مسجد تجلی هنر دینی است

طبسی با اشاره به این‌که مسجد تجلی هنر دینی است، ابراز داشت: کالبد معماری مسجد (فضاهای اصلی، ارتباطی وخدماتی) به صورت هنر دینی و عملکرد مسجد (عملکردهای عبادی، آموزشی و فرهنگی و اجتماعی)؛ به معنا و محتوای هنر دینی اشاره دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محسن طبسی» در نشست تخصصی محاکات با اشاره به این‌که مسجد تجلی هنر دینی است، ابراز داشت: کالبد معماری مسجد (فضاهای اصلی، ارتباطی وخدماتی) به صورت هنر دینی و عملکرد مسجد (عملکردهای عبادی، آموزشی و فرهنگی و اجتماعی)؛ به معنا و محتوای هنر دینی اشاره دارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تحلیل پدیدارشناختی مساجد ایرانی به معماری آن اشاره کرد و گفت: مسجد دارای وجوه متعددی است و برای تحقیق درباره آن می‌توان از دو روش پدیدارشناسی توصیفی که توضیح ظاهر است و پدیدار شناسی تفسیری که توضیح معنی و مفهوم است استفاده کرد؛ همچنین برای موفقیت در پدیدارشناسی تفسیری ابتدا باید تحلیل‌های توصیفی را شناخت.

 

وی هنر مقدس را همه هنرهایی دانست که وجهی از تقدس در آن باشد و الزاما هر تقدسی، دینی نیست و افزود:اطلاعاتی از هنر شیعه قبل از تصوف در دست نیست، مگر در ادبیات و آن هم به واسطه و به استناد برخی ابیات و شعرها.

 

طبسی با اشاره به اینکه پدیدارشناسی به مثابه یک روش تحقیق مطرح است. استفاده آگاهانه از روش‌های تحقیق غربی بلا اشکال است، ولی اگر آگاهانه نباشد به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، ادامه داد:موضوع تحقیق باید نمود خارجی داشته باشد تا به نتیجه مطلوب برسد، برای نمونه نمی‌توان درباره نیت واقف تحقیق کرد، ولی می‌توان درباره نقش اجتماعی او پژوهشی را انجام داد.

کد خبر 1023499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha