دولت بایدن می‌خواهد از برجام به عنوان سکویی برای اعمال فشار بیشتر به کشورمان استفاده کند

عمویی قدرت موشکی و توانمندی‌های هسته‌ای کشورمان را ابزار دفاعی و قدرت ایران خواند و گفت: دولت بایدن می‌خواهد از برجام به عنوان سکویی برای اعمال فشار بیشتر به کشورمان استفاده کند و فشار را از طریق برجام توسعه دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، ابوالفضل عمویی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این که آمریکا در دوره بایدن زحمت نکشید دستکش مخملی بپوشد گفت: آن‌ها با همان دست چدنی ترامپ با ما صحبت می‌کنند. بر اساس قانون اقدام راهبردی، طرف‌های ۱+۴ فرصت دو ماهه‌ای برای لغو تحریم‌های بانکی و نفتی دارند که اگر این اتفاق نیفتد بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در قالب پروتکل الحاقی از پنج اسفند اجازه ورود به ایران را نخواهند داشت.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها نیز مانند آمریکایی‌ها در پی برجام پلاس هستند و خواسته‌های بیشتری از برجام می‌خواهند، گفت: اروپایی‌ها فکر می‌کنند، چون ما تمایلی برای مذاکره با آمریکایی‌ها نداریم، آن‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

 

وی افزود: شکاف‌های سیاسی و اجتماعی آمریکا به مقامات این کشور توانایی تغییر سیاست هایشان را نداده است و آن‌ها نمی‌فهمند وقتی ایران در مقابل فشار حداکثری ترامپ ایستاد، در مقابل بایدن نیز می‌ایستد. فهم این موضوع در آمریکا زمان بر است.


عمویی گفت: اعمال فشار بر ایران در دستور کار دو گروه جمهوریخواه و دموکرات آمریکا وجود دارد، اما ادبیات آن‌ها متفاوت است، البته حرف‌های وزیر خارجه جدید آمریکا همان خواسته‌های ترامپ است.


وی گفت: اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا باید خیال خام غربگرایان در داخل را نیز باطل کرده باشد.


عمویی با بیان این که راهبرد آمریکایی‌ها در مقابل ما مهار توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران مانند حضور منطقه ای، موشکی و هسته‌ای است، افزود: منطقه مربوط به اعضای آن است و دیگران حق ندارند در آن حضور داشته باشند و برای آن تصمیم گیری کنند.


وی قدرت موشکی و توانمندی‌های هسته‌ای کشورمان را ابزار دفاعی و قدرت ایران خواند و گفت: دولت بایدن می‌خواهد از برجام به عنوان سکویی برای اعمال فشار بیشتر به کشورمان استفاده کند و فشار را از طریق برجام توسعه دهد.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بر اساس متن توافق برجام، تحریم ۸۰۱ فرد و نهاد باید لغو می‌شد، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه ترامپ ۸۰۱ نهاد و شخص دیگر را تحریم و برخی را تحریم ثانویه کرد.
آقای عمویی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای بی اثر کردن تحریم‌ها دستور کار دارد، اما در حوزه سیاست خارجی نیز باید تلاش کنند تحریم‌ها لغو شود.


وی با بیان این که باید از برجام درس بگیریم که در مراحل اجرا هیچ دستاوردی برای ما نداشت، افزود: اگر برجام به میز گفتگو نیز بازگردد، به درد ما نمی‌خورد، زیرا تحریم‌ها باید لغو شود.


عمویی با تأکید بر این که سیاست و راهبرد جمهوری اسلامی ایران اقدام مقابل اقدام است گفت: امضای بایدن برای لغو تحریم‌ها باید باشد، اما لغو تحریم‌ها را ما راستی آزمایی می‌کنیم و رویکرد اصلی ما این است.


وی افزود: البته متن برجام مانند موضوع اسنپ بک نیز باید اصلاح شود و تحریم‌های جدید ترامپ به جز تحریم‌های برجامی نیز باید برداشته شود.

کد خبر 1020752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha