اهتزاز پرچم سبز بر فراز گنبد حرم رضوی

مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی از تعویض پرچم گنبد نورانی حضرت رضا(ع) پس از 63 روز عزاداری و آغاز دوباره آیین سنتی نقاره ‌زنی پس از ماه‌های محرم‌الحرام و صفر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حسین یوسفی، مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی اظهار داشت: در سومین روز پس از شهادت حضرت رضا(ع) در مراسمی ویژه با حضور سرکشیک‌های حرم ‌مطهر رضوی، پرچم گنبد نورانی حضرت رضا(ع)تعویض شد.

  

وی خاطرنشان کرد: در سحرگاه اول ماه محرم الحرام به عنوان اعلان آغاز سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرچم گنبد و پوشش ضریح مطهر با پرچم و پوشش سیاه جایگزین شده بود که پس از پایان ایام سوگواری در سومین روز پس از شهادت حضرت رضا(ع) دوباره با رنگ سبز تعویض شد.

  

یوسفی با بیان اینکه پوشش ضریح مطهر و پرچم گنبد بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) هم‌زمان باهم در اعیاد و شهادت‌ها تعویض می‌شود، تصریح کرد: به مناسبت عزا و شهادت رنگ آن‌ها مشکی و در اعیاد و میلاد سبز رنگ می‌شود.

  

وی افزود: مراسم تعویض پرچم گنبد حرم مطهر رضوی، از سبز به مشکی هر ساله طی مراسم خاصی انجام می‌شود و پرچم سیاه به نشانه عزا به مدت دو ماه در بالای گنبد حرم مطهر به اهتزاز در می‌آید.

  

به گزارش پایگاه اطلاع سانی آستان قدس رضوی، مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی ادامه داد: ایام محرم و صفر که روزهاى سوگوارى شیعیان است، به منظور احترام به آیین سوگوارى و به نشانه حزن و اندوه، هیچ نوایى از نقاره خانه شنیده نمی‌شود و در غروب سومین روز پس از شهادت حضرت رضا(ع)، پس از 63 روز نقاره‌خانه شروع به نواختن می‌کند.

  

وی تصریح کرد: در شب‌هاى میلاد ائمه معصومین(ع) و بزرگداشت مناسبت‌هاى مذهبى، مانند جشن‌هاى بزرگ قربان و فطر و غدیر و همچنین در زمان تحویل هر سال شمسى نقاره نواخته مى‌شود.

  

پایان پیام/

کد خبر 102316

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha