ثبت مهارت فراوری «سیاه‌شکر» در فهرست آثار ناملموس کشور

مهرگان گفت: مهارت فراوری سیاه‌شکر در فهرست آثار ناملموس ملی کشور ثبت شد.

«علیرضا مهرگان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از صومعه‌سرا اظهار کرد: هنر پخت سیاه‌شکر از دیرباز در میان مردمان روستاهای قاضدی، ‌کلسر،‌ میانده و ... صومعه‌سرا رایج بوده و زبانزد مردم ایران است.

 

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا افزود: هنر پخت سیاه شکر در این شهر از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و دارای اعتبار وصف‌ناپذیر در بین روستاییان صومعه‌سرا است به طوری‌که بیشتر آنها در پخت سیاه‌شکر تبحر دارند.

 

وی گفت: در این راستا همزمان با 14 بهمن سال جاری مهارت فراوری سیاه‌شکر در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد و به زودی 2 شیرینی رشته خشکار طاهرگوراب و حلوای ضیابری با پیگیری‌های که انجام شده ثبت می‌شود.

 

مهرگان تصریح کرد: مردم صومعه‌سرا به دلیل داشتن روحیه مهمان‌نوازی، همواره سعی در تهیه بهترین شیرینی‌ها با مرغوب‌ترین مواد برای پذیرایی از مهمان‌ها داشته‌اند و به همین دلیل کیفیت، رنگ، عطر و طعم شیرینی‌های سنتی این شهرستان آن را از انواع شیرینی‌های نقاط مختلف متمایز کرده است.

 

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا بیان کرد: حلوای ضیابری یکی از شیرینی‌های سنتی و اصیل صومعه‌سرا و از مهمترین سوغاتی‌های این شهر است که نه تنها در این شهرستان بلکه در دیگر نقاط ایران و حتی جهان طرفداران زیادی دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: ثبت آثار ارزشمند ناملموس شهرستان علاوه بر حفاظت، پاسداری و انتقال آنها به آیندگان نقش مهمی در معرفی شایسته این آثار در ایران و جهان و خواهد داشت.

 

کد خبر 1023758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha