بیش از ۳۰ میلیون منبع در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد

حجت الاسلام حسینی گفت: کتابخانه آستان قدس رضوی بیش از ۳۰ میلیون منبع کتابخانه ای اعم از کتابخانه های چاپی، نفیس، منابع جدید، خطی، سمعی، منابع سمعی بصری و غیر کتابی و منابع اسنادی مطبوعاتی به ۹۹ زبان دنیا در این کتابخانه منابع وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام «سید جلال حسینی» امروز یکشنبه (۱۹ بهمن) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، کتابخانه های آستان قدس را ثمره و میوه انقلاب عنوان کرد و افزود: اگر چه این کتابخانه یکی از کهن ترین کتابخانه های ایران است که به واسطه های مجموعه های غنی به ویژه گنجینه های خطی در جهان زبانزد است اما به برکت و یمن انقلاب اسلامی ئو در سایه حضرت شمس و الشموس حضرت علی بن موسی الرضا این کتابخانه بارور و تبلور دیگری پیدا کرد و امرزو به یکی از معتبرترین کتابخانه های دنیا تبدیل شده است.

 

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد:سابقه و قدمت این کتابخانه را به عزیمت حضرت رضا (ع) در قرن دوم به خراسان به ویژه بعد از شهادت آن حضرت و مهاجرت علما و دانشمندان شیعه می دانند و در خوانش یکی از نسخه های ارزشمند خطی که قرانی نیز است و متعلق به امیر خراسان به سال 393 نشانه هایی از وجود کتابخانه آستان قدس دیده می شود لذا می توان قدمت این کتابخانه را بیش از ۱۰۰۰سال دانست.

 

وی با بیان اینکه کتابخانه آستان قدس رضوی بیش از ۳۰ میلبون منبع کتابخانه ای اعم از کتابخانه های چاپی، نفیس، منابع جدید، خطی، سمعی، منابع سمعی بصری و غیر کتابی و منابع اسنادی مطبوعاتی به 99 زبان دنیا در این کتابخانه منابع وجود دارد؛ گفت: مراجعان و مخاطبان ما به برکت حضور زائران و اعضای ثابت به عنوان یکی از شبکه های پیوسته و مستمر علمی و فرهنگی با بزرگترین شبکه، سالانه ۷ میلیون مخاطب را دارا است.

 

حجت الاسلام حسینی اظهار داشت: امروز در سراسر کشور قریب ۶۰ کتابخانه و یک کتابخانه در خارج از کشور در هند موجب شده این کتابخانه ها به همراه کتابخانه های مرکزی آستان قدس رضوی قطب های علمی و فرهنگی در سراسر کشور باشند، قدیمی ترین قران وقفی،جزوات قرانی در سال ۱۳۲۷ هجری قمری وقف این کتابخانه شده است.

 

وی کتابخانه آستان قدس رضوی را پیشران تحقق مرجعیت علمی و فرهنگی در آستان مقدس امام رضا (ع) عنوان کرد و گفت: این کتابخانه می تواند خواستگاه و آمادگاه برای تحقق علمی، نظری و عملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باشد، در بیانیه گام دوم انقلاب، نقش و جایگاه کتابخانه آستان قدس در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، حضرت آقا در راهبردهای سازمان کتابخانه های آستان قدس متذکر می شوند چرا که رشد و تعالی فرهنگی جامعه اسلامی پایه و اساس همه تحولات جامعه ما مبتنی بر رشد و تعالی فرهنگی است با محوریت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

 

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه اگر کتابخوانی به عنوان یک فرهنگ رایج توسعه پیدا نکند، رشد فرهنگی اتفاق نمی افتد. مطالعه و کتابخوانی زیربنای علم و دانش، آگاهی ، فرهنگ و هنر کشور است و در بیانیه گام دوم انقلاب، حضرت آقا  ۷ توصیه دارند. همچنین ما در کتایخانه با مجموعه سازی منابع ، معرفی کتب ارزشی، برگزاری نمایشگاههای مناسبتی، برگزاری مسابقات فرهنگی، اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی با هدف ارتقا فضیلت های اخلاقی جامعه و گسترش معنویت و اخلاق برنامه های خود را بر همین مبنا مهندسی و طراحی نمودیم.

 

وی بیان کرد: امروز ماموریت کتابخانه های آستان قدس رضوی حل مشکلات احتماعی و تربیتی و فرهنگی خانواده ها است لذا در برنامه ۵ ساله کتابخانه آستان قدس رضوی، محوریت بر بیانیه گام دوم انقلاب است و برمبانه تحقق مرجعیت علمی آستان قدس رضوی است.

 

وی حوزه وقف را بسیار مهم دانست و افزود: ما معتقد هستیم کتابخانه آستان قدس رضوی تجلی دلدادگی، عشق و ارادت میلیون ها انسان بوده که با وقف و نذر خود در حوزه های مختلف بوده است. ما در سال ۹۷ ، ۲۲۰ هزار آثار و منابع وقفی داشتیم، در سال ۹۸ این عدد به 323 هزار رسیده و در ده ماهه سال ۹۹ با در نظر گرفتن شرایط کرونایی ۸۲۶ هزار منبع و اثر وقفی به ارزش 13 میلیارد تومان مشتمل بر مخروطات، کتب خطی، سند، اشیائ موزه ای ، کتابهای چاپ سنگی ، کتابهای چاپی، مطوبعات و منابع دیجیتال جذب کردبم که دو برابر و نیم در حوزه وقف و نذر جذب بیشتری نسبت به سال گذشته داشته ایم.

 

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بزرگترین اهدا کننده کتب و نسخ خطی ارزشمند و اشیاء موزه ای هستند و یک موزه خاص دزر مجموعه 17 گانه گنجینه های استان قدس رضوی وجود دارد؛ گفت: یکی از راههای معرفی آثار نفیس ثبت آثار و منابع به صورت ملی یا جهانی است لذا ما در سال 99، ۱۵ اثر از آثار موجود در موزه را از جمله ضریح فولادی و .. در حافظه ملی به ثبت رساندیم و در سال اینده بنا داریم 20 اثر دیگر را به ثبت برسانیم. همچنین موضوع زیارت که یک نقشه تربیتی است و قبلا ثبت ملی شده بود می خواهیم به ثبت جهانی برسانیم.

 

وی با اشاره به برگزاری سه شنبه های فرهنگی در جهت معرفی آثار فرهنگی در ۹۸ و ۹۹ ؛ بیان کرد: تاکنون 74 سه شنبه فرهنگی برگزار شده است؛ همچنین ما در تعامل با موزه های دنیا تفاهم نامه هایی امضا کردیم از جمله با موزه ای در روسیه و در سال ۲۰۲۰ در راستای شعار بین المللی «همه موزه ها زنده هستند» با توجه شرایط کرونایی موزه آستان قدس که حرکت جدی در فضای مجازی داشت به عنوان موزه برتر از سوی شورای بین المللی موزه ها انتخاب شد و تمبر سه شنبه های فرهنگی را رونمایی کردیم.

 

وی اظهار داشت: کتابخانه های آستان قدس رضوی توسعه ۹ هزار متری پیدا در بخش مخازن با توجه به اینکه بیش از ۱۶۰ هزار نسخه خطی و سنگی نگه داری می شود ، خواهد داشت.و به زودی افتتاح خواهد شد. این مخازن با رعایت استاندارهای لازم جهت نگهداری منابع و گنجینه های فرهنگی و میراث مکتوب جهان اسلام و ایران مراحل پایانی تجهیز و آزمایش سیستم ها را طی می کند.

 

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: در دهه فجر امسال در جهت ترویج فرهنگ مطالعه و دسترس پذیر بودن کتب برای هم وطنان با اولویت مناطق محروم اهدا و امانت کتاب را در دستور کار خود قرار دادیم و ۲۰ هزار جلد کتاب را به ۱۲ مرکز اهدا کنیم، 15 هزار نسخه کتاب به نهاد کتابخانه های عمومی استان خراسان شمالی اهدا شد که 62 کتابخانه این استان تجهیز شد و کتابخانه سیار آستان قدس  252 هزار نسخه به 520 مرکز اهدا کرد و با توجه به شیوع کرونا تاکنون 52 هزار کتاب از ابتدای سال به 23 سازمان و نهادهای فرهنگی به صورت اهدایی و یا به صورت امنت بلند مدت اهدا شد.

 

وی با بیان اینکه دو کتابخانه در دهه فجر امسال راه اندازی می شود؛ عنوان کرد: کتابخانه حضرت معصومه در شهرک رضوی به عنوان ۵۷ کتابخانه  آستان قدس و 21 کتابخانه در شهر مشهد در شهرک رضویه آماده راه اندازی با ۲۵۰ متر زیر بنا و مشتمل بر  5500 منبع کتابخانی که بخش های مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است و کتابخانه مسجد پنج تن در بلوار شهید نامجو آماده راه اندازی است.

 

وی با اشاره به طرحی به صورت ویژه برای تسهیل خدمات به اعضای کتابخانه، دسترسی اسان متقاضیان به منابع جاپی ، کاهش میزان مراجعه حضوری به عنوان «پیج دانش»؛ گفت: در این طرح نیازی به مراجعه حضوری نیست و به صورت تلفنی و یا مجازی کتاب را سفارش و در درب منزل کتاب را تحویل بگیرند.

 

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه حوزه دیجیتال در سال جاری پرتلالو بوده است؛ گفت: پایگاه تخصصی انقلاب اسلامی در سامانه دیجیتال افتتاح شد. ۲۰ هزار منبع دیجیتال از طریق کتاب های چاپی، مقاله، عکس، بریده جراید با موضوع انقلاب اسلامی در دسترس پژوهشگران و علاقه مندان قرار خواهد گرفت و دومین برنامه آماده رونمایی در حوزه مدیریت فضای مجازی پایگاه تخصصی نشریات دیجیتال خراسان است و در حال حاضر حدود ۱۵ هزار نشریه دیجیتال در 280 عنوان  مربوط به خراسان در پایگاه تخصصی وارد شده است.

 

وی در خصوص خدمات امانت دیجیتال منابع گفت: در این طرح بیش از ۱۰ هزار کتاب جاپی عربی و فارسی به صورت نسخه دیجیتال در اختیار اعضا در ایران و جهان قرار گرفت؛ همچنین ارسال فایل مقالات از طریق شبکه های احتماعی با هدف بهینه سازی خدمات دیجیتال و رفع نیاز کاربران از دیگر اقدامات ما برای اعضا در این حوزه بوده است.

 

وی با اشاره به ایجاد ایستگاه مطالعه دیجیتال به درخواست اداره کل دادگستری خراسان رضوی؛ گفت: به ضورت شبکه ای همه کتابخانه های قوه قضائیه در سراسر کشور پیوسته شد و ما نیز در اداره کل دادگستری استان ایستگاه مطالعه آستان قدس راه اندازی کردیم که به نوعی کتابخانه ما به کتابخانه دیجیتال وصل شد و امکان بهره مندی بیش از یکصد هزار کتاب و مقاله از طریق بیش از 250 سامانه نرم افزاری در دسترس اداره دادگستری قرار گرفت. که با این اقدام بیش از ۲ میلبون منبع دیجیتال از طریق کتابخانه دیجیتال فراهم شده است.

 

رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اعلام خبر مستند سازی برای منابع کتابخانه های آستان قدس رضوی؛ گفت: ۱۵۰ قسمت ۲۰ دقیقه ای از نوروز از ۴ شبکه صدا و سیما پخش می شود، از ویژگی های مستند تولید شده تمام محوای تولید شده در سازمان کتابخانه ها است و هیچ کدام آرشیوی نیست و برای اولین بار در کتابخانه آستان قدس رضوی با زیرنویس انگلیسی اتفاق افتاده است.

 

وی با اشاره به اختصاص میز خبرنگار برای خبرنگاران برای تهیه خبر یکی دیگر از اقدمات این مجموعه عنوان کرد و افزود: هر روز یک خبرنگار در کتابخانه آماده و اطلاعات در اختیار او قرار میدهیم؛ همچنین اندیشگاه رضوی به عنوان اقدام ارزشمندی که در کتابخانه آستان قدس طراحی و ایجاد شد.

 

کد خبر 1024612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha