جشنواره تئاتر فجر با بخش ویژه «سرباز انقلاب» برگزار می شود

مسافر آستانه با اشاره به برپایی نمایشگاه اسناد چهل سال تاتر مقاومت در جشنواره تئاتر فجر گفت: «سرباز انقلاب» گرامیداشت سردار شهید سلیمانی با ۱۲ اجرا بخش ویژه این دوره از جشنواره است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «حسین مسافرآستانه» در نشست رسانه ای سی و نهمین جشنواره تاتر فجر با اشاره به این که تاتر در طول تاریخ راهی برای ایجاد امید به زندگی بوده از برهه های حساس تاریخی گفت که تاتر به کمک جامعه آمده تا راهی برای گذر از بحران ها باشد.



دبیر سی و نهمین جشنواره تاتر فجر ادامه داد: امروز در شرایط دشوار و طاقت فرسا به سر می بریم. ایثارگران تاتر در کشور ما اگر چه به خاطر کرونا نتوانستند اجرای عمومی داشته باشد، اما از پای ننشستند.



وی تاکید کرد: جشنواره تاتر فجر فرصتی برای دیده شدن گروه های تاتری است که در طول سال فعال بودند، گرچه به خاطر محدودیت های زمانی و پشتیبانی نتوانستیم از اجرای همه فعالان تاتر در این دوره بهره ببریم.



مسافرآستانه درباره ویژگی های سی و نهمین جشنواره تاتر فجر گفت: در این دوره ۱۰۷ نمایش اجرا می شود که حدود نیمی از آن ها مربوط به تهران است.



وی ادامه داد: بخش ویژه «سرباز انقلاب» گرامیداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با ۱۲ اجرا برگزار می شود . البته این بخش با حمایت و همکاری معاونت فرهنگی بنیاد شهید برپا شده است. همچنین نمایشگاه اسناد چهل سال تاتر مقاومت از برنامه های سی و نهمین جشنواره تاتر فجر است.



دبیر سی و نهمین جشنواره تاتر فجر افزود: جوان ترین کارگردان این دوره  علیرضا زارع از یزد ۲۰ سال دارد و داوود فتحعلی بیگی با ۷۰ سال مسن ترین کارگردان حاضر در جشنواره تاتر فجر است. از سوی دیگر شهر اصفهان با ۱۲ نمایش در میان استان ها پیشتاز است و پس از آن استان های ایلام و کردستان هر کدام با ۵ نمایش در رتبه بعدی قرار دارند



آستانه در بخش دیگری از سخنان خود به برپایی جشنواره در شرایط خاص این روزها اشاره کرد و گفت: برگزاری این دوره از جشنواره با همه دوره های گذشته متفاوت است، چرا که ما پیش از این تجربه برپایی جشنواره در چنین شرایطی را نداشتیم. به همین خاطر  همه گروه های استانی حاضر در جشنواره تاتر فجر با همکاری تنگاتنگ وزارت بهداشت به صورت رایگان تست کرونا می دهند. از سوی دیگر  تست کرونای حدود ۲۰۰ نفر از عوامل اجرایی تماشاخانه های تهران آغاز شده است.



دبیر جشنواره تاتر فجر افزود: درباره انتخاب آثار برگزیده کوشیدیم در بخش های مختلف از حضور اساتید و پیشکسوتان استانی بهره ببریم تا سهم استان ها در جشنواره تاتر فجر در همه زمینه ها لحاظ شود.



نمایش تاتر در پلتفرم های اینترنتی موضوع دیگری بود که مسافر آستانه به آن پرداخت: شیوع کرونا در کنار تهدیدهایی که برای تاتر ما به همراه داشته، ضرورت نمایش فیلم تاتر در فضای وی ا دی را بیش از پیش نمایان کرد. حالا می توانیم با تجربه این دوره از جشنواره پای به این عرصه بگذاریم. 



وی درباره حذف بخش هنر بدن از جشنواره سی و نهم نیز گفت: تاتر کشور در زمینه هنر بدن و حرکت ظرفیت فراوانی دارد اما در میان آثار رسیده به جشنواره هیچ کدام بار دراماتیک نداشتند، به همین خاطر بخش تاتر فیزیکال در کشور ما با چالش روبروست که امیدواریم دانشگاه ها برای تعریف حرفه ای این گونه از تاتر وارد شوند.

کد خبر 1020261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha