مهمترین فعالیت کانون ها جذب جوانان به مسجد است

حجت الاسلام صالحی، گفت: امروز کانون های فرهنگی هنری در مساجد می درخشند و به عنوان یک عضو در مسجد جوانان را به مسجد می آورند.

حجت الاسلام محمد صالحی  مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، گفت: مسجد یک مکان مقدس و یک فرهنگ بسیار غنی است که دین مبین اسلام هرچه که دارد حول محور مسجد است .

 

وی خاطر نشان کرد: کارکرد مسجد بسیار زیاد است و هر مسجد محدوده ای دارد که الان در مناطق قدیمی حوزه استحفاظی کمتر بود اما متناسب با گسترش جمعیت و افزایش بافت شهری این حوزه افزایش یافته و فاصله مساجد از هم بیشتر شده و هم مسجد مرکز آن محله است . درصدر اسلام هم همین گونه بود .

 

حجت الاسلام صالحی با بیان اینکه کارکرد مسجد بسیار بالاتر ازآن چیزی است که امروز نمایان است ، افزود: درصدر اسلام اگر مشکلی  بود در مسجد حل و کار قضاوت و هم فعالیت  در مسجد انجام می شد حتی بی خانمان ها در مسجد استراحت می کردند این نشان از گستردگی فعالیت مسجد بود . هر خبر مهمی که قرار بود پخش شود با یک الله اکبر بلال مردم در مسجد جمع می شدند و حضرت رسول به آن اعلام می کرد . وحی نازل می شد در مسجد خبردار می شدند . این نشان می دهد که مسجد باید چگونه باشد.

 

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان کرمانشاه تصریح کرد:در عصر معاصر و دوران ۵۰سال گذشته ۲ معجزه را در مساجد شاهد بودیم یکی پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب مردم ایران که با محوریت مسجد و مساجد بودند که انقلابیون را تغذیه می کردند و ان ها در مساجد با مردم وعده می گذاشتند . و همین محافل در مساجد بود که شور می دادند به مردم و منجر شد به پیروزی و فتح بزرگ و بی نظیری که رژیم ۲۵۰۰ ساله طاغوت را در ایران سرنگون کرد.

 

وی با اشاره به اینکه مساجد کار خود کرد و انقلاب پیروز شد،گفت: بعد از پیروزی بر نظام مقدس و کشور  ایران جنگ تحمیل شد . معجزه دوم مسجد در جنگ بود کمتر شهیدی داریم که بچه مسجد نبوده و کمتر اعزامی داریم که ان زمان از مسجد نبوده . این نشان دهنده اهمیت مسجد است .

 

حجت الاسلام صالحی اظهار کرد: مسجد می تواند در یک محله، کشور و جهان تاثیر گذار باشد . امروز هم ، هر وقت امر مهمی باشد در مسجد و محراب گفته می شود . مقام معظم رهبری وقتی می خواهد جهان را متوجه ایران کند می اید در محراب مسجد خطبه می خواند و مواضع خود را در سطح کلان اعلام می کند .

 

مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: با حضور کانون ها در مساجد فعالیت مساجد خیلی بیشتر شد و در مقطعی یک محجوریتی عارض شد که با حضور بسیج کانون های فرهنگی آن غربت از مساجد زدوده شد و دوباره در صحنه  حضور یافتند.

 

وی گفت: امروز کانون های فرهنگی هنری در مساجد می درخشند و به عنوان یک عضو در مسجد جوانان را به مسجد می آورند این خیلی مهم است که جوانان جذب مسجد شوند و البته طبیعی است که متناسب با کارکرد های فراوان مساجد ، انتظارات خیلی بیشتر است .کانون های فرهنگی هنری مساجدبسیار زحمت می کشند کتابخانه های مساجد، برنامه های فرهنگی هنری مسجد همه این ها را هدایت می کنند و مهم ترین نکته در فعالیت کانون جذب جوانان به مسجد است که البته این هم انجام شده‌است و قطعا بیشتر هم خواهد شد . 

 

حجت الاسلام صالحی تاکید کرد: مساجد باید خیلی فراتر از آن چیزی که امروز هستند کارکرد و فعالیت داشته باشند و محدود به یک زمان خاص نبوده ، جوان گرایی داشته باشند .

 

وی بااشاره به اینکه کانون عضو اصلی مسجد است؛ افزود: کانون هاب باید به عنوان سودمدار و اصلی ترین عضو مسجد نقش اصلی خود را به رخ می کشد و باید تاثیرگذاری مسجد در محله خیلی بیشتر از این باشد مشکلات مسجد در محله حل شود . صندوق های قرض الحسنه، صندوق های خیریه و موسسات خیریه باید بیایند و از ان شور جوانی که کانون هادر مسجد به وجود اورده استفاده کنند و کمک کنند به مردم محله .باوجود هر مسجد در یک محله نباید فقیری در ان محله داشته باشیم که شب سر گرسنه بر بالین بگذارد .

 

مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان کرمانشاه تصریح کرد: اگر محله مسجد محور شود باید آسیب های منطقه اش را شناسایی کند در نزدیک مسجد باید آسیب های اجتماعی از قبیل طلاق ، اعتیاد کم باشد و بالعکس ازدواج های اسلامی و آسان با محوریت کانون ها افزایش یابد .

 

وی در پایان گفت: کانون ها فرهنگی هنری مساجد آمادگی خدمت رسانی در جهت فعالیت های فرهنگی را دارند و شورای سیاستگذاری باید سیاستگذاری ها بهتر و محکم تر از گذشته پیش ببرد چون کانون قطعا در اجرا کم نخواهد گذاشت .

 

کد خبر 1024384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha