ایستگاه‌های باران سنجی سنتی گیلان خودکار می‌شوند

دادرس لزوم لزوم افزایش ایستگاه‌های سنجش آلودگی و گردوغبار در گیلان را مورد تاکید قرار داد و گفت: ۴۰ ایستگاه باران سنجی سنتی در استان گیلان وجود دارد که به زودی مقدمات خودکار شدن آن‌ها فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «محمد دادرس» شامگاه( سه‌شنبه، 7 بهمن) در گفتگوی ویژه خبری افزایش ایستگاه‌های سنجش آلودگی و گردوغبار در گیلان را از جمله نیازهای استان ذکر کرد و اظهار داشت: 40 ایستگاه باران سنجی سنتی در  استان گیلان وجود دارد که به زودی مقدمات خودکار شدن آن‌ها فراهم می‌شود.
 
 
مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه در کنار انواع بحران‌ها، مخاطرات و بلایا هم مورد بررسی قرار می‌گیرد وضعیت تجهیز استان به سامانه‌های هشدار سریع را مورد اشاره قرار داد و افزود: در دنیا 42 بلا و مخاطره شناسایی شده است که از این مخاطرات، سیل و بارش‌ها 35 درصد و طوفان‌ها و گردبادها 29 درصد را به خود اختصاص داده‌اند.
 

دادرس با تاکید بر اینکه قحطی و خشکسالی حدود 9 درصد از مخاطرات و بلایای طبیعی جهان را شامل می‌شود عنوان کرد: ایران جزو 10 کشور مخاطره خیز جهان محسوب می‌شود و استان گیلان نیز در ردیف پنج استان بلاخیز کشور قرار دارد از طرفی این موضوع مسئولیت هواشناسی را بسیار سنگین‌تر کرده است.

 
وی پیش‌بینی مخاطرات و بلایا و نحوه اطلاع‌رسانی آن را، دو رسالت مهم و خطیری که بر عهده هواشناسی قرار دارد، خواند و تصریح کرد: اداره کل هواشناسی گیلان در بخش سخت‌افزاری و نیروهای متخصص خود در چند ساله اخیر پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است و متعاقب آن پیش‌بینی‌های انجام شده هم در سطح مطلوبی بوده‌اند.
 
 
مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه این اداره کل سامانه‌هایی برای اطلاع‌رسانی تهیه کرده‌ است یادآور شد: متخصصان هواشناسی گیلان بلافاصله پس از آنکه مخاطره‌ای را رصد کردند ابتدا از طریق شبکه دولت و حداقل برای 80 نقطه، مدیران اجرایی و دستگاه‌های استان اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهند.
 
 
دادرس صدور اعلامیه‌های هشدار به مدیریت بحران، شهرداری‌ها، فرمانداری‌‌ها و نظایر آن توسط اداره کل هواشناسی گیلان را شیوه‌ای دیگر از اطلاع‌رسانی‌های انجام شده ذکر کرد و افزود: در همین راستا سعی کرده‌ایم که از ظرفیت کانال‌ها و شبکه‌های مجازی معتبر هم استفاده کرده و این اطلاعات را در زمان مناسب بارگذاری کنیم. 
 
 
وی با اشاره به اینکه مدیریت بحران استانداری گیلان برای پدیده‌هایی مانند بادگرم، برف و سیل متولی انتخاب کرده است اذعان کرد: هواشناسی برف به اداره کل راهداری و حمل و نقل استان گیلان محول شده است و هواشناسی استان هم اطلاعات لازم را در این باره به سرعت به مدیریت بحران و اداره کل راهداری منعکس می‌کند. 
 
 
مدیرکل هواشناسی گیلان اداره کل منابع طبیعی را متولی حوزه وزش بادهای گرم اعلام کرد و ابراز داشت: هواشناسی گیلان پدیده‌های مختلفی از جمله گردوغبار را هم مورد بررسی قرار می‌دهد و با سامانه‌هایی که فعال شد دو منشاء نفوذ گردوغبار یکی در غرب از سمت عربستان و عراق و دیگری در صحرای ترکمنستان واقع در شرق را شناسایی کردیم.
 
 
دادرس با بیان اینکه این دو منشاء گرد و غبار استان گیلان را هم تحت شعاع قرار می‌دهد اما مشکل زیاد حادی در این حوزه وجود ندارد اضافه کرد: با توجه به مخاطرات اشاره شده ایستگاه سنجش آلودگی و گردوغبار در ایستگاه هواشناسی منجیل نصب و راه‌اندازی شده است.
 
 
وی برنامه مشترک محیط زیست و هواشناسی گیلان را هم مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: درصددیم با همتی که نمایندگان مجلس، مسئولان استان، استاندار گیلان و معاونان دارند بتوانیم تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی و گرد و غبار را در گیلان افزایش دهیم تا بتوانیم هشدارهای لازم و اطلاعات را در این زمینه به موقع اعلام کنیم.
 
 
مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه سامانه هواشناسی کشاورزی در استان از ابتدا به شکل پایلوت از سال 93 راه‌اندازی شد عنوان کرد: با توجه به وجود این سامانه و فعالیت‌های مشترکی که بین هواشناسی و سازمان جهاد کشاورزی گیلان شکل گرفته فاصله زمانی کشت برنج از 47 روز به 25 یا 27 روز رسیده است.
 
 
دادرس توسعه هواشناسی و شبکه ایستگاه‌ها در مناطق مختلف گیلان را هدفی که در سال‌های اخیر و با حمایت‌های مسئولان ذیربط دنبال شده است اعلام کرد و گفت: 13 ایستگاه هواشناسی به شکل 24 ساعته در  گیلان وجود دارد و در کنار آن 10 ایستگاه اقلیم شناسی هم در شهرستان‌هایی که ایستگاه‌های خودکار نداشتند فعال است.
 
 
وی خودکار کردن 40 ایستگاه باران سنجی سنتی در گیلان را هدفی که هواشناسی استان به دنبال تحقق آن است ذکر کرد و بیان داشت: در حال حاضر گیلان به علت داشتن سامانه جامع خودکار هواشناسی فرودگاهی جزو 10 استان برتر کشور محسوب می‌شود که به واسطه آن ارتفاع ابر  در سه لایه و دید در باند به شکل دیجیتال اندازه‌گیری می‌شود.
 
کد خبر 1020059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha