زیارت عاشورا، نوعی اعلام موضع در مشخص کردن خط فکری است

حجت الاسلام چراغی، گفت: زیارت عاشورا،نوعی اعلام موضع در مشخص کردن خط فکری است و آثار سازنده عجیبی دارد؛ آنچه به عنوان متن زیارتی خوانده می‌شود از نظر محتوی و جهت دهی، از حساسیّتی ویژه برخوردار است.

حجت الاسلام خلیل چراغی رئیس تبلیغات اسلامی گیلانغرب  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: زیارت عاشورا، که از تعالیم امام باقر( علیه السلام)است، به سبب آثار سازندة فردی و اجتماعی و بیان مواضع فکری و عقیدتی شیعه و نشانه گرفتن خطر انحراف اهمیت ویژه ای دارد و ائمه(علیهم السلام) با آموختن نحوة زیارت به یاران خود، به این عمل سازنده جهت بیشتری بخشیده‌اند.

 

وی با اشاره به ویژگی های زیارت عاشورا خاطر نشان کرد: ایجاد پیوند معنوی با خاندان عصمت و تشدید علاقه و محبت به آنان، مانند "فراز اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد"، پیدایش روحیه ظلم ستیزی، یعنی تکرار لعن و نفرین بر ستمگران در این زیارت موجب پیدایش روحیه ظلم ستیزی شده، ولو با اعلام برائت و نفرت از ستمگران و ابراز محبت به پیروان حق، که پایه های ایمان را محکم می‌کند، دوری جستن از خطر انحراف ،ترویج روحیه شهادت طلبی و ایثار و فداکاری در راه خدا ،احیای مکتب در راه و هدف خاندان عصمت ، درس آموختن و الگو گرفتن از شهدای کربلا ، اینها همه باعث شده تا صاحبان بصیرت، همیشه به خواندن زیارت عاشورا توجه داشتند و آن را به دیگران نیز سفارش می‌کردند.

 

حجت الاسلام چراغی تصریح کرد: مرحوم شیخ رجبعلی خیاط که حالات معنوی او مشهور خاص و عام است، در توسل به اهل بیت علیه‌السلام به زیارت عاشورا تأکید فراوانی داشت و می‌فرمود: «در عالم معنا به من توصیه کرده‌اند که زیارت عاشورا بخوان». وی به دیگران نیز سفارش می‌کرد: «تا زنده‌اید زیارت عاشورا را از دست ندهید»

 

رئیس تبلیغات اسلامی گیلانغرب به بیان اینکه خواندن زیارت عاشورا زمان خاصی ندارد و هر ساعتی که خوانده شود، ثواب زیادی را در بر دارد، افزود: خواندن زیارت عاشورا فضایل زیادی دارد و هرکس این دعا را هر روز بخواند و مراقب رفتار و کردار خود باشد، خداوند او را مورد لطف و رحمت خود قرار داده و در آخرت مورد شفاعت امام حسین (ع) قرار خواهد گرفت.به طور کلی خواندن زیارت عاشورا زمان خاصی ندارد و هر ساعتی که خوانده شود، ثواب زیادی را در بر دارد اما در برخی روایات به فضیلت خواندن زیارت عاشورا در هنگام صبح اشاره شده است.

 

 

وی اظهار کرد: امام صادق (ع) به یکی از یاران خود به نام صفوان، درباره اثرات زیارت عاشورا می‌‎فرمايند: زيارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن، به درستی که من چند خير را برای خواننده آن تضمين می‌نمایم؛ اول: زيارتش قبول شود، دوم: سعی و کوشش او شکور باشد، سوم: حاجات او هرچه باشد، از طرف خداوند بزرگ برآورده می‌گردد و نا اميد از درگاه او برنخواهد برگشت؛ زيرا خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد. 

 

حجت الاسلام چراغی در پایان گفت: البته اصل و اساس زیارت، بر محبت و ارادت قرار گرفته است. محبت هم در نتیجه شناخت صحیح به دست می‌آید. درواقع هرکسی که ائمه اطهار علیهم السلام را بشناسد و مقام و درجه والای آن بزرگان را بداند، به‌طور طبیعی نسبت به ایشان محبتی در دل خود احساس می‌کند.

 

کد خبر 1022492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha