نقش برجسته علمای گیلان در مبارزه با استبداد/ دشمن از جایگاه روحانیت واهمه دارد

حجت‌الاسلام قربانی با بیان اینکه علمای دین گیلان در مبارزه با استبداد و استعمار نقش برجسته‌ای داشتند گفت: دشمن نسبت به جایگاه روحانیت در جامعه حساسیت فوق‌العاده‌ای داشته و از آن واهمه دارد.

«ولی رضا قربانی حق» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت نقش برجسته علمای دین گیلان در مبارزه با استبداد و استعمار خارجی را متذکر شد و اظهار داشت: دشمن همواره نسبت به جایگاه روحانیت در جامعه حساسیت فوق‌العاده‌ای داشته و هنوز هم از این امر واهمه دارد.

 

مدیر حوزه علیمه آیت‌الله بهجت(ره) فومن با بیان اینکه در طول تاریخ عالمان دین پیشگام مبارزه با حکومت‌های ظالم و فاسد بودند عنوان کرد: علمای شیعه در طول تاریخ چنین خصوصیتی داشتند.

 

قربانی نقش و سابقه علمای دین گیلان در میدان مبارزه با ظلم، استبداد و استعمار خارجی را بسیار مهم و درخشان توصیف کرد و بیان داشت: مرحوم شهید میرزا کوچک جنگلی نمونه بارزی از این امر است که افتخارش این بود که ملبس به لباس روحانیت است.

 

وی با تاکید بر اینکه شهید میرزا کوچک جنگلی حماسه‌های بزرگی را آفرید و مانند خورشیدی در تاریخ انقلاب ضد استعماری ایران می‌درخشد تصریح کرد: این شهید و مجاهد در راه حق و حقیقت در واقع الگویی برای همه مردم، قشرها و به ویژه نسل جوان است. 

مدیر حوزه علیمه آیت‌الله بهجت(ره) فومن ابراز داشت: از سال 42 علمای گیلان از امام خمینی(ره) حمایت می‌کردند و وقتی امام را دستگیر کرده بودند رژیم شاه به این بهانه که چون ایشان مرجع تقلید نیست می‌خواست زمینه به شهادت رساندن امام را فراهم کند.

 

قربانی با بیان اینکه علما پس از باخبر شدن از نیت شوم شاه به سرعت وارد میدان شدند اضافه کرد: علما اعلامیه ای را که فقاهت، اجتهاد و مرجعیت امام خمینی(ره) را اثبات می‌کرد امضا کردند تا به این ترتیب توطئه طاغوت برای از بین بردم امام(ره) را خنثی کنند.

 

وی برخی از علمای استان گیلان را از جمله افرادی که اعلامیه فقاهت و مرجعیت امام خمینی(ره) را امضا کرده بود اعلام کرد و گفت: به گواه برخی از شاهدان امر در زمان اسارت امام(ره) آیت‌الله بهجت فومنی(ره) هر روز می‌آمدند و جلوی در منزل امام می‌ایستادند و وقتی از ایشان دلیل این کار را پرسیدند ایشان گفتند وظیفه من است که به این ترتیب پشتیبانی و حمایتم را از امام خمینی(ره) اعلام کنم.

 

مدیر حوزه علیمه آیت‌الله بهجت(ره) فومن با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس تیپ امام جعفر صادق(ع) تشکیل شد و طلبه‌ها و روحانیون نیز در آن حضور داشتند اذعان کرد: تمام عوامل این تیپ همه طلبه و روحانی بودند و حتی با عمامه هم در میدان عملیات حاضر می‌شدند.

 

قربانی حضور فعالانه طلبه‌ها و روحانیون استان گیلان در جریان خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان و یا برگزاری رزمایش مواسات را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: دشمن نسبت به این مسئله حساسیت بسیار بالایی دارد و از حضور مستمر و همیشگی روحانیت در جامعه واهه دارد. 

 

وی پیروزی انقلاب اسلامی بر استبداد داخلی و استعمار خارجی و ماندگاری آن در این 42 سال را نشان‌دهنده امدادهای الهی دانست و خاطرنشان کرد: در این سال‌ها انقلاب اسلامی بدون آنکه از آرمان‌های اولیه خود فاصله بگیرد همچنان در صراط مستقیم مسیر خودش را پیش می‌برد.


 

کد خبر 1026232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha