توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهر همدان با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال

آیین بهره‌برداری از ۲۱ دستگاه اتوبوس جدید ناوگان اتوبوسرانی همدان با حضور سرپرست فرمانداری همدان، شهردار، رئیس شورای اسلامی شهر و اعضای شورای اسلامی شهر همدان و نمایندگان همدان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان،‌ «محمدعلی محمدی» ضمن گرامیداشت ایام‌‌ا... دهه فجر  گفت: در حوزه حمل و نقل پایدار شهری توسعه شهرنشینی از یک‌سو و افزایش جمعیت از سوی دیگر باعث به وجود آمدن الفاظ تازه در زمینه مدیریت شهری شده است و تمام تلاش در این زمینه انجام می‌شود که دسترسی عادلانه، ایمن و متناسب با نیازهای اقشار مختلف مردم را ایجاد کنیم.

 

سرپرست فرمانداری همدان به ارکان مهم حمل و نقل پایدار اشاره کرد و گفت: از نظر سازمان ملل ارکانی چون آثار زیست محیطی، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی زمین و حداقل مصرف انرژی باید مورد توجه قرار گیرد و اگر شهری بتواند به این ارکان جامه عمل بپوشاند به توسعه پایدار در حوزه حمل و نقل نائل آمده است.

 

وی تصریح کرد: در ارتباط با مسائل شهری باید به‌روز و به‌هنگام باشیم و نگرش‌مان این است که شهر یک موجود زنده است و هر روز رو به تکامل است و بر اساس این قاعده نوع نگرش و تصمیم‌گیری باید متفاوت باشد.

 

وی با اشاره به ارائه خدمات به آحاد مختلف مردم به توسعه پایدار در حمل و نقل عمومی گریزی زد و گفت: اتوبوس‌های جدید باید در تمام مناطق شهر مورد استفاده قرار گیرد و از اتوبوس‌های مستهلک در مناطق کم‌برخوردار استفاده نشود.

 

وی همچنین به موضوع پروژه قطار شهری اشاره کرد و گفت: راه برون‌رفت از مشکل تبعیض بین مناطق مختلف شهر موضوع قطار شهری است که در این زمینه باید منافع عمومی مردم مد نظر قرار بگیرد و این پروژه شهر را از موضوع بالای شهر و پایین شهر درمی‌آورد.

 

وی از مسؤولان مربوطه که یک گام بیشتر و بلندتر در جهت توسعه پایدار حمل و نقل عمومی برداشتند تشکر و قدردانی کرد.

 

 قطار شهری به رفع  تبعیض از مناطق مختلف شهر کمک می‌کند

شهردار همدان در این آئین اظهار کرد: توسعه پایدار در شهرهای بزرگ از حساسیت خاصی برخوردار است و در این راستا نوسازی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل یکی از مؤلفه‌های رسیدن به افق‌های روشن این حوزه محسوب می‌شود.

 

عباس صوفی، همدان را جزو شهرهای جوان کشور در حوزه سیستم حمل‌ونقل معرفی کرد و ادامه داد: شهروندان همدانی شایسته ارائه بهترین خدمات در همه حوزه‌ها هستند و داشتن وسائط نقلیه عمومی باکیفیت و به‌روز حق طبیعی آنان است.

 

وی مقارن بودن آئین رونمایی از 21 دستگاه اتوبوس جدید با ایام ولادت حضرت زهرا(س) و ایام دهه فجر را به فال نیک گرفت و افزود: بحث سامان‌دهی به حمل‌ونقل عمومی را در همه امور پیگیری خواهیم کرد.

 

صوفی در ادامه، اتوبوس‌های بخشی خصوصی را یکی از عمده مشکلات ناوگان حمل‌ونقل تلقی کرده و خاطرنشان کرد: تدابیری اندیشیده شده است که با حمایت اعضای شورای شهر در اتوبوس‌های این بخش نیز به‌صورت جدی بحث نوسازی انجام شود.

 

شهردار همدان در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت اجرای پروژه قطار شهری و لزوم همدلی و مساعدت تمامی مسئولان امر، اشاره کرد و افزود: مسلماً در هر طرح انتقاداتی وجود خواهد داشت ولی این موضوع نباید در اجرای پروژه‌ها خللی ایجاد کند.

 

وی ادامه داد: در بودجه 1400 موضوع قطار شهری پیش‌بینی شده است و با برنامه‌ریزی انجام شده به‌دنبال اجرای آن هستیم و از استاندار همدان، نمایندگان محترم مجلس، فرماندار همدان و اعضای شورای اسلامی شهر کمال قدردانی را داریم.

 

صوفی با اشاره به اینکه پروژه قطار شهری می‌تواند عامل محرک در توسعه پایدار شهری همدان محسوب شود، تصریح کرد: انتظار مجموعه مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل خیلی بالاتر از وضعیت فعلی است و به همین منظور پروژه قطار شهری در اولویت قرار دارد.

 

وی همچنین از طرح توسعه و نوسازی در بخش تاکسی توضیحاتی ارائه داد و افزود: با برنامه‌ریزی انجام‌شده شرایطی را فراهم خواهیم کرد که دیگر تاکسی به‌عنوان پیکان وجود نداشته باشد.

 

صوفی گفت: تعداد 15 دستگاه اتوبوس جدید با هزینه بالغ بر 50 میلیارد تومان خریداری شده است و نوسازی 30 دستگاه اتوبوس فرسوده و همچنین نوسازی اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز در دستور کار قرار دارد که امیدواریم اتوبوس‌هایی درخور شأن شهروندان همدانی داشته باشیم.

 

 توزیع عادلانه اتوبوس‌ها در تمامی نقاط شهر

در ادامه رئيس شوراي اسلامي شهر شهر همدان با بيان اينکه حمل‌ونقل مطلوب حق هم‌استاني‌هاي همداني است و بسياري از اتوبوس‌هاي موجود در ناوگان حمل‌ونقل عمومي نياز به توسعه و نوسازي دارند، گفت: بسياري از اتوبوس‌هاي موجود در ناوگان به عمر مفيد 10 ساله خود رسيدند و نياز به تعمير و نوسازي دارند.

 

سيدمسعود عسگريان با اشاره به اقدام شهرداري همدان مبني بر خريد و نوسازي تعدادي از اتوبوس‌ها که در مدت‌زمان کوتاهي رقم خورد، اظهار کرد: اين اقدام کمک شاياني به توسعه شهر و ناوگان حمل‌ونقل عمومي خواهد کرد.

 

وي با بيان اينکه اتوبوس‌ها حق همگاني است و بايد در سطح شهر توزيع شود، تأييد کرد: از اين اتوبوس‌هاي تازه خريداري‌شده بايد در تمام مناطق همدان استفاده کرد.

 

سید مسعود عسگریان رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: خوشبختانه در حال حاضر تلاش شده است که با مطالعات انجام شده در طرح جامع ترافیک تمام نیازهای حمل و نقل درون‌شهری با رعایت توجیه اقتصادی و ترافیکی مرتفع شود.

 

وی همچنین به توزیع عادلانه اتوبوس‌ها در تمامی نقاط شهر اشاره کرد و گفت: اتوبوس‌ها باید حتی در دورترین نقطه و مناطق کمتر برخوردار نیز خدمت‌رسانی کنند و تمام مردم از حمل و نقل مناسب عمومی استفاده کنند.

 

ترافیک معضل بزرگ مدیریت شهری

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای شهر همدان نیز گفت: در چند دهه اخیر به علت گسترش و توسعه شهرنشینی با معضلی به نام ترافیک روبه‌رو هستیم که گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی برای مدیریت ترافیک شهری مطرح است.

 

کامران گردان گفت: یکی از وسایل امن و کم‌هزینه حمل و نقل استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است.

 

وی افزود: در شهر همدان روزانه 30 دستگاه خودرو شماره‌گذاری می‌شود و برای هر خودرویی که به فضای شهری افزوده می‌شود باید 40 مترمربع فضای ترافیکی ایجاد شود که به لحاظ گرانی زمین نتوانستیم این فضا را ایجاد کنیم.

 

وی بیان کرد: شهرداری همدان به سمت انسان‌محوری روی آورده که بایستی مقدماتی فراهم شود که مردم بتوانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و با خریداری و تخصیص این تعداد دستگاه اتوبوس جدید از سوی مسؤولان به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر در شرایط شیوع کرونا مدت انتظار مردم برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به 5 یا 6 دقیقه کاهش پیدا می‌کند.

 

گردان گفت: امیدواریم با مشارکت عمومی مردم در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی با فرهنگ‌سازی بتوانیم حداکثر استفاده را از وسایل حمل و نقل عمومی داشته باشیم.

 

تلاش ما آسایش بیشتر مردم

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر نیز در این مراسم ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) افزود: رضایت شهروندان به‌منظور ارائه خدمات مناسب در حوزه ناوگان حمل‌ونقل عمومی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

رحیم الوندی گفت: به‌منظور توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی جذب اوراق مشارکت به مبلغ 500 میلیارد ریال انجام شد و افزایش قیمت اتوبوس‌ها مشکلاتی ایجاد کرد ولی در ادامه با مساعدت شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر همدان شرایطی فراهم شد تا امروز شاهد رونمایی از 21 دستگاه اتوبوس جدید باشیم.

 

وی با بیان اینکه تعداد 20 دستگاه نیز به‌منظور تعمیرات اساسی در اولویت قرار دارند، خاطرنشان کرد: فراهم نمودن ناوگان حمل‌ونقل درخور حق طبیعی شهروندان همدانی است که باید در این موضوع از هیچ تلاشی دریغ نشود.

 

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان هم گفت: بنا به رهنمودهای شهردار همدان تلاش کردیم در چند ماه اخیر در زمینه جذب اوراق مشارکت مبلغ 50 میلیارد تومان برای خرید 15 دستگاه اتوبوس بنز با هزینه هر دستگاه 2 میلیارد و 200 میلیون تومان اقدام کنیم ولی به علت تورم ایجاد شده هر دستگاه با هزینه 3 میلیارد و 850 میلیون تومان از شرکت ایران‌خودرو دیزل خریداری شد.

 

رحیم الوندی افزود: بازسازی 30 دستگاه اتوبوس نیز در شرف انجام است و 2 دستگاه اتوبوس نیز از کارخانه تبریز خریداری شده است.

 

الوندی افزود: تلاش بر این است که مردم در آسایش بیشتر سفرهای درون‌شهری را انجام دهند.

 

وی همچنین از سرپرستی بانک ملی استان، حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، شهردار همدان و تمامی مسؤولانی که برای خریداری این اتوبوس‌ها اقدام کردند قدردانی کرد.

کد خبر 1023979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha