لایحه بودجه دولت بیش تر از اینکه اجرایی و عملیاتی باشد سیاسی بود

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه دولت بیش تر از اینکه اجرایی و عملیاتی باشد سیاسی بود گفت: درحال حاضر شرایط کشور بسیار حساس است و باید زودتر بودجه عملیاتی جهت کاهش فشار اقتصادی بر مردم تصویب شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، محمدحسن آصفری در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه (14بهمن)مجلس شورای اسلامی درموافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: لایحه بودجه دولت بیش تر از اینکه اجرایی و عملیاتی باشد سیاسی بود و این موضوع را در تراز بودجه به عینه دیدیم کما اینکه عدم برابری هزینه ها و درآمدها بیانگر این مهم است.درحال حاضر شرایط کشور بسیار حساس است و باید زودتر بودجه عملیاتی جهت کاهش فشار اقتصادی بر مردم تصویب شود، این اولین اقدام مجلس یازدهم است و اگر از آن موفق بیرون آییم باعث امیدواری مردم در آینده نسبت به مجلس می شود.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی بااشاره به تغییرات اعمال شده در لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق اظهارداشت:

یکی از اقدامات مهم کمیسیون تلفیق انضباط مالی شرکت ها بود و این در حالی است که در بودجه های گذشته این موضوع در خصوص دخل و خرج شرکت ها مشخص نبود بنابراین این کمیسیون از این طریق مانع از سوءاستفاده رانت خواران شد.

وی گفت: کمیسیون تلفیق برای تولید و اشتغال 32 هزار میلیارد تومان تعیین کرد آن هم در شرایطی که اکثر کارخانجات و تولیدی ها به دریافت تسهیلات نیازمند بودند همچنین با لشگری از بیکاران در کشور مواجه هستیم بنابراین اگر این میزان اعتبار تعیین نشود با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

آصفری با اشاره به مصوبه کمیسیون در کمک به بهبودوضعیت محرومین در کشور گفت: کمیسیون تلفیق 20 هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی تخصیص داد همچنین برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مبلغ 10 هزار میلیارد تومان تعیین شد.

وی با اشاره به حذف ارز 4200گفت: در تبصره 16 مبلغ 106 هزار میلیارد تومان برای جایگزینی ارز 4200 درنظر گرفته شد همچنین 2.5 میلیارد دلار به عنوان ارز دارو تخصیص داده شد،اعتبارات قابل توجهی برای قیمت تضمینی محصولات کشاورزی تخصیص داده شد که از این طریق از تولیدکنندگان داخلی حمایت می شود.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی اظهارداشت: یکی دیگر از اقدامات مهم کمیسیون تلفیق کاهش پایه حقوق مدیران ارشد بود که از 21 برابر به 15 برابر کاهش پیدا کرد همچنین ردیفی برای افزایش یارانه ها تخصیص داده شد چرا که بعد از گذشت 10 سال و با وجود افزایش نرخ حامل های انرژی اما هنوز قیمت یارانه افزایش داده نشده است.

همچنین سید کاظم دلخوش در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت:  همه ما معتقدیم که ارز 4200 تومانی فسادآور است اما 2.5 میلیارد دلار آن برای دارو اختصاص داده شده و 5.5 میلیارد آن نیز برای ضعفا و کالای اساسی اختصاص داده شده است و اگر انتقادی نیز به آن وجود دارد در جزئیات قابل اصلاح است .

نماینده صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شفاف سازی کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه 1400،گفت: دولت 4 نرخ را برای ارز در بودجه تعیین کرده بود اما کمیسیون تلفیق این ارقام را شفاف کرد و آیا این شفاف سازی کار غلطی است، این نشان دهنده شفافیت و صداقت در مجلس است و باعث انضباط مالی در کشور خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: از جمله مشکلات اساسی مردم موضوع تایمن  قیر در تبصره یک بود که کمیسیون تلفیق آن را به لایحه بودجه اضافه کرد و در لایحه دولت نبود. همچنین بند «و» را نیز کمیسیون تلفیق شفاف کرد و سهم فقرا و محرومان از بودجه کشور را افزایش داد.

کد خبر 1022618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha