سیاست‌های آمریکا با رفتن و آمدن‌ها تغییر نمی‌کند بلکه تاکتیک آن‌ها عوض می‌شود

خوش چشم با اشاره به اینکه سیاست‌های آمریکا با رفتن و آمدن‌ها تغییر نمی‌کند بلکه تاکتیک آن‌ها عوض می‌شود، گفت: آمریکایی‌ها تا سال ۲۰۰۵ برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران هر کاری انجام دادند شکست خوردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین المللی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: سیاست‌های آمریکا با رفتن و آمدن‌ها تغییر نمی‌کند بلکه تاکتیک آن‌ها عوض می‌شود.


وی با بیان این که فرمولاسیون آن‌ها علمی و به دور از روزمرگی است و در حوزه‌های مختلف برای مقابله با ما ابزار سازی کرده اند افزود: اگر هدف آمریکایی‌ها را بشناسیم به آسانی می‌توانیم برای مقابله با آن برنامه ریزی کنیم.


خوش چشم گفت: آمریکایی‌ها تا سال ۲۰۰۵ برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران هر کاری انجام دادند شکست خوردند و از سال ۲۰۰۹ میلادی سیاست مهار ایران و چماق و هویج را پیش گرفتند.


وی افزود: آن‌ها مدعی هستند می‌خواهند حل منازعه کنند، اما در عمل هیچ گاه در پی آن نبوده اند و می‌خواهند با هزینه سازی محاسبات مسئولان کشورمان را تغییر دهند.

 

این کارشناس مسائل بین المللی با بیان این که تحریم‌های دوره ترامپ همان تحریم‌های دوره اوباماست گفت: تحریم‌ها دو سال می‌تواند برای وادار کردن به مذاکره، فشار وارد کند، اما با ایستادگی جمهوری اسلامی ایران و روش‌های ترامپ، اثرگذاری تحریم و تهدید نظامی آمریکایی‌ها بی اعتبار شد.


خوش چشم افزود: بایدن نیز می‌خواهد این راهبرد را به پیش ببرد، اما راهبرد فشار حداکثری و تهدید به وسیله ترامپ آسیب دیده است.


وی گفت: آمریکایی‌ها در پی مهار ایران هستند و اسلحه خود که شامل تحریم و تهدید است از دست نمی‌دهند.


خوش چشم با بیان این که بر فرض محال، اگر بایدن تحریم‌هایی را بردارد به دلیل ثانویه بودن این تحریم‌ها به عنوان تروریسم، حقوق بشر و غیره؛ لغو تحریم‌ها در عمل اتفاق نمی‌افتد.


وی گفت: طرف آمریکایی فکر می‌کند ایران زیر فشار ترامپ مقاومت کرد تا بایدن روی کار بیاید بنابراین آمریکایی ها، چون می‌دانند تحریم و تهدید بی اثر شده است می‌خواهند روغن ریخته را نذر امامزاده کنند و برخی تحریم‌های ثانویه را بردارند.


این کارشناس مسائل بین المللی افزود: اکنون ایران روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت و مقدار قابل توجهی فراورده‌های نفتی می‌فروشد و آمریکایی‌ها ممکن است بگویند پول فروش نفت از طریق اینستکس به دست ایران برسد و این یعنی فاز نخست تطهیر آمریکایی‌ها برای ایجاد اعتماد و ورود به مذاکرات با ایران.


خوش چشم گفت: فرمول آمریکایی‌ها در تحریم و تهدید؛ در حالی رو به افول است که مقاومت فعال ما آغاز شده و رو به بالا می‌رود و دست ما در این زمینه باز شده است.


وی افزود: آن‌ها مجبورند تحریم‌ها را پایین بیاورند و بگویند پای مذاکره بیایید و اگر نیایید دوباره تحریم‌ها را افزایش می‌دهیم.


خوش چشم گفت: آمریکا در پی ترمیم فرمول فشار حداکثری بر ضد ایران است در حالی که دست ایران برای تحت فشار قرار دادن آمریکایی‌ها بازتر است.


وی افزود: بایدن از نظر حقوقی می‌تواند با سه فرمان؛ تحریم‌ها را بردارد، اما این کار را نمی‌کند و می‌خواهد با مذاکره ما را خلع سلاح کند.


این کارشناس مسائل بین المللی گفت: کسی که می‌گوید آمریکایی‌ها تحریم‌ها را کنار می‌گذارند، آمریکا و خوی استکباری آن‌ها را نشناخته است.


خوش چشم افزود: آمریکایی‌ها با جنگ رسانه‌ای و هالیوودی می‌خواهند تهدید‌های خود را معتبر نشان دهند و برای این کار طرف صهیونیستی را وارد کرده اند.


وی گفت: تهدید صهیونیست‌ها باد هواست و آن‌ها متوجه شده اند زیر سیلی ایران هستند و حتی اگر حرف هم بزنند برای آن‌ها هزینه دارد.


خوش چشم افزود: رژیم صهیونیستی به شدت ضعیف شده است که نمونه آن؛ تظاهرات صهیونیست‌ها بر ضد نخست وزیر این رژیم و ناتوانی برگزاری انتخابات در دو سال گذشته در سرزمین‌های اشغالی برای تعیین دولت جدید است.


وی گفت: این که صهیونیست‌ها می‌گویند به اهدافی در سوریه حمله می‌کنند؛ ۹۵ درصد دروغ و ادعا‌های صهیونیست‌ها بخشی از بازی آمریکایی هاست.


این کارشناس مسائل بین المللی افزود: جمهوری اسلامی ایران فرمول آمریکایی‌ها را کامل متوجه شده و تهدید‌های آن‌ها را در حوزه نظامی بی اعتبار کرده است و اگر در حوزه اقتصادی نیز تحریم‌های آمریکایی‌ها را بی اعتبار کنیم سال‌های سال اسلحه آمریکایی‌ها برای مقابله با ما خنثی می‌شود.

کد خبر 1020754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha