صید ۷۴۰ تن ماهی استخوانی در گیلان/  صید ماهی از دریای خزر کاهش یافت

مدبری از صید مجموعا ۷۴۰ تن ماهی استخوانی از دریای خزر توسط صیادان گیلانی خبر داد و گفت: میزان صید ماهیان استخوانی از سواحل استان گیلان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

 

«عظیم مدبری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان وضعیت صید ماهیان استخوانی در استان گیلان توسط شرکت‌های پره صیادی را مورد تشریح قرار داد و اظهار داشت: صیادان گیلانی تاکنون بیش از 740 تن ماهی استخوانی از دریای خزر صید کرده‌اند که میزان آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

 

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی صیادی پره استان از 20 مهر امسال تورهای خود را در سواحل دریای خزر پهن و فرآیند صید ماهی را آغاز کرده‌اند ابراز داشت: بر اساس آمارهای موجود بیشترین گونه ماهی‌های استخوانی صید شده از سواحل استان گیلان گونه کفال بوده است.

 

مدبری تلاش‌های مجموعه شیلات استان گیلان برای اقتصادی کردن حرفه صیادی را از جمله برنامه‌های مهم و اولویت‌دار این دستگاه خواند و تصریح کرد: پرورش و رهاسازی بچه ماهیان استخوانی در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر از جمله فعالیت‌های اداره کل شیلات استان گیلان در جهت حمایت از حرفه صیادی محسوب می‌شود.

 

وی فعالیت‌های شیلاتی را از جمله مؤلفه‌های بسیار مهم در امر تحقق اقتصاد مقاومتی اعلام کرد و با بیان اینکه گیلان بسترهای خوبی در این زمینه دارد ابراز داشت: پروش ماهی در قفس، پرورش ماهیان گرم‌آبی، سردآبی و قزل‌آلا از جمله فعالیت‌هایی است که شرایط بسیار مطلوبی در استان گیلان دارا است.

 

مدیرکل شیلات گیلان حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری پرورش ماهی در استان را به عنوان هدف این اداره کل مورد توجه قرار داد و یادآور شد: با توجه به شیوع ویروس کرونا دولت تمهیداتی را اندیشیده است تا با پرداخت تسهیلات بانکی از فعالان شیلاتی که به جهت شیوع کرونا آسیب دیده‌اند حمایت به عمل آورد.

 

مدبری با بیان اینکه بازسازی و حفظ ذخایر ژنتیکی آبزیان به پایداری انفال در حوزه دریا کمک می‌کند اذعان کرد: استان گیلان از یک سو قدمت و پیشینه بسیار خوبی در سطح کشور دارد و از سوی دیگر داشتن مراکز مهم بازسازی ذخایر آبزیان از اهمیت بسیار بالای این خطه در بخش شیلات حکایت دارد.

 

وی صید غیرمجاز و به تور انداختن ماهیان مولد را از جمله مشکلاتی که در روند بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی خزر خلل ایجاد می‌کند دانست و خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات یاد شده شیلات گیلان برای اقتصادی ماندن کسب و کار صیادان استان برنامه تکثیر و رهاسازی ماهیان استخوانی را همه ساله در برنامه خود دارد.

کد خبر 1020693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha