بودجه شهرداری ها و دهیاری ها ۱۹ درصد بیشتر از بودجه عمرانی کشور است

جمالی نژاد با بیان اینکه بودجه سال ۹۹ شهرداری های کشور ۹۶ هزار میلیارد تومان و بودجه دهیاری ها ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: بودجه شهرداری ها و دهیاری ها ۱۹ درصد بیشتر از بودجه عمرانی کشور است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مهدی جمالی نژاد، معاون عمرانی، توسعه، امور شهری و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد قلمرو وظایف و مسئولیت های این معاونت گفت: هماهنگی در اجرای پروژه های عمرانی و ملی در سطح استان ها، رسیدگی و نظارت بر امور شوراهای اسلامی و شهر و روستا، هماهنگی و برنامه ریزی در امور حمل و نقل ترافیک شهری، تاسیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به استناد ماده 62 قانون شهرداری مصوب سال 1383 شورای عالی اداری از جمله وظایف این معاونت محسوب می شود.

 

جمالی نژاد در مورد وظایف سازمان شهرداری ها و دهیاری های سراسر کشور اظهار کرد: پشتیبانی، حمایت، راهنمایی و ایجاد هماهنگی در امور شهرداری ها و دهیاری ها، آموزش کارکنان شهرداری ها و دهیاری ها و نظارت بر حسن اجرای وظایف بر عهده وزارت کشور است. 

 

معاون عمرانی، توسعه امور شهری و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها ادامه داد: 74 درصد از کل جمعیت کشور در شهرها و 26 درصد در روستاها ساکن هستند. تعداد شهرهای کشور 1378 شهر و تعداد آبادانی ها و سکونتگاه های روستایی دارای سکنه 62 هزار و 73 روستا گزارش شده است. 

 

جمالی نژاد تعداد شهرداری های جدید الاحداث در سال 99 را 19 مورد عنوان کرد و افزود: تعداد اعضای شورای اسلامی شهر و روستا 125 هزار و 992 عضو است که حضور پررنگ زنان در مدیریت های محلی چهار هزار و 29 نفر عضو شورا و دو هزار و 855 نفر دهیار گزارش شده است. 

 

جمالی نژاد در مورد سال 99 شهرداری های کشور یادآور شد: 96 هزار میلیارد تومان بودجه سال 99 برای شهرداری ها است که بودجه سال 99 دهیاری های کشور 12 هزار میلیارد تومان است که بر اساس بودجه عمرانی کشور که 87 هزار میلیارد تومان است، بودجه شهرداری ها و دهیاری ها 19 درصد بیشتر از بودجه عمرانی کشور برآورد شده است.

 

وی در مورد تعداد پروژه های افتتاح شده در دهه فجر گفت: تعداد کل پروژه ها 30 هزار و 593 پروژه است که با اعتباری بالغ بر 115 هزار میلیارد تومان افتتاح شده است. تعداد پروژه های عمومی و دولتی 15 هزار و 634 پروژه، بخش خصوصی شش هزار و 752 پروژه و پروژه های مربوط به شهرداری ها دو هزار و 396 پروژه و پروژه های دهیاری پنج هزار و 811 پروژه است. 

 

وی در مورد پروژه های عمرانی اظهار کرد: تعداد کل پروژه ها معادل 30 هزار و 593 پروژه است که مجموع کل اعتبار آن 115 هزار میلیارد تومان و اعتبار ارزی 31 میلیون یورو است. سهم پروژه های بخش خصوصی از نظر تعداد 22 درصد از کل پروژه های افتتاحی و از نظر سرمایه گذاری انجام شده 44 درصد از اعتبار هزینه شده را به خود اختصاص داده است. 

 

وی ادامه داد: حجم سرمایه گذاری برای پروژه های زیربنایی با منابع دولتی و عمومی معادل 64 هزار میلیارد تومان 56 درصد از کل مبلغ اعتبارات است و حجم سرمایه گذاری انجام شده برای اجرای پروژه های اقتصادی و اجتماعی با سرمایه گذاری بخش خصوصی برابر 51 هزار میلیارد تومان است که معادل 44 درصد از کل سرمایه گذاری انجام شده را به خود اختصاص داده است. 

 

جمالی نژاد اظهار داشت: استان گلستان با تعداد پنج هزار و 110 پروژه بیشترین تعداد پروژه و استان فارس با مبلغی معادل 24 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در اجرای طرح های افتتاحی بالاترین رتبه را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده است. 

 

معاون عمرانی، توسعه امور شهری و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها اظهار کرد: به لحاظ تعداد استان های تهران، هرمزگان و خراسان رضوی به لحاظ مبلغ سرمایه گذاری استان های بعدی کشور یاد می شوند و متوسط کشوری در پروژه های قابل افتتاح به لحاظ مبلغ سرمایه گذاری به ازای هر پروژه مبلغ 7.3 میلیارد تومان است. 

 

وی گفت: مبلغ سرمایه گذاری لازم برای کلنگ زنی هر یک از پروژه ها 2.45 میلیارد تومان است که در این خصوص استان گلستان با تعداد 608 پروژه و استان تهران به لحاظ سرمایه گذاری با اعتباری معادل هشت هزار و 446 میلیارد تومان پروژه کلنگ زنی بیشترین پروژه های کلنگ زنی کشور را به خود اختصاص داده اند.

 

وی در مورد فهرست لوایح تقدیمی به دولت و مجلس گفت: قانون ساماندهی مدیریت پسماند عادی با اولویت مشارکت بخش غیر دولتی تصویب و ابلاغ شد. همچنین لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها و لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال رفع اشکال شورای نگهبان برای ارایه به مجلس شورای اسلامی است. همچنین لایحه اصلاح و الحاق موادی به ماده واحده قانون تخصیص دهیاری های خودکفا در روستاهای کشور تصویب و برای سیر مراحل تصویب به مجلس ارسال شده است. 

 

وی گفت: لایحه قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخابات شهرداران نیز تقدیم هیئت دولت شد. همچنین لایحه قانون استخدامی کارکنان شهرداری های سراسر کشور نیز در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. 

 

جمالی نژاد در مورد افزایش طول شبکه متروی کلان شهرها به 338 کیلومتر خبر داد و گفت: از طریق بهره برداری از 179 کیلومتر خط مترویی از سال 92 تاکنون 54 درصد کل خطوط مترویی در این دولت به بهره برداری رسیده است. همچنین افزایش تعداد ایستگاه های در دست بهره برداری به 222 ایستگاه از طریق بهره برداری از 116 ایستگاه جدید طی هشت سال گذشته 54 درصد کل ایستگاه های در حال بهره برداری را به خود اختصاص داده است.

 

وی در مورد تعداد واگن های در دست بهره برداری کلان شهرها به هزار و 872 واگن گفت: از طریق تامین 691 دستگاه واگن جدید طی هشت سال گذشته معادل 37 درصد کل معادن مترویی در دست بهره برداری قرار گفته است. این واگن ها قابلیت جابجایی و انجام حدود 840 میلیون سفر از طریق حمل و نقل ریلی به صورت سالانه را دارند. 

 

جمالی نژاد در مورد نوسازی تاکسی ها یادآور شد: نوسازی بیش از 73 هزار دستگاه تاکسی از دیگر اقدامات حمل و نقل حوزه شهری است. 

 

وی در مورد نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: فرآیند اجرای نوسازی پنج هزار دستگاه اتوبوس و انعقاد تفاهم نامه همکاری با شرکت های سایپا و ایران خودرو دیزل برای تولید دو هزار دستگاه انجام شده است و همچنین انعقاد تفاهم نامه بازسازی و خرید قطعات یدکی مورد نیاز ناوگان اتوبوسرانی های شهری کشور در 122 شهرداری انجام شده و برای بازسازی 541 دستگاه اتوبوس اقدام شد.


 

وی در مورد فرسودگی اتوبوس های شهری گفت: در این زمینه نیز پیگیری برای بازسازی پنج هزار دستگاه اتوبوس شهری در 67 شهرداری کشور در چهارچوب تفاهم نامه ای بین سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق کارآفرینی امید و شهرداری ها و نظارت بر دهیاری های کشور صورت گرفته است. 

 

وی در مورد جدیدترین اقدامات حوزه حمل و نقل شهری در پاسخ به شبستان گفت: دو هزار دستگاه واگن جدید برای حمل و نقل شهری خریداری شده که از این تعداد 630 دستگاه واگن برای شهر تهران در نظر گرفته شده است که قرارداد این واگن ها با کشور چین امضا شده است. همچنین ستاد ملی کرونا قرارداد پنج هزار دستگاه جدید اتوبوس ناوگان شهری را تایید کرده که از این آمار سه هزار دستگاه به ناوگان شهری اضافه شده است. 

 

جمالی نژاد اظهار داشت: 350 دستگاه واگن برای شهرهای شیراز، تبریز و اصفهان در نظر گرفته شده و در زمینه اوراق مشارکت در حوزه حمل و نقل شهری 17 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در زمینه حمل و نقل ریلی تحویل شهرداری ها شده که 15 درصد اوراق مشارکت از طریق دولت بازپرداخت می شود.

 

وی در مورد شهرهای الکترونیک و توسعه دولت الکترونیک در این شهرها گفت: در سال 1400 شاهد راه اندازی 18 سامانه و 24 بانک اطلاعاتی در حوزه مدیریت شهری و روستایی هستیم که این سامانه ها فقط برای سال 1400 نیست و سال های پس از آن را نیز پوشش می دهد. 

 

وی در مورد سامانه های راه اندازی جدید در سال 1400 گفت: ارتقای سامانه ملی نظارت بر طرح ها و پروژه های عمرانی استان های کشور، راه اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا)، راه اندازی سامانه یکپارچه صدور سند حمل بار شهری در شهرهای کشور، راه اندازی سامانه پرداخت عوارض خودرو، راه اندازی سامانه جامع دهیاری های کشور، راه اندازی سامانه نظارت بر مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین راه اندازی سامانه ملی اطلاعات ملی سفر از جمله سامانه های راه اندازی شده در سال 1400 است. 

 

وی در مورد برنامه های جمع آوری پسماند در کشور گفت: ساماندهی 96 محل دفن پسماند شهری و استقرار سیستم جمع آوری پسماند در 30 هزار روستای کشور، کمک به ایجاد تاسیسات زباله سوز در شهرهای نوشهر، ساری و رشت، افزایش متوسط سرانه سبزی کشور به 12 متر مربع، احداث هفت هزار و 500 بوستان چند منظوره روستایی از جمله اقدامات در این حوزه است. 

 

وی در مورد تامین و حمایت مالی پروژه های شهرداری ها و دهیاری ها گفت: کمک به شهرداری ها به میزان حدود 13 هزار میلیارد تومان، کمک به دهیاری ها به میزان پنج هزار و 500 میلیارد تومان، صدور مجوز انتشار بالغ بر 14 هزار میلیارد تومان، اوراق مشارکت شهرداری ها تا پایان سال 98 و پیش بینی 9 هزار میلیارد تومان برای سال 99 در حوزه حمل و نقل و بازآفرینی شهری و خرید نردبان و تجهیزات آتش نشانی اعطای سه هزار میلیارد ریال وام قرض الحسنه به شهرداری های کوچک کشور، اعطای سه هزار و 600 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای اجرای 949 طرح درآمدزایی دهیاری ها و ایجاد اشتغال مستقیم برای دو هزار و 312 نفر از جمله اقدامات این حوزه است. 

کد خبر 1024276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha