۳۶ پروژه عشایری در خراسان جنوبی افتتاح می شود

عصمتی پور گفت: ۳۶ پروژه عشایری با هزینه کرد ۱۸ میلیارد و ۳۴۶ میلیون تومان در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی در دهه فجر به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مهدی عصمتی پور» امروز (9 بهمن) در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص اعلام پروژه های قابل افتتاح دهه فجر، اظهار کرد: امور عشایری خراسان جنوبی به عنوان دبیر کمیته روستایی و عشایری ستاد دهه فجر خراسان جنوبی انتخاب شده است، فعالیت این ستاد از آبان ماه با همکاری ۲۰ دستگاه اجرایی استان آغاز شده است.

 

مدیرکل امور عشایر استان خراسان جنوبی از افتتاح چندین پروژه همزمان با دهه فجر در استان خبر داد و گفت: همکاری در اجرای طرح هادی، طرح های اشتغال زایی، پروژه های آبیاری تحت فشار، لایه روبی قنوات، پروژه های آبرسانی به محلات عشایری، اهدای پنل های خورشیدی و مرمت و بازسازی قنوات در محلات عشایری، ارایه خدمات رایگان توسط اداره کل دامپزشکی به جامعه عشایری، اهدای ۱۴ سری جهیزیه در روز تولد حضرت زهرا(س)، برگزاری مسابقات فرهنگی در فضای مجازی و توزیع سبدهای میشتی برای خانوارهای عشایری از اقدامات این کمیته در دهه فجر است.

 

وی تصریح کرد: امور عشایری خراسان جنوبی امسال بیشترین تسهیلات و اعتبارات ملی را طی سال های گذشته از سازمان امور عشایری کشور جذب کرده است که امیدواریم با هزینه کرد این اعتبارات جامعه عشایری بیشتری از خدمات بهره مند شوند.

 

مدیرکل امور عشایر استان خراسان جنوبی با بیان اینکه ۳۶ پروژه ویژه امور عشایری در دهه فجر به بهره برداری می رسد، گفت: این تعداد پروژه زیر مجموعه پروژه های افتتاحی کمیته روستایی و عشایری استان است که با هزینه کرد  ۱۸ میلیارد و ۳۴۶ میلیون تومان به بهره برداری می رسد.

 

عصمتی پور با بیان اینکه با افتتاح این ۳۶ پروژه، ۲ هزار و 415 نفر شامل ۴۸۳ خانوار از مزایای آن بهره مند می شوند، ادامه داد: با اجرای این پروژه ها برای ۳۴۱ نفر تثبیت شغل و برای ۸۶ نفر شغل جدید ایجاد شده است.

 

وی پروژه آبرسانی پایدار به محلات عشایری خواجه منجیکوه و چاه زرد نهبندان را از جمله پروژه های شاخص امور عشایری استان عنوان کرد و گفت: این پروژه با اعتبار ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و آبرسانی به محله عشایری تیغاب در شهرستان سربیشه به بهره برداری می رسد.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی از پرداخت  ۳۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه و کم بهره به عشایر استان خبر داد و گفت: ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات ۱۰ درصد یک ساله در راستای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز بوده و پنج میلیارد تومان نیز در اختیار تشکل های عشایری استان برای تامین نهاده، کشت و پرورش گیاهان دارویی و ۱۰ میلیارد تومان با کمک بنیاد برکت برای خرید و نگهداری دام پرداخت شده است.

 

وی تصریح کرد: امسال سهمیه دریافت یک هزار و 200 پنل خورشیدی برای تأمین برق عشایر استان داشتیم که تاکنون تأمین هزینه آن انجام شده و به زودی بین عشایر استان توزیع خواهد شد.

 

مدیرکل امور عشایر استان خراسان جنوبی ارزش ریالی هر پنل خورشیدی را  ۹ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: ۹۰ درصد هزینه را دولت به صورت بلاعوض داده و ۱۰ درصد دیگر توسط عشایر تأمین شده است.

 

عصمتی پور بیان کرد: در راستای تامین علوفه دام عشایر، سیلوی ذخیره ذرت در شهرستان زیرکوه با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان احداث شده است و عشایر به هر میزانی که نیاز داشته باشند می‌توانند ذرت را از طریق تشکل های عشایری پیگیری و دریافت کنند.

 

وی از وجود ۵۵ صندوق خرد زنان روستایی و عشایری و ۱۱ تشکل عشایری در استان خبر داد و گفت: تاکنون برای هشت تعاونی عشایری استان کد بیمه به منظور دریافت خدمات بیمه ای، صادر شده است.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۴۵ درصد عشایر استان تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر قرار گرفته اند، گفت: بیمه عشایر به مدت یک سال از دو محل طریق خوشه های صنایع دستی و تفاهم نامه ای که سال گذشته همزمان با روز روستا و عشایر در استان به امضا رسیده است، انجام می شود.

 

عصمتی پور بیان کرد: از محل طرح خوشه های صنایع دستی یک هزار نفر به مدت یک سال بیمه رایگان اجتماعی روستاییان و عشایر شدند و  از طریق تفاهم نامه روز روستا و عشایر سه هزار و 200 خانوار فاقد بیمه و بی بضاعت عشایر شناسایی شده اند که در نوبت بیمه هستند.

 

 

کد خبر 1020641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha