار ندهیم این تالاب به یک کانون گرد و غبار تبدیل می شود.

 

وی با اشاره به بادهای 120 روزه سیستان و ورود بادهای محلی در استان گفت: این بادها یک تهدید جدی برای شهرهای پایین دست و حتی استان های همجوار محسوب می شود که نیاز است محیط زیست حقابه تالاب کجی را پیگیری کند تا پویایی این تالاب را برای همیشه داشته باشیم.

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: در این جلسه مصوب شد شرکت سهامی آب منطقه ای حقابه زیست محیطی تالاب کجی را در اولویت قرار دهد، این شرکت باید از برداشت بی رویه از سفرهای اطراف تالاب به میزان 20 درصد بر اساس سند سازگاری کم آبی، کم کند تا تالاب کجی زنده  و پوشش گیاهی تالاب شاداب بماند.

 

اکبری با اشاره به مطالعه ای که دانشگاه بیرجند برای تالاب کجی انجام داده است، گفت: بر اساس این مطالعه، ما باید حداقل نیم میلیون متر مکعب آب را از برداشت سفره های اطراف تالاب کم کنیم تا حقابه حداقلی تالاب برقرار باشد.

 

وی ادامه داد: طبیعی است که در سال های پر باران این عدد باید افزایش پیدا کند تا تالاب مدت زمان بیشتری آب داشته باشد.

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه تالاب کجی، فصلی است و در فرایند طبیعی در زمستان و بهار آب‌دار می شود و در تابستان خشک می شود، گفت: اما خشک شدن به این مفهوم نیست که تالاب رطوبت نداشته باشد؛ هدف ما این هست که این خشک شدگی تالاب کجی در تابستان بیشتر از این حد اتفاق نیفتد.

 

اکبری همچنین گفت: هدف ما این نیست که از تخصیص حقابه تمام سال، تالاب آب داشته باشد. اگر قرار باشد ما تمام سال تالاب را آب‌دار کنیم باید حجم زیادی آب را از اطراف تالاب به آنجا سرازیر کنیم که این امر، منجر به برهم زدم بوم شناسی تالاب می شود، اما اگر از حوزه بالادست تالاب یعنی روستای سهل آباد؛ نیم میلیون متر مکعب آب کم کنیم طبیعت تالاب حفظ و کانون گرد و غبار را نخواهیم داشت.

 

وی در خصوص افزایش فضای سبز و کاشت گونه های سازگار با شهر بیرجند گفت: ما استانی کم آب هستیم و تغییرات دمایی در استان بسیار بالا است، بنابراین گونه های استفاده شده باید طراوت و شادابی را داشته و کم آب خواه و با شرایط بومی استان سازگار بانشد.

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه کم آب خواهی در گونه های چمن و درختان سطح شهر  مهم است، عنوان کرد: بسیاری گونه ها در سطح شهر هستند که بومی منطقه نیستند لذا مقرر شد مطالعه ای توسط سازمان پارک ها انجام شود تا ما گونه های بومی که شادابی کافی و با تغییرات دمایی و کم آبی ساز گار باشند، برای اولین بار مطالعه و فضای سبز شهر توسعه یابد.

 

اکبری گفت: کاشت گونه های کم آب بر و  سازگار با منطقه در این جلسه  تصویب شد تا در سال 1400 اجرایی شود.

 

وی در مورد خشکیده فضای سبز در برخی دستگاه های اداری و نظامی گفت: گزارشی را شهرداری از درختان خشکیده شده شهر ارائه داد و این موضوع با حضور دستگاه های اداری و نظامی طرح خواهد شد تا راهکار هایی اندیشیده شود تا فضای سبز شهر کاسته نشود.

 

 

کد خبر 1019851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha