آتش‌‌سوزی در مسکن مهر رشت؛ وزش باد گرم موجب حریق در جنگل‌های گیلان شد

وزش باد گرم موجب ایجاد چندین فقره حریق در جنگل‌های گیلان شد از طرفی خبرها حاکی است در مسکن مهر رشت نیز آتش‌سوزی اتفاق افتاد که با تلاش نیروهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت مهار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، همزمان با افزایش دمای هوا و آغاز وزش بادهای گرم جنوبی در استان گیلان که سازمان هواشناسی هم در مورد وقوع آن اطلاعیه صادر کرده بود علاوه بر آتش‌سوزی در مسکن مهر رشت شاهد بروز چندین فقره حریق در جنگل‌های گیلان بودیم که علت اصلی آن هم وزش شدید باد گرم و عوامل انسانی گزارش شده است.

 

«محمد قربانی لرد» در مورد حریق‌های ایجاد شده در جنگل‌های استان گیلان مواردی را ذکر کرد و بیان داشت: وزش باد گرم میزان سرایت آتش به دیگر مناطق جنگلی و مرتعی را افزایش می‌دهد به همین علت در ساعات گذشته و همزمان با افزایش وزش باد حریق‌هایی را در مناطق جنگلی و مرتعی استان گیلان شاهد بودیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در پاسخ به این پرسش که در کدامیک از مناطق استان حریق اتفاق افتاده است تصریح کرد: شهرستان‌های لاهیجان، تالش، شفت و فومن، آستانه‌اشرفیه، سیاهکل و رودبار از جمله مناطق جنگلی بودند که آتش‌سوزی در آنجا اتفاق افتاد.

 

قربانی لرد با تاکید بر اینکه آتش‌سوزی‌های ایجاد شده به شکل سطحی بوده و آسیبی به تنه درختان وارد نشده است یادآور شد: سامانه‌های 1504 و 139 امداد جنگل و مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان به صورت شبانه‌روزی فعال بوده و آماده پاسخگویی به هم‌استانی‌های بافرهنگ و طبیعت‌دوستان است.

 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با تاکید بر اینکه مردم با استفاده از شماره‌های یاد شده می‌توانند گزارشات خود در مورد وقوع هرگونه اتفاق و یا احیانا تخلف در عرصه‌های ملی و طبیعی استان را اطلاع‌رسانی کنند گفت: با رعایت نکات ایمنی می‌توان از بروز حریق در عرصه‌های منابع طبیعی جلوگیری کرد.

 

* مهار آتش‌سوزی در مسکن مهر رشت

«شهرام مؤمنی» نیز در مورد وزش بادگرم شدید در شهر رشت و مشکلاتی که از این بابت ایجاد شده هم توضیحاتی ارائه داد و یادآور شد: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی از دیروز شاهد وزش باد گرم شدید در مرکز استان گیلان و شهر رشت بودیم و به همین علت کلیه واحدهای آتش‌نشانی در آماده باش کامل قرار داشتند.
 
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت با تاکید بر اینکه وزش باد گرم شدید اواخر وقت دیروز باعث آتش‌سوزی در مسکن مهر و چند نقطه دیگر شهر رشت شد اضافه کرد: با توجه به اعلام آماده باشی که صادر کرده بودیم و البته با تلاش مأموران واحد آتش‌نشانی و امدادی حریق‌های اتفاق افتاده در شهر رشت مهار شدند.

 

هواشناسی گیلان هشدار جوی سطح زرد را صادر کرده است که بر اساس آن و به تدریج فعالیت سامانه بارشی و سرد در گیلان شروع شده و این شرایط تا اواخر روز یکشنبه 19 بهمن  ادامه دارد.

 

بر اساس این گزارش، بارندگی و وزش باد، کاهش دما به شکل متوسط از 6 تا 10 درجه سانتیگراد و مه‌آلودگی از پدیده‌های جوی غالب امروز و فردا محسوب می‌شود علاوه بر این در ارتفاعات استان گیلان نیز بارش برف متصور است.

 

لغزندگی سطح جاده‌ها، کاهش دید افقی، احتمال آبگرفتگی منطقه‌ای، بالا آمدن آب رودخانه‌ها، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، کاهش دما، کولاک برف در ارتفاعات و گردنه‌ها و اختلال در تردد در محورهای کوهستانی گیلان برخی از آثار مخاطراتی است که در ساعات آینده شاهد بروز آن‌ها خواهیم بود.


 

کد خبر 1024194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha