راه رسیدن به شعر امروز، از وادی شعر کهن آغاز می‌شود

حسینی گفت: هیچ سپیدسرایی از روز اول بهترین کارهای سپید و آزاد را ننوشته بلکه ابتدا با تکیه بر ادبیات موزونِ کهن، موسیقی شعر و چینش آهنگین کلمات را شناخته و برای رسیدن به شعر امروز، مسیری را طی کرده که از وادی شعر کهن، شروع شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «سیده محدثه حسینی» در سومین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آبادان و خرمشهر اظهار کرد: هیچ سپیدسرایی از روز اول بهترین کارهای سپید و آزاد را ننوشته بلکه ابتدا با تکیه بر ادبیات موزونِ کهن، موسیقی شعر و چینش آهنگین کلمات را شناخته و برای رسیدن به شعر امروز، مسیری را طی کرده که از وادی شعر کهن، شروع شده است.

 

شاعر و نویسنده کشور تاکید کرد: همه‌ انسان‌ها دارای احساس و عاطفه هستند اما همه نمی‌توانند احساسات خود را در قالب شعر منتقل کنند برای این کار باید تمرین کنیم و به موضوعات تکراری اطرافمان با نگاهی جدید و از دریچه‌ای تازه بنگریم.

 

وی با بیان اینکه ویژگی خاص آثار ادبی ماندگار همین است که صاحب اثر توانسته دیگرگونه دیدن و دیگرگونه شنیدن و بیان متفاوت را تجربه کند افزود: شعر، سه عنصر مهم دارد که عاطفه، تخیل و اندیشه هستند و اگر بخواهیم نوشته‌های خود را به شعر نزدیک کنیم باید به سمت جور دیگر دیدن و جور دیگر گفتن برویم.

 

حسینی شعر را دارای دو ساختمان بیرونی و درونی دانست و اضافه کرد: اگر قالب شعر که بخشی از ساختار بیرونی آن است، مشکل داشته باشد، ذهن مخاطب درگیر مشکلات ظاهری آن می‌‌شود و کمتر رغبت می‌‌کند به آنچه شاعر گفته، گوش دهد.

 

وی تصریح کرد: نمای شعر، وزن عروضی، قافیه و ردیف است و اگر این‌ها درست نباشد یعنی استخوان‌بندی بنای شعر، ضعیف و معیوب است.

 

مؤلف کتاب «مثل چای صبحانه» به لزوم رعایت ایجاز در شعر اشاره کرد و ادامه داد: اولین گام به سمت سرودن، رعایت ایجاز است و در نگارش شعر همواره باید از توصیفات اضافه و قابل حذف، پرهیز کنیم.

 

وی ابراز کرد: جملات خبری و گزارش گونه که حامل هیچ تصویر خیال‌انگیز و شاعرانه نیستند و نتوانسته‌اند خود را با آرایه‌های ادبی زینت ببخشند، مانع شعر شدنِ کلام می‌شوند.

 

این شاعر و نویسنده به شرح نکاتی پیرامون نوشتن متن ادبی پرداخت و خاطر نشان کرد: در نوشته ادبی نویسنده از عنصر خیال به‌گونه‌ای هوشمندانه استفاده می‌کند که خواننده را مسحور خود کند.

 

وی عنوان کرد: برای نوشتن یک متن ادبی لازم است که مطالعه داشته و کتابخوان باشیم تا بتوانیم از واژه‌ها به‌موقع و به‌جا استفاده کنیم، نه به این معنا که کتابی بنویسیم، بلکه از ترکیب درست کلمات، واژه‌های بدیع خلق کنیم.

 

بر اساس این گزارش، تفاوت شعر و نثر، توجه به صوت، معنا و آهنگ کلمات، خیال و عناصر آن، لزوم خلاقیت و نوآوری، از جمله موارد دیگری بود که حسینی در این جلسه به تشریح آنها برای نوجوانان شرکت‌کننده در این نشست پرداخت.

 

در این نشست مجازی، شکیبا جلیلیان، طراوت ریاحی و زینب شهیبی، از جمله نوجوانانی بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خود پرداختند.

 

کد خبر 1020195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha