دولت دو هفته برای اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ فرصت دارد

فرخی میکال با بیان اینکه مجلس برای رد کلیات لایحه بودجه سال آینده دلایل روشن و قانونی داشته است گفت: دولت دو هفته برای اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ فرصت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، « رسول فرخی میکال» شامگاه(پنج‌شنبه، 16 بهمن) در نشست خبری با خبرنگاران دلایل قانونی مجلس برای رد کلیات لایحه بودجه را متذکر شد و در پاسخ به اینکه روند بررسی لایحه پس از رد آن در مجلس چگونه پیگیری می‌شود اظهار داشت: دولت دو هفته برای اصلاح لایحه بودجه 1400 فرصت دارد.
 
 
رئیس مجمع نمایندگان گیلان حضور رئیس دستگاه قضایی در استان را بسیار ارزشمند خواند و عنوان کرد: با توجه به اینکه ما در گیلان و در حوزه‌های قضایی استا و کارخانجات مشکلات جدی و اساسی داریم بازدید رییس قوه قضائیه از دو کارخانه پوشش و الکتریک بدون شک مثمرثمر خواهد بود و امیدواریم که این مشکلات به گونه‌ای حل شود.
 
فرخی میکال با بیان اینکه وی در یک فرصت چند دقیقه‌ای و در جلسه شورای اداری که با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد درخواست نمایندگان را به سمع و نظر ایشان رساند تصریح کرد: البته مجمع نمایندگان در تهران هم با رییس دستگاه قضایی دیدارهای دیگری برگزار خواهد کرد تا مسائل استان را مورد پیگیری قرار دهد.
 
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس به صحبت‌های آیت‌الله رئیسی در مورد اصل 44 قانون اساسی و لزوم بازنگری در آن هم اشاراتی داشت و افزود: در بحث موانع تولید مشکلاتی در بخش صنعت گیلان وجود دارد و درخواست ما از حوزه قضایی این بود که به وضعیت کارخانه پوشش استان که ظرفیت‌های بالایی دارد سریع‌تر رسیدگی شود.
 
وی بازخوانی مشکلات زیست محیطی گیلان و تعرض به اراضی و سواحل استان را در جلساتی که با حضور آیت‌الله رئیسی برگزار شد مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: موهبت‌ها و جذابیت‌های گیلان به جای آنکه برایش تولید فرصت کند به تهدیدی برای استان تبدیل شده و این معضل را به ویژه در بحث تغییرکاربری‌ها به وضوح می‌بینیم.
 
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس میزان درآمدهای لایحه بودجه سال 1400 را حدود 318 هزار میلیارد تومان و هزینه‌های آن را 637 هزار میلیارد تومان اعلام کرد کرد و گفت: این بودجه کسری 53 درصدی معادل 319 هزار میلیارد تومانی دارد از طرفی حدود 30 درصد لایحه در بخش درآمدی به فروش نفت وابسته است.
 
رئیس مجمع نمایندگان گیلان ایجاد مشکلاتی در بحث فروش نفت را در سال آینده با توجه به کارشکنی‌های دشمن امری محتمل خواند و اظهار داشت: در بودجه فروش روزانه 2 میلیلون و 300 هزار بشکه نفت در روز پیش‌بینی شده است و این از جمله اشکالاتی بوده که منجر به رد کلیات لایحه بودجه در جلسه اخیر مجلس شد.
 
فرخی میکال کاهش 11 درصدی اعتبارات بخش عمرانی را دلیلی دیگری مبنی بر برگشت لایحه بودجه سال 1400 ذکر کرد و بیان داشت: افزایش 60 درصدی هزینه‌های جاری دولت و کاهش سهم درآمدهای مالیاتی از منابع عمومی که از 36 درصد به 27 درصد رسیده از دیگر دلایل رد کلیات لایحه توسط مجلس است.
 
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس باد تاکید بر اینکه دولت دو هفته برای اصلاح لایحه بودجه 1400 فرصت دارد اظهار داشت: دولت در این دو هفته باید اصلاحات را انجام داده و لایحه را به مجلس ارائه دهد سپس کمیسیون تلفیق مجدد لایحه پیشنهادی دولت را مورد بررسی قرار می‌دهد و اگر لایحه در مجلس مصوب نشد ناگزیر بودجه سه دوازدهم می‌شود.  
 
وی با اشاره به اینکه دولت حمایت خوبی از صنعت چای داشته مواردی مانند بازرگانی محصول چای، ورود چای خارجی، نبود صنایع فرآوری و بسته‌بندی را از جمله مهم‌ترین مشکلات صنعت چای ایران اعلام کرد و گفت: جامعه هدف ما در حوزه چای 900 روستا در گیلان و مازندران است و 60 هزار خانوار کشت چای را در این مناطق انجام می‌دهند.
 
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس هزینه‌های بالای کاشت، داشت و برداشت چای را از جمله مشکلاتی که چایکاران با آن درگیر هستند دانست و افزود:‌ تولید چای امروزه برای کشاورز چایکار ما صرفه اقتصادی ندارد از طرفی ما پیشنهاد کردیم که برای حل این مشکل، بیاییم برگ سبز چای را در بورس عرضه کنیم.
 
فرخی میکال با بیان اینکه وی مسئولیت کمیته چای و کالاهای اساسی را در مجلس برعهده دارد خاطرنشان کرد: کشف قیمت منصفانه خرید برگ سبز چای، تشویق چایکاران به اصلاح کاشت، داشت و برداشت چای باکیفیت، تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود به بخش چای و ایجاد تعاونی‌های چایکاری قوی از جمله مزیت‌های بورس چای محسوب می‌شود.
 
کد خبر 1023794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha