لزوم بازنمایی هویت و جایگاه زن متعهد انقلابی و جریان ساز در رسانه

حجت‌الاسلام والمسلمین برته با اشاره به لزوم بازنمایی هویت و جایگاه و دستاورد زن متعهد انقلابی مؤثر جریان ساز جامعه پرداز، گفت: وضعیت موجود زنان گرچه رو به تعالی و پیشرفت است اما قطعا مطلوب نیست و زنان باید در ارتقای جایگاه خود بکوشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمد رضا برته» امروز (سه شنبه، 21 بهمن) در آیین رونمایی از بخش بانوان درسایت خبرگزاری حوزه که در سالن انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، به تاریخ تحولات اجتماعی  زنان در دنیا اشاره کرد و اظهار داشت: حقیقتی که نباید پوشیده شود این است که زن قریب به دیگر گروه‌های زیر دست دانسته شده تاریخی مورد تبعیض بوده است همچنانچه رنگین پوست‌ها و شرقی‌ها به واسطه غربی‌ها مورد تبعیض قرار گرفتند.

 

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه افزود: زنان گروهی بودند که در طول تاریخ بشر، طعم تلخ تبعیض را در جوامع مختلف کشیده اند، این تبعیض یکسان نبوده، بلکه در برخی جوامع‌ها عمیق تر و در برخی جوامع کمرنگ تر بوده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین برته ادامه داد: جالب است بدانیم از ابتدای عصر باستان به ویژه وقتی به حوالی قرن ششم میلادی و ظهور مبارک اسلام می‌رسیم تا حدود قرن نوزدهم، اسلام همیشه متهم به جانبداری از زن و زن سالاری بوده و ادبیات تاریخی این موضوع را گواهی می‌دهد و شواهد حقوقی مختلفی داریم که متفکران غرب و مستشرقان از همان گذشته اسلام را نسبت به این مسئله مورد ارزیابی قرار دادند.

 

وی اظهار کرد: واقعیت امر این است که اگر نگاه پدیدارشناسانه نسبت به مقوله زن داشته باشیم، شاید به سه جریان برسیم، جریانی که نفی هویت زنانگی به عنوان عنصر فعال تأثیرگذار اجتماعی رد گیری می‌کند و در پی این است که با شکستن همه ساختارهای اخلاقی، حقوقی، تاریخی، فرهنگی و سنتی از زن یک مرد بسازد و آن را به یک بزن بهادر اسلحه به کمر بسته با ساختار عضلانی تبدیل کند و غایت القصوای این اندیشه، مرد شدن زن است و جریان فمینیسم خواسته یا ناخواسته در این مسیر گام برمی دارد.

 

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در برابر این رویکرد، رویکرد سرکوب و انزوا داریم که می‌کوشد زن را به عنوان یک عنصر نادیده و یک حقیقت مخفی و نامرئی در مناسبات اجتماعی معرفی کند، در این رویکرد، زن جایگاهی ندارد و زن خوب از منظر این رویکرد زن مرده می‌داند، برخلاف رویکرد قبلی که زن خوب را زن مرد شده می‌داند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین برته اضافه کرد: رویکرد سوم با نگاهی عقلانی، اصلاحی و پذیرش هویت زنانگی و مردانگی، زن را به عنوان یک جامعه ساز، جامعه پرداز و ایدئولوگ در جامعه سهمی را برای او قائل است و معتقد است زن در عین زن بودن باید تأثیرگذار باشند نه با انکار زنانگی خود. بر اساس جریان سوم زن و مرد دو ستاره و سیاره هستند که در مدار خود هستند و هرگز قرار نیست یکی دور دیگری بچرخد اما در عین حال، این قوام و همبستگی در تعامل این دو است.

 

وی ابراز داشت: در ادبیات اسلامی از کلیدواژه حقوق انسان استفاده می‌کنیم و عمیقا و آرزومندانه، انسان را شامل زن و مرد می‌دانیم، ما هرگز نمی‌خواهیم تفاوت زن و مرد را انکار کنیم و بر یک تساوی غیرعاقلانه تأکید کنیم و هرگز نمی‌خواهیم تبعیض ناروا نهادینه باشد.

 

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: اگر ما مسئله زن را از منظر انسان‌شناسی تحلیل کنیم، احتمالا به این جمع بندی می‌رسیم که ما در اسلام برای هویت انسان دو ساحت مادی و روحانی قائلیم و در عین حال اصالت و اولویت را به ساحت روحانی او می‌دهیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین برته گفت: وقتی به روح انسان اشاره می‌کنیم، اثری از زنانگی و مردانگی در آن نیست و اساسا جنسیت مقوله ای روحانی و انسانی نیست، بلکه مقوله ای مادی و جسمانی است، اما وقتی به ارزش‌داوری انسانی می‌رسیم، با مقوله‌های روحانی مواجه هستیم.

 

وی بیان داشت: اگر ما انسانیت را مقوله ای غیرجسمانی می‌دانیم، می‌توانیم از ادبیات قرآنی دفاع کنیم که خداوند تأکید می‌کند: «خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ» و باز می‌فرماید: «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ»؛ در قرآن کریم زن و مرد هر دو به یک میزان مخاطب خداوند متعال، مسئول، مختار و در مسیر تکامل و رشد هستند.

 

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: رایج است در برخی از ادیان، زن نخستین و یا حضرت حوا سلام‌الله‌علیها قرین شیطان و فریب دهنده حضرت آدم علیه‌السلام است؛ اما در ادبیات قرآن کریم این گونه نیست، بلکه تصریح می‌شود که مواجهه شیطان با هر دو بوده و ضمیر مثنی استفاده می‌شود. از سوی دیگر وقتی مخاطب خداوند متعال و دین را تبیین می‌کند، آیه «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا» را به کار می‌برد. ما اگر چنین ادبیاتی را می‌پذیریم، احتمالا باید از اینجا به بعد پاسخگوباشیم که آیا در قبال این وزن‌گذاری و ارج‌گذاری جایگاه زن به میدان آمده ایم و به همین میزان رفتار کرده ایم؟.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین برته تصریح کرد: وضعیت موجود زنان گرچه رو به تعالی و پیشرفت است اما قطعا مطلوب نیست؛ قرار نیست مردان در ارتقای جایگاه زنان بکوشند، این کاری است که اولا باورمندی آن باید در خود جامعه زنان ایجاد شود و خود باید عهده دار شوند و این تعاملی دو طرفی است.

 

وی تأکید کرد: رسانه حوزه مقدسه حضرت ولی عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف بر خود این فرض را پذیرفته و بر همین منوال به حرکت در آمده و تلاش می‌کند تا سهم واقعی در بازنمایی هویت و جایگاه و دستاورد زن متعهد انقلابی مؤثر جریان ساز جامعه پرداز قائل باشد. لذا امروز در آیین رونمایی از صحفه بانوان خبرگزاری حوزه در خدمت هستیم.

 

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: ما به زنان جامعه ساز ایران و جهان و فعالان عرصه‌های تولید دانش و ارتقای ارزش انسانی در همه جهان اعلام می‌کنیم که اینجا را خانه خود بدانند و برای معرفی آثار و دستاوردهای فاخر بانوان و معرفی الگوسازی زن مسلمانِ تمدن سازِ تراز انقلاب اسلامی کاملا آماده ایم و در عمل سعی می‌کنیم که به این مبناها پایبند باشیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین برته در پایان با بیان اینکه به زودی هیئت تحریریه مستقلی برای حوزه زنان راه اندازی می‌شود، گفت: تشکر ویژه از جامعه الزهرا علیهاالسلام و مدیریت حوزه خواهران داریم که در این مدت ما را همراهی کردند، همچنین یکی از مجالات، حوزه‌های جهادی بانوان جهادگر بود که نتوانستیم آنگونه که باید به فعالیت آنان بپردازیم.

 

تهیه و تنظیم: زهرا قربانی

کد خبر 1025785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha