بیش از ۱۸ هزارپرونده در ستاد مصلحین منتهی به سازش شده است

توسلی زاده گفت : با تشکیل ستاد مصلحین زیر نظر دادگستری استان کرمانشاه در ۹ ماه گذشته بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ پرونده را منتهی به سازش کرده است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان  در کرمانشاه، پرویز توسلی زاده رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه امروز در نشست خبری که با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن جلسات دادگستری برگزار شد، گفت:  ستاد مصلحین که توسط دادگستری در سطح استان تشکیل شده است، هیچ محدودیتی برای حل پرونده های سازشی ندارد، ما معتقدیم ،هر کسی یک پرونده را به سازش برساند به استان کمک کرده است .

 

وی خاطر نشان کرد: این ستاد، در حال تکمیل شدن است و در ۹ ماه گذشته حدود۱۸ هزار و ۵۰۰ پرونده را منتهی به سازش کرده است. در دی‌ماه امسال این ستاد ۴ هزار پرونده را به سازش ختم کرده است و سالانه چیزی حدود ۱۷۲ هزار نفر با کمک این ستاد با سازش از دادگستری خارج می‌شوند. سه سازمان از نهادهای پرجمعیت از جمله آموزش و پرورش ،دانشگاه‌ها و نیروهای مسلح در همکاری با این ستاد هستند.

 

توسلی زاده ابراز کرد: استقرار حکومت اسلامی قرن ها پس از حکومت امام علی علیه السلام،  که مهمترین مولفه آن تحول در حوزه فکر و اندیشه بود و مبنای اعتقادی و دینی داشت، منتهی به تغییر نگاه ها در حوزه سیاسی و اقتصادی و حکومتداری، تغییر اساسی روابط اجتماعی و مسائل فرهنگی شد. چون انقلاب برای حاکمیت ارزشهای دینی و اسلامی بود، در حوزه فساد ،سیاست ،نظارت ،روابط اجتماعی و فرهنگی، نگاه‌های جدیدی شکل گرفت و باعث تغییر حقوق داخلی و روابط بین‌المللی کشور شد. به طوری که بعد از ۴۲ سال این نظام تنها نظامی است که دنیا را به چالش کشیده است و تمام وقت استکبار جهانی صرف ایجاد سنگ اندازی و جلوگیری از پیشرفت آن شده است.

 

وی با تشریح سفر حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه به استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: سفر رئیس قوه قضاییه به عنوان نوزدهمین سفر استانی ایشان انجام شد، از آنجا که مرسوم است قبل از هر سفر استانی هیئات کارشناسی، دادگستری استان را ،کارشناسی و گزارش عملکرد آن را به رئیس قوه قضاییه می‌دهند و نیازها و نواقص را شناسایی می کنند .در سفر رئیس قوه قضاییه هم مشکلات در خصوص اعتبارات نیروی انسانی و سایر حوزه ها مطرح شد و مورد تصمیم‌گیری قرارو در حوزه منابع انسانی و سایر حوزه ها عملکرد دادگستری استان مورد ارزیابی قرار گرفت . رئیس قوه قضاییه رضایت کامل از عملکرد استان کرمانشاه داشتند ‌. در جریان این سفر دستگاه‌های اجرایی از جمله اعضای شورای تامین همکاری کامل با دادگستری را داشتند.

 

رئیس کل دادگستری کرمانشاه با اشاره به تخصیص اعتبارات برای دادگستری کرمانشاه اظهار کرد: در این سفر بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای دادگستری و سازمان های تابعه در حوزه‌های مختلف ،مورد تخصیص قرار گرفت که زمان جذب این اعتبار دو سال است.

 

توسلی زاده  افزود : مهمترین برنامه ارائه شده که اجرا شد ،برنامه سازشی ای بود که خدمت رئیس قوه در جریان سفر ارائه دادیم ، و در طی آن سه نفر از اولیای دمِ یک پرونده ،گذشت کردند، با این هدف که این مسئله به عنوان یک تفکر به کل کشور ارائه شود. 

 

وی بابیان اینکه ، یکی از اولویت ها در دادگستری استان بحث سازش است ، تصریح کرد: ما باید خودمان استان را بسازیم و شرط آن هدر ندادن انرژی هایی است که در اختلافات هدر می رود. سطح اختلافات خانوادگی، نزاع و سایر موارد در استان کرمانشاه بالاست .شوراهای حل اختلاف در نه ماه گذشته بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ پرونده را منجر به سازش کرده اند. در همین راستا یکی از برنامه‌هایی که  دادگستری اجرا کرده است ، ستاد مصلحین  است. 

 

توسلی زاده با اشاره به سند تحول  قوه قضاییه ،گفت : با توجه به صدور بیانیه گام دوم انقلاب و تاکید رهبری بر سند تحول قوه قضاییه ، این سند در دستور کار دادگستری کرمانشاه هم قرار گرفته است و هفت ماموریت برای قوه قضاییه دارد، رسیدگی به شکایات و حل و فصل دعاوی و رفع خصومات، احیای حقوق عامه وگسترش عدل و آزادی‌های مشروط ، نظارت بر حسن اجرای قوانین ،کشف جرم و تعقیب و مجازات و اجرای حدود و مقررات مدون اسلامی ، پیشگیری از وقوع جرائم و دعاوی،اصلاح مجرمان و حمایت از حقوق مالکیت اشخاص از جمله این ماموریت ها است که برای هرکدام از این ماموریت ها و چالش ها، سپس عوامل این چالش ها و در نهایت راهبردها و راهکارها ذکر شده است.

 

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه اذعان کرد : در ۱۶ الی ۱۷ ماه گذشته تلاش کرده‌ایم که به اهدافی در دادگستری کرمانشاه برسیم از جمله ، کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری ،چرا که معتقدیم اگر یک پرونده را کم‌کنیم کار بزرگی کرده ایم و در این امر نیاز به همراهی مردم داریم چرا که بدون همراهی آنها نتیجه ای ندارد. 

 

وی در ادامه با اشاره به مشکلات ملکی و پرونده های ساخت و ساز در دادگستری  ، عنوان کرد:سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که ۹۰ درصد روابط حقوقی مردم در مشاورین املاک تصدیق می شود، مردم باید در معاملات ملکی دقت بیشتری داشته باشند اگر معامله صحیح شکل بگیرد باعث عدم تشکیل پرونده و مراجعه به دادگاه می شود. برای این مهم بایستی معاملات قانونمند، معیارمند و مطابق با قانون تشکیل بشود. مراجعه به مشاورین املاک آسیب هایی از جمله عدم امکان استعلام مالک و هویت فروشنده، در نتیجه انتقال و فروش مال دیگری ، فروش املاکی که در رهن بانک بوده است و همچنین فروش املاکی که در طرح‌های عمرانی قرار دارند، را شامل می شود.

 

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه افزود : در همین راستا ظرف ۱۶ ماه گذشته ۵ هزار مشاور املاک در سطح استان سازماندهی شده‌اند و در نتیجه قراردادها الکترونیکی شده است و کد رهگیری دارند . همچنین استعلام از شهرداری، بانک و تایید مالکیت فرد هم در نظر گرفته شده است.

 

توسلی زادهبا بیان اینکه هدف دیگر دادگستری کاهش موجودی پرونده‌ها در دادگستری است ، خاطر نشان کرد: میانگین موجودی شعب تجدید نظر در استان ۸۷ پرونده است و میانگین کل شعبه ۱۱۷ پرونده است که در سطح کشور قابل توجه است .تلاش ما این است که در ۶ ماه آینده هیچ شعبه ای بالای ۱۰۰ پرونده نداشته باشد. 


وی ادامه داد : اتقان آرا هم از اهداف دیگر ما است، به این معنا که قضات آرای علمی و محکم بنویسند. این امر از مسائل مهم در سند تحول هم هست چرا که یک رای خوب شناسنامه قاضی است و به جامعه و مردم آرامش روانی ،اقتصادی و اجتماعی می دهد. همچنین اعتماد مردم که سرمایه اجتماعی دادگستری است ،نیز هدف دیگر است که به آن نیاز داریم . هم قضات باید آراء خوب صادر کنند و هم مردم باید تصمیمات قضات را بپذیرند و به آنها اعتماد کنند.


توسلی زاده با اشاره به اینکه رتبه استان کرمانشاه در بین سایر دادگستری های کل کشور عالی است ،تصریح کرد:  ما از ناحیه قوه قضاییه در حوزه‌های مختلف، دادسراها ،دادگاه‌ها، اجرای احکام، شعب بازپرسی و سایر قسمتها مورد ارزیابی قرار می‌گیریم .سالهای گذشته استان کرمانشاه رتبه خوبی در سطح کشوری نداشت اما امسال که در سفر رئیس قوه قضائیه هم به ایشان ابلاغ شد، در بسیاری از جهات رتبه اول و یا کمتر از ۱۰ را دارا هستیم. عامل این پیشرفت همراهی تمام همکاران و اعضای شورای تامین و همکاری مردم است.

 

وی اظهار کرد: ۷۶ درصد پرونده های معوقه در استان خاتمه یافته است یعنی تا قبل از ۱۹ دی ماه سال ۹۸،  ۷۶ درصد این پرونده ها مختومه اعلام شده اند. در استان تعداد کمی شعبه داریم که بالای ۲۰۰ پرونده داشته باشند، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که شعب بالای ۲۰۰ پرونده نداشته باشند و پس از آن تلاش می کنیم برای اینکه پرونده های هر شعبه را به کمتر از ۱۰۰ عدد برسانیم. البته میانگین رسیدگی به پرونده در استان کرمانشاه ۱۱۱ روز است و ۲۰۷ پرونده کثیرالشاکی شناسایی شده است که در تلاش برای خاتمه آنها هستیم ، رسیدگی به محکومان مالی هم جزو برنامه‌های ماست و همچنین کاهش جرایم کیفری هم در دستور کار قرار دارد . نباید کسی که ضرورت ندارد در زندان بماند، به همین منظور طرح پایش زندانیان از طرف قوه قضاییه در استان در حال اجراست، در این طرح بیش از ۳۰۰۰ کاربرگ تنظیم شده است ، که برای زندانیانی که مستحق تخفیف هستند و ضرورتی برای زندان ماندن آنها وجود ندارد، هر کدام برگه ای تنظیم شده است و از بین ۳۰۰۰ کاربرگ بیش از هزار زندانی ظرف یک الی یک ماه و نیم آزاد شده‌اند.

 

توسلی زاده همچنین تاکید کرد: ترک فعل مدیران هم به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفته است . مدیران باید تلاش کنند و وظایف خود را به طور دقیق انجام بدهند چرا که کم کاری آنها باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی خواهد شد . 

 

کد خبر 1022882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha