رشد ۵۰ درصدی صادرات از گمرک آستارا

رسولی با بیان اینکه صادرات در گمرک آستارا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش داشته است، گفت: آستارا یکی از گمرکات فعال کشور در حوزه صادرات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا،«کریم رسولی» امروز(پنجشنبه، ۱۶ بهمن) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن اجتماعات اداره کل گمرک این شهرستان برگزار شد، اظهارکرد: گمرک آستارا یک قدمت دیرینه دارد و آستارا جزء اولین شهرستان هایی بوده که گمرک در آن آغاز به کار کرده است.

 

مدیر کل گمرک بندر آستارا با بیان اینکه گمرک این شهرستان با تمامی رویه ها در سه مرز دریایی، ریلی و زمینی فعالیت می کند، افزود: گمرک آستارا اولین گمرک در کشور است که در سه حوزه دریایی، ریلی و زمینی فعالیت دارد.

 

رسولی با اشاره به اینکه هیچ گمرکی ویژگی های گمرک آستارا را ندارد، گفت: گمرک آستارا نگینی در بین گمرکات کشور است.

 

وی با بیان اینکه گمرک آستارا در رویه های صادرات، واردات و ترانزیت به صورت ۲۴ ساعته فعالیت دارد، افزود: علی رغم تحریم ها و شیوع بیماری کووید ۱۹، گمرک آستارا یکی از گمرکات فعال و موفق کشور در حوزه صادرات بوده است.

 

مدیر کل گمرک بندر آستارا گفت: صادرات در گمرک آستارا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش داشته است.

 

رسولی با اشاره به اینکه از لحاظ تعداد نیروی انسانی در گمرک با کمبود مواجه هستیم، تصریح کرد: نیروهای انسانی موجود در گمرک آستارا پاسخگوی نیازها نیست و مسئولان مربوطه به این مسئله توجه کنند و نیروی انسانی جدید به گمرک تزریق کنند.

 

وی از پیشرفت ۵۰ درصدی طرح اصلاح و ساماندهی محوطه گمرک آستارا خبر داد و گفت: این طرح در ماه های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

 

مدیر کل گمرک بندر آستارا به ایجاد سه باند ورودی و سه باند خروجی در محوطه گمرک این شهرستان اشاره کرد و افزود: با بهره برداری از این باندها ظرفیت ورود و خروج کامیون ها به بالای ۵۰۰ کامیون می رسد.

 

رسولی با بیان اینکه نصب دستگاه های ایکس ری در باندهای ورودی و خروجی گمرک در برنامه است، تصریح کرد: تا مهرماه سال آینده یکی از دستگاه های ایکس ری نصب می شود.

 

وی گفت: همچنین ۴ دستگاه باسکول با ظرفیت های ۸۰ تن در طرح اصلاح و ساماندهی محوطه گمرک پیش بینی شده است.

 

مدیر کل گمرک بندر آستارا با اشاره به اینکه با راه اندازی دستگاه های جدید و اصلاح و ساماندهی محوطه گمرک ترافیک کنترل و امور تسهیل می یابد، تصریح کرد: ۲۴ دستگاه در فرآیند ترخیص کالا در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت دخیل هستند و باید مجوزهای مربوطه را صادر کنند.

 

رسولی خاطرنشان کرد: این فرآیندها باعث می شود که با بحث ترافیک کامیون ها در شهرستان مواجه شویم و مشکل در این خصوص فقط مربوط به گمرک نیست.

 

وی با بیان اینکه روزانه در پل زمینی مشترک ایران و آذربایجان ۵۰۰ کامیون تردد می کنند، افزود: به طور میانگین در هر سه دقیقه یک کامیون در مرز تردد می کند.

 

مدیرکل گمرک بندر آستارا ساخت ۲ تیر پارک با ظرفیت توقف هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون برای گمرک این شهرستان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: از فرماندار و نماینده مردم آستارا در مجلس انتظار داریم این مسئله را پیگیر باشند.

 

رسولی با اشاره به اینکه میزان واردات کالا از خط ریلی نسبت به ۱۰ ماه سال گذشته ۳۰۰ درصد رشد داشته است، افزود: نبود انبارهای عمومی به عنوان مرجع تحویل کالا، تجهیزات حفاظت فیزیکی همچون دوربین مداربسته، باسکول، ایکس ری و اماکن محصور از مشکلات و نواقص پایانه ریلی است.

 

وی واردات در سه حوزه ریلی، زمینی و دریایی را نسبت به صادرات کمتر دانست و افزود: گمرک در حوزه واردات نیز در تمامی رویه ها فعالیت دارد.

 

رسولی با بیان اینکه اخذ کد گمرکی مرز ریلی آستارا پیگیری می شود، گفت: برای ایجاد گمرک مستقل با نیروهای جدید در مرز دریایی و ریلی مکاتبات انجام شده و اگر این امر تحقق یابد شاهد تسهیل در امور و افزایش رویه های گمرکی خواهیم بود.

 

 

 

کد خبر 1023625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha