طرح اگو، یار شاطری که بار خاطر اهالی مایوان شد

از همان ابتدای ورودی روستای مایوان طرحی به استقبالتان می آید که آمده بود تا یار شاطر باشد اما امروز بار خاطر اهالی روستای مایوان، روستاهای همجوار و گردشگرانی که از این محور تردد دارند، شده است.

 خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی؛ فاروج؛ سابقه اجرای طرح «اگو» در روستاهای شهرستان فاروج، خاطره خوشایندی را تداعی نمی کند چراکه پیش از این روستای چری هم از این طرح زخم خورده است و هنوز چهره خراشیده این روستا پس از 16 سال سامان نگرفته بود که اجرای این طرح در روستای مایوان هم کلید خورد، مردم با این امید که این طرح در این روستا به سرانجام برسد، خُرسند از شروع آن بودند اما با بسته شدن تقویم در سال های اخیر، مردم از به ثمر رسیدن آن ناامید تر می شوند.

 

 

خسارت طرح اگو بیشتر از منافعش بوده است

یکی از اهالی روستای مایوان گفت: سال هاست که مسیر ورودی روستاها و شماری از خیابان ها زخمی طرح اگو است و در این مدت خسارت های زیادی به اهالی وارد شده است.

 

«مهدی فلاح» افزود: افراد زیادی در چاله های ایجاد شده از این طرح آسیب دیده اند، از جلوبندی ماشین و خرابی موتور ها هم چیزی نگویم.

 

یک بانوی مایوانی هم گفت: گرد و خاک ناشی از آسفالت های شکاف خورده امان بانوان خانه دار را بریده است و هر روز در مسیر عبور از خیابان ها خاک می خوریم و خانه ها هم که اگر هر روز نظافت شود، ساعتی بعد با تلی خاک بر روی وسایل  و در و پنچره ها مواجهیم.

 

«مریم صدیقی» افزود: دام سنگین یکی از اهالی هم از این آسفالت شکافی ها بی بهره نبود و پایش شکست و خسارت اقتصادی زیادی به خانواده وارد کرد.

 

وی گفت: از اعضای شوراهای روستا هم ساماندهی این طرح را پیگیر شدیم اما ظاهرا حتی دست مسئولان شهرستان هم نیست و پاسخ مناسبی دریافت نکرده ایم.

 

ما شرمنده مردم هستیم

عضو شورای اسلامی روستای مایوان هم گفت: ساماندهی طرح اگو مطالبه هر روزه اهالی روستای مایوان است.

 

«هادی عباسی» افزود: مکاتبه های بسیاری در این خصوص انجام داده ایم اما به نتیجه نرسیده ایم.

 

وی با اشاره به اینکه خسارت های اقتصادی این طرح به خانوارهای مایوان از حد شمارش خارج شده است، گفت: با توجه به فشار اقتصادی که بر گُرده همه خانواده ها سنگینی می کند مبالغ تعمیرات خودروهای اهالی، ماشین آلات کشاورزی و... که ناشی از نیمه تمام بودن این طرح است داد مردم را در آورده است.

 

عباسی با بیان اینکه قرار داد این طرح در تهران امضا شده و از حوزه کاری مسئولان شهرستان خارج است، افزود: مطالبه امروز مردم، دیگر به ثمر رسیدن این طرح نیست که خواسته آنان تعمیر آسفالت شکافی های انجام شده است.

 

اداره آب و فاضلاب شهرستان در این طرح نقشی ندارد

مدیر آب و فاضلاب شهرستان فاروج گفت: تامین کننده اعتبار مالی طرح اگو بانک توسعه اسلامی است و شرکت  مهندسی آب و فاضلاب  کشور مجری آن است  و آب و فاضلاب شهرستان نقشی در این طرح ندارد.

 

«عباس دارابی» افزود: با پیمانکار طرح، شهریور ماه فسخ قرار داد شده و زمانی آب و فاضلاب شهرستان در این طرح می تواند ورود کند که این موضوع از مراجع بالا دست به استان و شهرستان تفویض اختیار شود.

 

 

بهسازی معابر روستای مایوان انجام می شود

 

فرماندار فاروج گفت: رویکرد شهرستان هم اجرا نشدن این طرح در مایوان با توجه به سابقه نه چندان در خشان اجرای این طرح ها در شهرستان بود.

 

«ابوالحسن نجفی» افزود: در روستای چری 16 سال قبل، اجرای این طرح شروع شده و همچنان نیمه تمام رها شده است.

 

وی گفت: مطالبه ما تکمیل طرح روستای چری به جای زخمی شدن طرح در روستای مایوان بود اما با توجه به اینکه قرار داد طرح استانی نیست و در سطح کشور امضا شده، روستای مایوان هم گرفتار نواقص اجرا شد.

 

وی با بیان اینکه قرار داد در حال حذف است، بیان کرد: از ناحیه تضمین های پیمانکار، بهسازی معابر انجام می شود تا ان شاءالله با روندی بهتر این طرح  در سال های بعد تکمیل شود.

 

اجرای طرح شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب (اگو) در سطح 28 روستای کشور مصوب شده بود که  که سهم خراسان شمالی از این طرح سه روستا و سهم فاروج، روستای مایوان بود. این طرح از اعتبارات بانک توسعه اسلامی تعریف شده که عملیات اجرای آن از سال 97 در روستای مایوان برای جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب خانگی، جلوگیری از آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی، تبدیل آب از چرخه یک بار مصرف و مخرب به چند بار مصرف و سازنده (استفاده در بخش آبیاری و کشاورزی و صنعت)، ایجاد اشتغال در منطقه خصوصا در بخش کشاورزی و صنعتی آغاز شد.

 

ارتقای بهداشت همگانی و تامین حاشیه  امن بهداشتی مناسب برای جمعیت روز افزون، جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی و حذف باکتری ها و ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا از سطح جامعه از دیگر مزایای اجرای این طرح است و بالا بودن سطح آب زیر زمینی، عدم نفوذ  پذیری زمین برای چاه جذبی، موقعیت روستا به لحاظ توریستی و جمعیت رو به رشد روستا به لحاظ دید آینده نگری از عوامل موثر در انتخاب روستای مایوان برای این طرح بوده است.

 

این طرح بر اساس نظر مجری آن در بازه زمانی دوسال باید عملیاتی و به بهره برداری می رسید که هنوز محقق نشده البته به جز لوله گذاری شبکه داخلی روستا که بیش از  18 کیلومتر است و اجرای تصفیه خانه فاضلاب روستا نیز در ادامه کار از سوی مجری، باید اجرا و به بهره برداری می رسید که به طور متوسط،  70 درصد آب مصرفی  هر فرد به فاضلاب تبدیل می شود  و امکان بازیابی آن و استفاده در بخش کشاورزی یا صنعت در صورت اجرای شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب وجود دارد

 

روستای مایوان که مرکز دهستان شاه جهان است بر اساس سرشماری سال  95 شامل هزارو 130 خانوار و در حدود چهار هزار نفر جمعیت است و مسیر عبور و رسیدن به روستاهای گردشگری استاد و خسرویه است و روزانه مسافران و گردشگران بسیاری از این روستا برای رسیدن به تفرجگاه های گردشگری شهرستان استفاده می کنند؛ از سویی این روستا واحد تولیدی شیرینی و بستنی دارد که محصولات آن صادراتی است و این هم از جاذبه های دهستان است که گردشگران بسیاری را جذب می کند و اهالی روستا با توجه به شرایط ناشی از اجرای طرح اگو شرمنده میهمانانشان می شوند.

 

 

 

کد خبر 1022100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha