جشنواره تجسمی فجر با رشد ۹۵ درصدی تعداد آثار برگزار می شود

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی با تاکید بر افزایش دو برای تعداد آثار سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: جشنواره تجسمی فجر ۹۹ با رشد ۹۵ درصدی تعداد آثار برگزار می شود .

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر پیش از ظهر امروز سه شنبه 14 بهمن با حضور هادی مظفری مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اشرف صندوق آبادی دبیر این جشنواره، احمد وکیلی و دبیر هنری جشنواره در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

در این نشست، «هادی مظفری»، مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تا چند سال اخیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سپهر جشنواره های هنری فجر کم فروغ تر و به صورت جدی به آن توجه نمی شد و یا مخاطبان اصلی و جدی نداشت و احساس می شد در نیمه راه به جشنواره ها اضافه شده است اما در دو سه سال اخیر این وضعیت تغییر کرد و امروز حتی مخالفان و منتقدان جشنواره درباره توفیقات و عدم توفیقات آن صحبت می کنند. این نشان می دهد که جشنواره هنرهای تجسمی فجر جایگاه جدی پیدا کرده و در برخی جاها پیشگام و پیشروی جشنواره ها بوده است.

 

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: این گفتمان که جشنواره هنرهای تجسمی فجر جایگزین بی نال های هنری شده است واقعیت ندارد و دوسالانه ها توسط انجمن ها برگزار می شود و جشنواره تجسمی جوانان و جشنواره فجر مسیر خود را طی می کند و هر کدام با برنامه ریزی های مجزا و گروه های مخاطب هدف خود در حال پیگیری هستند.

 

مظفری خاطرنشان کرد: در دو سه سال اخیر بسیار تلاش شده که کیفیت جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارتقا پیدا کند. این حرف تمام کسانی است که آثار را دیده اند و از جمله داوران جشنواره است.

 

مدیر کل مرکزهنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلاتی که کرونا و آسیب هایی که به حوزه فرهنگ و هنر وارد شده است، گفت: در دوران قرنطینه و به خاطر کرونا بسیاری از حوزه های فرهنگ و هنر آسیب جدی خوردند اما در کنار این آسیب یک فرصتی برای آفرینش هنرمندان تجسمی بود. دوران قرنطینه یک ساله باعث شد اساتید، هنرمندان و هنرجویان تجسمی به خلق اثر بپردازند و امروز شاهد ارایه آثارشان در بخشی از این جشنواره باشیم؛ این آثار نمودی از واقعیت های جامعه امروز است.

 

هادی مظفری با اشاره به ایران شمول بودن  جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار کرد: اگر مقایسه بین این جشنواره و دیگر رویدادهای هنری داشته باشیم، می بینیم تمرکز این رویدادها اغلب در تهران است اما در جشنواره تجسمی فجر 70 درصد آثار متعلق به استان ها و شهرستان ها است. 70 درصد عدد قابل توجه ای است که ضرورت ایران شمول تر بودن رویدادها را به ما یادآوری می کند.

 

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: تهران در سیزدهمین جشنواره تجسمی هنرهای فجر تهران با یک هزار و 150 هنرمند و همدان با 58 هنرمند در این رویداد حضور دارند. نمایشگاه سیزدهیمن جشنواره هنرهای تجسمی با نمایش 709 اثر از 511 هنرمند برپا می شود در حالی که جشنواره سال گذشته با حضور  363 اثر از 268 هنرمند برگزار شد این نشان می دهد جشنواره با پیشرفت 95 درصدی در تعداد آثار و 91 درصدی در تعداد هنرمندان روبروست.

مظفری با اشاره به استقبال قابل توجه هنرمندان از سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: امسال استقبال در جشنواره تجسمی خیره کننده بود و باعث شد مجموع آثار انتخابی برای نمایشگاه دو برابر سال گذشته باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سه مرحله از روز شنبه 18 بهمن گشایش می یابد. بخش طوبی زرین روز شنبه 18 بهمن و بخش چاپ دستی 19 بهمن و بخش ستارگان بین المللی هنر ایران 20 بهمن ماه گشایش می یابد. سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر 30 بهمن ماه به پایان می رسد.

هادی مظفری درباره بخش پژوهش و مقالات سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: نگاه سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به بخش مقالات و پژوهش جدی است و برای این دوره 24 مقاله زیر نظر حسن نوروزی سفارش داده شده است که درباره یک قرن هنرهای تجسمی در ایران است که از دوران کمال الملک آغاز می شود و در دهه 90 به پایان می رسد. این کار متفاوتی نسبت به سال های گذشته است و کتابی از این مقالات منتشر خواهد شد که می تواند به عنوان یک رفرنس و مرجع در حوزه تجسمی به آن ارجاع شود.

 

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حضور گالری ها در سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا بخش گالری ها به دلیل تجمع زیادی این نگرانی را ایجاد می کرد و می توانست شرایط نگران کننده ای را به وجود بیاورد، همان طور که می دانید حراج های هنری هم به صورت آنلاین برگزار می شود اما در حال تدارک برنامه های ویژه ای با حضور گالری ها و اکسپوها خواهیم بود.

کد خبر 1022812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha