در کنشگری اقتصادی و رسانه ای به الگوی فاطمی نیاز داریم

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی گفت: در روزگاری که مسلمانان رنج می بردند حضرت فاطمه (س) از فدک گفت و این کنشگری اقتصادی و اجتماعی حضرت زهرا (س) را می رساند. امروز در کنشگری دینی، رسانه ای، اقتصادی و اجتماعی و علمی به حضرت زهرا (س) نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام دکتر «یحیی جهانگیری سهروردی» استاد سطوح عالی تفسیر، عضو مرکز گفتمان صلح اسلامی سوئد، مدیر مسئول مجله علمی پژوهشنامه مطالعات میان رشته ای تفسیر و کلام کوثر و مبلغ و مدرس بین المللی در هم اندیشی بین المللی کنشگری زن مسلمان فرهیخته در جهان معاصر گفت: کرونا می تواند فرصت بزرگ بودن و بازآفرینی نقش زهرایی را ایفا کند.

 

 استاد سطوح عالی تفسیر با بیان اینکه در این هم اندیشی می خواهیم یک الگو را بازاندیشی کنیم و اینکه چگونه یک الگو می تواند قابل تجدید و قابل تکثیر باشد، افزود: بشر امروز را در یک جمله می توان اینگونه توصیف کرد که بشر امروز از فقر، محیط زیست، ناامیدی به فردا رنج می برد و کرونا بر این مساله می افزاید. بشر امروز فردای خود را تاریک تر از امروز می بیند.

 

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی ادامه داد: در همه جای دنیا، بشر نگران تر از دیروز است. فردایش پرنگران تر. بشر نه تنها نگران دردها و نگران نگرانی هاست بلکه نگران راه حل ها نیز می باشد و این درد و رنج بشر را اضافه می کند. انسان نگران کرونا و نگران واکسن های ساخته شده نیز می باشد. واکسنی که قرار است کرونا را تمام کند، ممکن است بلای بشر نیز باشد. رهبر معظم انقلاب نیز به عنوان دیده بان جامعه می فرمایند: با واکسن سلامتی مردم را دچار چالش نکنید.

 

وی خاطرنشان کرد: امروز با دارو بشر را می کشند. دارویی که قرار بود بشر را نجات دهد. با علم بشر را نجات نمی دهند بلکه نابود می کنند. چقدر انسان با موشک، ابزارها و تجهیزاتی که علم تولید کرده، نابود شده است. امروز به نام آزادی، چه بلایی سر بشر آورده اند؟ به نام آزادی بشر، کابینه بایدن، رسما یک مرد را به عنوان شوهر خود اعلام می کند. چه شده است؟ بشری که دیروز نگران بود و برای آزادی جان می داد، امروز از آزادی نگران شده است! آزادی او را به همجنس بازیف علم او را به کشتن، واکسن فایزر او را به بدتر از کرونا برده، بشر در رنج است.

 

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی تصریح کرد: بشر امروز خسته است از دست مردانی که فقط حرف آسمانی زدند. خسته است از دین که فقط حرف آسمان زد ولی هیچ گاه تالمات انسانی را نمی بیند. بشر می گوید این به چه درد می خورد؟ بشر امروز از راه حل های انسانی که فقط به دردها و تالمات انسانی اندیشیده ولی هرگز دریچه او را به آسمان نگشود خسته است. بشر امروز از آدم هایی که از دین گفته اند، دینی که درد زمین را درمان نکرد.

 

وی ادامه داد: بشر امروز از زمینی هایی که فقط به زمین چسبیده اند و هرگز به آسمان نیامده اند، خسته است. اینجاست که بشر دنبال درمان درد است، درمان دردی که هم سر در آسمان داشته باشد، هم پا در زمین. نه فقط از آسمان بگوید و درد انسان را نفهمد، نه فقط از آسمان واز تالمات بگوید و نه فقط از زمین بگوید از تاملات و نه فقط از آسمان بگوید و از درنگ های آسمانی اش و نه فقط از زمین بگوید و دردهایش.

 

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی تاکید کرد: بشر امروز حلقه ای می خواهد و فرشته ای که زمینی باشد، فرشته ای که زمینی باشد، زمینی ای که عرشی باشد و بین ملک و ملکوت پیوند بزند. اینجا جای انسانی خالی است که هم آسمانی باشد و هم زمینی. یعنی حورا و انسی. این جا جای حورای انسیه خالی است، جای حضرت فاطمه (س) خالی است.

 

وی گفت: داریم درباره درد کاملا جدی و مساله جدی بشر امروز یعنی حورای انیسیه صحبت می کنیم. ما آسمانی هایی نمی خواهیم که از بالا با بلندگو حرف بزنند و درد زمین را حل نکنند. بشر خسته است از این آدم ها. زمینی هایی را نمی خواهیم که مانند اومانیست ها فقط درد زمین را می گویند و صدای آسمان را نمی شنوند. ما انسانی را می خواهیم سر به آستان آسمان بساید و پایش در زمینه به چکمه های پرگل انسان، گره بخورد.

 

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی  گفت: ما حورای انسیه می خواهیم و شهید مطهری (ره) در این باره گفته است: ما مافوق انسان ممی خواهیم، انسان های مافوق می خواهیم و حضرت فاطمه زهرا (س) نمونه ای از این انسان هاست. از اینرو به نظر می رسد در کنشگری زن مسلمان امروز نقش آفرین باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) هم کنشگر رسانه ای بود در روزگاری که صداها نهفته بود، صدایش در مدینه می پیچید. وقتی مردان به خواب سنگین رفته بودند، تنها صدای رسا، مرثیه دختر محمد (ص) بود و این کنشگری رسانه ای فاطمه را می رساند.

 

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی  تصریح کرد: در روزگاری که مسلمانان رنج می بردند حضرت فاطمه (س) از فدک گفت و این کنشگری اقتصادی و اجتماعی حضرت زهرا (س) را می رساند. امروز در کنشگری دینی، رسانه ای، اقتصادی و اجتماعی و علمی به حضرت زهرا (س) نیاز داریم. 

 

وی با بیان اینکه در روزگاری که بشر از خرافات می گفت، حضرت زهرا (س) نوشت و گفت از حرف هایی که حضرت علی (ع) املاگر آن بود. دانشی که هنوز بشر یارای دریافت آن را ندارد و این دانش تا زمان ظهور فرزندش پنهان ماند، ادامه داد: بشر از ایسم هایی خسته است که فقط به راه حل های زمین چسبیده اند و از آسمان غافل شده اند.

 

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی خطاب به طلاب گفت: ما نمی توانیم فقط در حجره ها بنشینیم و درد بشر را نفهمیم. امام راحل (ره) در حجره ننشست و امام این کار را انجام داد بنابراین نباید حجره نشین باشیم و باید به دردهای مردم بپردازیم.

 

وی تاکید کرد: حضرت فاطمه (س) به ما یاد می دهد که حق ندارید فقط حورا باشید بلکه باید انسی هم باشید. حق ندارید چنان مثل مردم عادی به مساله انسان بپردازید و غار حراهای حوری خود را فراموش کنید. باید دردی از انسان بفهمیم و درمانی از آسمان داشته باشیم.

 

کد خبر 1022682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha