۱۹۳ پروژه مختلف در مناطق مختلف روستایی و عشایری فارس همزمان با دهه فجر به بهره برداری می رسد

بهرامی گفت: در دهه فجر در استان فارس، ۱۹۳ پروژه مختلف به ارزش ۴۷۰ میلیارد تومان در مناطق مختلف روستایی و عشایری به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «روح اله بهرامی»، امروز (یکشنبه 12 بهمن) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه 150 هزار نفر عشایر سیار در فارس حضور دارند، تاکید کرد: استان فارس یکی از استان های مهم کشور پیرامون عشایر است.

مدیر کل امور عشایر استان فارس با اشاره به اینکه اگر بخواهیم نگاهی به وضعیت جامعه عشایری داشته باشیم، نشان می دهد عشایر در حوزه تولید مواد خوراکی به ویژه گوشت قرمز تاثیر زیادی دارند که یک سوم گوشت قرمز استان را عشایر تولید می کنند، تاکید کرد: 57 هزار مترمربع دست بافت توسط عشایر تولید می شود که 40 درصد دست بافته های فارس است.

وی با اشاره به اینکه کارگروه روستایی، عشایر و مدیریت شهری راه اندازی شد که مسئول آن نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی فارس است، افزود: در دهه فجر در استان فارس، 193 پروژه مختلف به ارزش 470 میلیارد تومان در مناطق مختلف روستایی و عشایری به بهره برداری می رسد.

این مقام مسئول با یادآوری این مطلب که 57 پروژه به ارزش 9 میلیارد و 500 میلیون تومان در این دهه برای عشایر عزیز به بهره برداری می رسد که 950 خانوار هم از این پروژه ها استفاده می کنند، تاکید کرد: فرآیند توزیع 1800 پنل خورشیدی برای خانوارهای عشایری فاقد برق، آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه شورای حل اختلاف در مناطق عشایری فارس آغاز به کار می کند که یک شعبه آن در شیراز است، افزود: همه عشایر استان عضو تشکل های تعاونی عشایری هستند.

بهرامی با یادآوری این مطلب که میزان توزیع آرد سفید برای پخت نان در مناطق عشایری 12 هزار و 200 تن بوده است، افزود: انواع نهاده های دامی هم به میزان 70 هزار تن توزیع شده است و تاکنون 10 هزار و 20 سرپرست خانوار از خدمات بیمه ای استفاده کرده اند.

مدیر کل امور عشایر فارس با اشاره به اینکه تاکنون 900 هزار راس دام سبک عشایری را توسط کارگزاران خود پلاک کوبی شده اند، افزود: 70 هزار سیلندر گاز و همچنین سه میلیون و 800 هزار لیتر نفت سفید برای تامین سوخت عشایری توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار یارانه حمل آرد، سوخت و سیلندر بین عشایر توسط دولت توزیع شد که 2 میلیارد و 400 میلیون تومان اختصاص یافت که با آن عنوان سرمایه در شرکت های تعاونی عشایری، افزایش دادیم، تاکید کرد: تاکنون 2 هزار و یکصد کارت تردد دام صادر شده است.

بهرامی پیرامون زنان عشایری هم گفت: برای ساماندهی بانوان و زنان عشایری 85 صندوق خرد زنان عشایری در فارس راه اندازی شده که 2 هزار و 200 زن عشایر عضو آن هستند و بیش از سه میلیارد تومان هزینه برای توسعه اشتغال خانگی در اختیار آنان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه 38 کانکس سیار خانه بهداشت به همت دانشگاه علوم پزشکی در مناطق عشایری استان راه اندازی شد، اضافه کرد: بهورزان این کانکس ها از فرزندان عشایری هستند که دوره یک ساله را می بینند سپس مشغول به کار می شوند.

بهرامی در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری شبستان پیرامون دسترسی به اینترنت برای آموزش راه دور دانش آموزان عشایری، هم گفت: بر اساس اعلام وزارت ارتباطات، 65 درصد مناطق عشایری استان فارس دارای پوشش آنتی اپراتورهای تلفن همراه هستند و عشایر از خدمات اینترنت می توانند استفاده کنند و 35 درصد مناطق عشایری جز مناطق تحت پوشش اپراتورها نیستند و دانش آموزان این مناطق در آموزشگاه های آن مناطق به صورت حضوری با کسب علم می پردازند و تاکنون طی 2 مرحله تبلت بین دانش آموزان عشایری توزیع شده است.

مدیر کل امور عشایر فارس افزود: 30 هزار نفر عشایر کوچ رو در فارس وجود دارد.

کد خبر 1021790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha