تولیدات کشاورزی خوزستان به ۵.۲ میلیون تن رسیده است

خاوازی از تولید ۵.۲ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان خوزستان خبر داد و گفت: در گذشته تولیدات کشاورزی در فاز اول طرح ۲۹۵ هزار هکتاری ۱.۷ میلیون تن بود که اکنون با ۳.۵ میلیون تن افزایش به ۵.۲ میلیون تن رسیده و این افزایش عملکرد را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «کاظم خاوازی» ظهر امروز (یکشنبه ۱۲ بهمن) در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان خوزستان که با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن اجتماعات استانداری خوزستان برگزار شد، ضمن تبریک  ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: بزرگترین پروژه ای که در بخش کشاورزی در حال انجام است پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری است‌.

 

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طی 2 سال و نیم گذشته در استان خوزستان ۱۴ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می شد افزود: طی بازدیدهایی که بر اساس طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از روستاها داشتم حرف ها و صحبت های و دغدغه های مردم را شنیدیم، البته بخشی از ابن پروژه دارای اشکالات فنی است که دوستان ما در جهاد نصر در حال تلاش برای رفع نواقص هستند و امیدواریم هر چه رودتر این نواقص رفع شوند.

 

وی با اشاره به اینکه پیش از آغاز پروژه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در استان خوزستان کل تولیدات محصولات کشاورزی این منطقه ۱.۷ میلیون تن بود اضافه کرد: امروز به فضل الهی با اجرای طرح این رقم به تولید ۲.۷ میلیون تن رسیده است و بیانگر افزایش عملکرد در این بخش از فاز اول در ۲۹۵ هزار هکتاری است؛ اکنون نیز این رقم تولیدات کشاورزی به ۵.۲ میلیون تن رسیده که ۳.۵ میلیون تن افزایش عملکرد را نشان می دهد.

 

خاوازی با بیان اینکه ارزش زمین های کشاورزی استان خوزستان اکنون بسیار بالا رفته که به نوعی به اقتصاد خانواده در روستا کمک شده است تصریح کرد: بعضی از واقعیت های بخش کشاورزی این است که اگر دولت ورود پیدا نمی کرد امکان نداشت که خاک های شور و قلیا را اصلاح کنند، این خاک مانند خاک شور نبود که دارای تکنیک و اصلاح خاص است، این نیز اکنون در اختیار کشاورزلن قرار گرفته است.

 

وی عنوان کرد: در گذشته با وجود این خاک بسیاری از گیاهان مانند ذرت علوفه ای و سودال گراس و در بخس هایی چغندرقند را نمی توانستند بکارند الان نیز این امکان برای کشاورزان فراهم شده تا این محصولات را به راحتی بکارند.

 

وزیر جهاد کشاورزی ابراز کرد: اکنون شرایط تراکم کشت حداقل ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است به طوری که به غیر از کاشت یک گیاه می توانیم بخشی از فصل کشت را به گیاهان دیگر اختصاص دهیم و این کاشت اتفاق بیفتند؛ با این روند بر اساس برآوردی هم که صورت گرفته ۶۲۵ میلیون مترمکعب در سال صرفه جویی آب را شاهد خواهیم بود.

 

وی طرح 550 هزار هکتاری را پروژه ای بسیار ارزشمند خواند بیان کرد: اگر سرمایه گذاری صورت گرفته هم که ما حدود پنج هزار میلیارد تومان بوده را در نظر بگیریم، همچنین بر اساس هماهنگی با ریاست جمهوری و معاون اول رئیس جمهور که مصوبه هیات دولت بیان کردند این کار صورت گیرد اگر می خواستیم امسال طبق پیش بینی هایی انجام شده که تقریبا ۵۰۰ هزار تن برنج تولید شود بایستی ۵۰۰ هزار دلار برنج وارد می کردیم.

 

خاوازی ادامه داد: اگر ۵۰۰ هزار دلار سال گذشته را هم حساب کنیم اکنون به رقمی بالغ بر یک میلیون دلار می رسید بنابراین هر مقدار که سرمایه گذاری شد عملا در دو کشت فقط برنج تولید شد، این نیز اهمیت این کار را نشان می دهد و قطعا جهاد نصر در تلاش است تا نواقص موجود را برطرف کند، اجازه مطالعات بخش اول فاز دوم داده شده که عملا به فاز دوم قدم برخواهیم داشت.

 

وی  گفت: اگر دولت ورود کرده و منابع مالی را تامین کند و وزارت نیرو هم تخصیص کامل آن را بدهد ما آمادگی کامل را داریم با تجربه ای که از گذشته داشتیم به بهترین نحو ممکن این مسئله را ادامه دهیم؛ در فاز دوم حتما باید بسته آموزشی و ترویجی و و ورود تکنولوژی دیده شود اگر ما ۵۰ هزار هکتار هم کمتر سرمایه گذاری کنیم ولی این بسته ها کامل باشند مطمئنم تغییر رفتار کشاورزان عاملی برای افزایش عملکرد سریع را به دنبال خواهد داشت.

 

وزیر جهاد کشاورزی یکی از شاخص های مهم در بخش کشاورزی را بحث آبیاری تحت فشار خواند و تاکید کرد: استان خوزستان ۱۲۶ هزار هکتار مجهز به سیستم های نوین آبیاری است ۵۶ هزار هکتار آن از مسیر توسعه همین آبیاری های تحت فشار برای سایر استان ها و ۷۰ هزار هکتار آن از طریق پروژه ۲۹۵ هزار هکتاری فاز اول بوده و امسال هم ۴۰۰۰ هکتار سهمیه داشتند که ۱۰۰ درصد آن را جذب کردند و ۴۰۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار را انجام دادند.

 

وی یاد آور شد: کار بسیار خوبی از طریق استاندار خوزستان و مسئولان این استان که پشتیبانی کردند تا مجتمع پرورشی ماهی در شهرستان کارون صورت بگیرد، اکنون نیز ۳۰ مزرعه آبگیری شده و حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار بخش مفید این مجتمع است که در اختیار ۲۰۰ تعاونی، دانشگاه ها، فارغ التحصیلان و مردم قرار گرفت.

 

کد خبر 1021875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha