عادی انگاری؛ هیزم آتش زیر خاکستر کرونا

سال گذشته در همین روزهای پایانی سال بود که صدای پای مهاجمانی نامرئی و بی تفنگ، آهسته آهسته به گوش می رسید، اما این مهاجم با لشکری نامرئی به نام کرونا و تحت عنوان کووید ۱۹ بزرگ ترین خشونت ها را بر غفلت انسان روا داشت.

خبرگزاری شبستان- ایلام، عظیم پیرانی: اوایل شاید باورش سخت بود، برخی باور نداشتند، برخی مضطرب شدند و برخی خود را به بی خیالی زدند، گفتند در خانه بمانید، دور هم جمع نشوید، زنجیره کرونا را باید قطع کرد، کسب و کارها تعطیل شد، مشکلات اقتصادی پیش آمد، برخی از شیوع کرونا متضرر شدند و کسب و کارشان تعطیل و خانه نشین شدند،  اما کرونا این حرف ها را نمی فهمید و با داس عطسه و ماسک نزدن، حضور در تجمعات و عدم رعایت دستورات بهداشتی، کم کَمک، همه جغرافیای جهان، کشور و استان ما را در بر گرفت و تیزی داس خود را با موج های یک، دو و سه به رخ کشید.

 

امروز شاید بیش از یک سال از این تهاجم کرونایی می گذرد، بعد از گذر موج های یک، دو و سه هم اکنون آتش کرونا زیر خاکستری نازک پنهان شده است،(کُل گِر تِه گه) آتشی که منتظر شعله ور شدن است، آتشی که هیزم های آن، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ازدحام، تجمع، دورهمی و در این روزهای پایانی سال، شلوغی بازار برای خرید های عید آنهم با طعم کرونا و کاهش سطح رعایت دستورالعمل های بهداشتی از جمله کاهش استفاده از ماسک در امکان پر ازدحام است.

 

از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بیش از 600 نفر از مردم ایلام جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کرونا از دست داده اند، آبان و آذر، ماه های پرتلاطمی بود که میزان ابتلا به کرونا در استان ایلام مرز ابتلای 400 نفر در روز را نیز تجربه کرد، آمار مرگ و میر نیز به روزی بیش از 14 نفر هم افزایش یافت.

 

با گرانی و کمیاب شدن برخی از کالای های مورد نیاز مردم از جمله روغن نیز در این روزهای نزدیک سال نو، ازدحام در برخی از فروشگاه ها بزرگ و زنجیره ای نیز رو به افزایش گذاشته و در کانال های خبری و شبکه های اجتماعی، عکس هایی از حضور جمعیت انبوه در برخی  از این فروشگاه ها نیز منتشر شده و گاها نیز خود ما در گذر از درب این فروشگاه ها، شاهد چنین ازدحام هایی هستیم.

 

در این میان برگزاری نمایشگاه هایی در سطح مرکز استان نیز خود جای سئوال داشت که علی رغم همه مصوبات ستاد مبارزه با کرونا، چگونه نمایشگاه هایی در این روزهای پایانی سال برگزار می شود، کاهش نظارت ها نیز یکی دیگر از مسائلی است که این روزها با فروکش کردن تب بالای 40 درجه کرونا در استان از سوی دستگاه های متولی و اجرایی و اعضای ستاد مبارزه با کرونا شاهد آن هستیم.

 

اما این روزها پدیده دیگری در حال روی دادن است، دل بستن به تزریق واکسن کرونا و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، این موضوع در برخی افراد جامعه به عینه کاملا مشاهد می شود، رعایت پروتکل های بهداشتی را رها کرده اند که شاید تا حداقل تا 3 ماه آینده  واکسن کرونا را تزریق کنند، ضرب المثل( قبل از باران خیس شدن).

 

واکسن کرونا وارد کشور شده است، اما محموله های اولیه این واکسن ابتدا در اختیار افراد در معرض ریسک و خطر بالا از جمله کادر درمانی و بهداشتی و افراد دارای بیماری زمینه ای قرار می گیرد و به نظر می رسد که روند استفاده عمومی از واکسن کرونا در جامعه پروسه طولانی را طی کند( البته میزان تاثیرگذاری واکسن کرونا را هم باید در نظر گرفت) که لازم است تا زمانی که کرونا به طور کامل مهار و شکست داده شود، همچنین افراد جامعه رعایت پروتکل های بهداشتی را در مد نظر داشته باشند.

 

در این میان این ساده انگاری و عادی انگاری در خصوص کرونا، می تواند آتش زیرخاکستر آرامش نسبی کنون را شعله ور کند که بی شک با برافروختن این آتش که مسبب اصلی آن خود مائیم، باز هم باید شاهد مرگ عزیزانمان و چهره درهم در کشیده، نگران و مضطرب جامعه و فرزندانمان باشیم.

 

وه امید روژی که «گه رته چۊچانه» کرونا  وه «وا ران » رَحمت الهی  و  «ده م   ئه ڵپێچانن» مه ردم ، او زمی به نیشی و نابود بو و باڵ هیچ فرێشته نه رزی.

 

 

 

کد خبر 1025544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha