مجاورت بازارچه هنر با موزه هنرهای معاصر می تواند خطراتی به همراه داشته باشد

هادی مظفری بازارچه هنر در کنار موزه هنرهای معاصر را فضایی نامناسبی خواند که می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای موزه به وجود بیاورد. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری بازگشایی موزه هنرهای معاصر با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی، احسان آقایی، رییس موزه هنرهای معاصر و دکتر جمشید ناصری اهدا کننده مجموعه هنری خود و پروانه میرعمادی به موزه های هنرهای معاصر پیش از ظهر امروز سه شنبه 7 بهمن در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

 

در این نشست، «هادی مظفری»، مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از یکی دو سال پیش قرار بود که آثار موزه هنرهای معاصر شناسنامه دار شوند و در اختیار عموم قرار بگیرند. در 40 سال گذشته امکان دسترسی به اطلاعات آثار برای مخاطبان در دسترس نبود و بانک اطلاعاتی گردآوری شد. این سامانه امروز قابل دسترسی است. آن چیزی که امروز مشاهده می کنید سه هزار و 282 اثر است که اموال دولتی بر روی آنها نامگذاری شده است که با مشخصات کامل بر روی وب سایت موزه قرار گرفته است و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

 

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: همزمان با بازگشایی موزه هنرهای معاصر 705 اثر ارزشمند از هنر معاصر ایران به گنجینه موزه افزوده شده و امروز در خدمت دکتر «جمشید ناصری» هستیم و یاد همسرشان «منیژه میرعمادی» را گرامی می داریم. این دو بزرگوار مجموعه یکی از گنجینه های خود را به موزه اهدا کردند. فرآیند قانونی این اتفاق در ماه های گذشته رقم خورده آقای دکتر ناصری مایل بودند که به خواسته همسرشان آثار را به جای امنی همانند موزه اهدا کنند و در این موزه به نمایش گذاشته شود. با توافقی که صورت گرفته با دکتر جمشیدی تعدادی از این آثار در موزه های دارای اعتبار و شناسنامه دار به نام خانم پروانه میرعمادی به نمایش در می آید.

 

وی اظهار کرد: آثار این مجموعه اهدایی از هنرمندان معتبری چون حسین زنده‌رودی، ژازه تباتبایی، قاسم حاجی‌زاده، علی اکبر صادقی، محمد احصایی، رضا مافی، فریده لاشایی، عباس کیارستمی و … است.

هادی مظفری خاطرنشان کرد: همزمان با افتتاح موزه هنرهای معاصر یکی از کتاب های مجموعه شش جلدی گنجینه موزه هنرهای معاصر آماده می شود و رونمایی می شود و در چهار ماه آینده هر شش عنوان کتاب رونمایی خواهد شد .

 

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی با اشاره به مرمت و رسوب زدایی و گند زدایی مجسمه های باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر گفت: آثار باغ مجسمه که در مجاورت باد و باران قرار داشتند، رسوب گیری شدند.

هادی مظفری از بازگشایی موزه هنرهای معاصر در روز پنج شنبه 9 بهمن خبر داد و گفت: همزمان با گشایش این موزه دو نمایشگاه هنری افتتاح خواهند شد.

 

وی درباره بازار هنر مجاور موزه هنرهای معاصر که یک تهدید برای موزه هنرهای معاصر است، گفت: بازار هنر ناخوشایندی در مجاورت موزه هنرهای معاصر است که آدم تنها می تواند سرش را پایین بیندازند و گلایه کند از کسانی که این زمین را به نام هنر اما به کام دیگری دادند که استفاده کنند که این کار خوبی نیست، مسیر حقوقی طولانی طی شده و امروز حکم حقوقی قطعی برای 17 غرفه آن از سوی مرجع قضایی صادر شده است. در این بازارچه  فضای نامناسبی است که گاها خطرات جبران ناپذیری را می تواند برای موزه  بوجود بیاورد. ما هم به همه اعلام کردیم که این مثل یک انبار باروت در کنار موزه هنرهای معاصر است.

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی در پاسخ به سوالی درباره سیستم اطفای حریق موزه و به ویژه گنجینه آثار، گفت: بحث اطفا حریق نکته‌ای حائز اهمیت بود و جلسات متعددی با کارشناسان آتش‌نشانی داشتیم که البته با اختلاف نظرهای نیز در مورد روش اطفای حریق با توجه به ساختمان و آثار مواجه شدیم. اما تمامی مطالعات صورت گرفت تا کم‌خطاترین روش مشخص شود و طبق قولی که دفتر طرح‌های عمرانی به ما دادند، بهترین روش اجرایی خواهد شد اما در حال حاضر موزه با همان روش‌های گذشته کار اطفای حریق را انجام می‌دهد.

کد خبر 1019874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha