۱۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور/ دولت باید مطالبات صندوق توسعه ملی را پرداخت کند

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه فرار مالیاتی در کشور به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است گفت: منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بخش خصوصی و زیرساخت کشور است اما دولت این صندوق را با قلک اشتباه گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «جبار کوچکی‌نژاد» شامگاه (پنج‌شنبه 23 بهمن) در گفتگوی خبری با عنوان جلسه بررسی لایحه بودجه 1400 دلایل رد کلیات لایحه بودجه 1400 توسط صحن علنی مجلس را برشمرد و با بیان اینکه خود وی هم یکی از مخالفان لایحه پیشنهادی دولت بوده است اظهار کرد: بودجه یک سند مالی یک ساله است و تعیین‌کننده قوانین بالادستی از جمله برنامه توسعه و قوانین دائمی کشور محسوب می‌شود.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه بودجه پیشنهادی دولت اشکالات بسیار زیادی داشت تصریح کرد: بودجه پیشنهادی دولت بیش از 200 هزار میلیارد تومان کسری داشت و بودجه‌ای که کسری داشته باشد قطعا تورم شدیدی را با خود به همراه می‌آورد از طرفی دولت از منابع صندوق توسعه ملی بیش از حد استفاده کرده بود.

 

وی با بیان اینکه بلافاصله پس از رسیدن بودجه به مجلس نامه‌ای از مقام معظم رهبری هم به مجلس ارسال شد اضافه کرد: تبصره 4 بودجه سه میلیارد یورو حدود 80 هزار میلیارد تومان تعیین شده بود و همینطور دولت پیش‌بینی کرده بود که روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت بفروشد و قصد داشت که تنها 20 درصد سهم صندوق توسعه را واریز کند.

 

نماینده مردم رشت در مجلس نامه مقام معظم رهبری را تشریح کرد و ابراز داشت: در این نامه تاکید شده بود که تبصره 4 باید حذف بشود و صندوق توسعه ملی متعلق به بخش خصوصی و زیرساخت کشور است و دولت نمی‌تواند به عنوان یک قلک از منابع موجود در این صندوق استفاده کند و پولش را صرف هزینه‌های جاری خود بکند.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس پرداخت 38 درصد سهم صندوق توسعه ملی توسط دولت را متذکر شد و گفت: دولت در لایحه بودجه 1400 فقط می‌خواست 20 درصد این سهم را پرداخت کند و نامه مقام معظم رهبری این بود که دولت با فروش یک میلیون بشکه نفت 20 درصد و با فروش بیشتر نفت باید همان 38 درصد را واریز کند.

 

کوچکی‌نژاد پرداخت مطالبات صندوق توسعه ملی از دولت را هم از جمله مواردی که مقام معظم رهبری در نامه خودشان به دولت به آن تاکید کرده بود اعلام کرد و افزود: جمع تمام این مبالغ حدود 200 هزار میلیارد تومان می‌شد که با احتساب آن 200 هزار میلیارد تومان اولیه، بودجه سال آینده، 400 هزار میلیارد تومان کسری داشت.

 

وی نوع جهت‌گیری در حوزه مستضعفان، حمایت از مردم، بحث کرونا و سایر موارد را از جمله دیگر نواقص لایحه بودجه 1400 خواند و ابراز داشت: ما اعتقادمان این بود که کمیسیون تلفیق باید بودجه را رد می‌کرد اما متاسفانه رئیس‌جمهور نامه‌ای برای مجلس فرستاد و شاید همین نامه بود که کمیسیون تلفیق را دچار یک تناقض و دودستی کرد و عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف شدند.

 

نماینده مردم رشت در مجلس نامه رئیس جمهور به مجلس را برشمرد و در توضیح مفاد آن اضافه کرد: رئیس‌جمهور در این نامه نوشته بود که شما(کمیسیون تلفیق مجلس) می‌توانید تغییرات را در بودجه به حد کافی انجام بدهید و اصلاحات کلی را انجام دهیم که در نهایت کمیسیون با 19 رأی مخالف و 24 رأی موافق با کلیات لایحه بودجه 1400 موافقت کرد.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شروع اعتراضات رئیس جمهور به مجلس پس از آنکه مجلس شروع به بررسی لایحه بودجه کرد را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: رئیس‌جمهور به مجلس گفت که طبق قانون اساسی شما حق ندارید که تغییرات اساسی در بودجه اعمال کنید و دولت این بودجه را قبول ندارد.

 

کوچکی‌نژاد کاهش وابستگی بودجه عمومی به فروش نفت طبق قانون برنامه را متذکر شد و افزود: کمیسیون تلفیق باید می‌آمد و اصلاحات درستی را در بودجه انجام می‌داد اما اصلاحاتش اشکالات اساسی داشت زیرا کمیسیون تلفیق 350 هزار میلیارد تومانی منابع حاصل از فروش از نفت را با 35 درصد وابستگی در بودجه آورد در حالی‌که دولت کمتر از آن را پیش‌بینی کرده بود.

 

وی معوقات مالیاتی را بیش از 60 تا 70 هزار میلیارد تومان و فرار مالیاتی را بیش از 150 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: کمیسیون تلفیق به جای هدایت دولت به سمت این دسته از درآمدهای مالیاتی آمده بود مالیات بر ارزش افزوده را 30 هزار میلیارد تومان افزایش داده بود که باید مستقیم از مصرف کننده گرفته می‌شد و این خودش مشکل بزرگی را به وجود می‌آورد.

 

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه دولت سال گذشته با همه تلاش‌هایی که کرد فقط توانست 50 هزار میلیارد تومان از اموال خود را بفروشد اظهار داشت: دولت در تبصره واو لایحه بودجه 1400 برای فروش اموال خودش در سال آینده بیش از 90 هزار میلیارد تومان را پیش‌بینی کرده بود که تحقق آن مشکل به نظر می‌رسد.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبان مجلس با بیان اینکه کمیسیون تلفیق بودجه 830 هزار میلیارد تومانی دولت را به هزار میلیارد تومان رساند عنوان کرد: در تبصره 14 لایحه بودجه 1400مربوط به هدفمند کردن یارانه‌ها دولت حدود 200 هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی کرده بود که کمیسیون تلفیق این عدد را به 400 هزار میلیارد تومان افزایش داد.

 

کوچکی‌نژاد تورم‌زا بودن بودجه تصویب شده در کمیسیون تلفیق را از جمله اشکالات اساسی آن و از دلایل رد کلیات لایحه در صحن اعلام کرد و بیان داشت: همه می‌دانند که دلار و ارز در زندگی مردم بسیار اثرگذار است از طرفی کمیسیون تلفیق نرخ ارز را 17 هزار و 500 تومان تعیین کرده بود که دولت اعتقادی به آن نداشت و می‌گفت ارز را خیلی  پائین از این نرخ می‌آورد.

 

وی با تایید این مطلب که در نحوه تخصیص و هزینه کرد ارز چهار هزار و 200 تومانی اشکالات عدیده‌ای وجود داشت اما باید روش‌ها اصلاح شود تصریح کرد: تامین 80 درصد دان مرغ، دارو و یکسری کالاهای اساسی کشور از همین ارز چهار هزار و 200 تومانی است و وقتی که حذف می‌شود عملا قیمت‌ها اوج می‌گرفت و این خطر وجود داشت که دولت حمایت خود را از قشر محروم، کارمند و کشاورز قطع کند.

 

نماینده مردم رشت در مجلس رد کلیات لایحه بودجه 1400 را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه به اعتقاد وی مجلس راه درستی را در پیش گرفته است افزود: دولت در حال اعمال یکسری اصلاحات روی بودجه سال آینده است و امیدواریم اصلاحات انجام شده تا اواسط هفته آینده به صحن مجلس ارائه داده شود.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس فشارهای اقتصادی و حقوق‌های بسیار پایین بازنشستگان تامین اجتماعی را یکی از دلایلی که باید از این قشر بیشتر حمایت شود ذکر کرد و یادآور شد: رقم‌های بودجه در این بخش‌ها رقم‌های بسیار درشتی است و باید برای حمایت از بازنشستگان تامین اجتماعی برنامه‌هایی پیاده شود.

 

کوچکی‌نژاد از تدوین طرحی برای تعالی رشد جمعیت و حمایت از خانواده در کشور توسط مجلس خبر داد و تصریح کرد: اعتقاد دارم با توجه به بررسی لایحه بودجه سال 1400 در مجلس و یک ماهی که تا پایان سال وقت داریم بررسی طرح ارتقاء جمعیت که از جمله ضروریات کشور به شمار می‌رود به سال بعد موکول می‌شود.

 

وی در ادامه شهرستان شدن خمام و بخش شدن چوکام را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: بنده بیش از هشت سال است که پیگیر ارتقاء  منطقه خمام بودم و در زمان وزرای کشور سابق تلاش‌های زیادی برای تحققش انجام دادم از طرفی چنین تغییراتی در جغرافیای سیاسی مناطق مختلف برای مردم هم بسیار اثرگذار است.

 

رئیس فراکسیون حمایت از محصولات استراتژیک کشاورزی و صنایع وابسته مجلس از برگزاری جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی در هفته گذشته سخن گفت و بیان داشت: دفتر گندم و دفتر یکسری محصولات دیگر حتی محصول چغندر در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد و جای برنج خالی بود که با تلاش‌های انجام شده به زودی دفتر مستقل برنج در وزارت جهاد ایجاد می‌شود.

 

کوچکی‌نژاد حمایت از محصولات کشاورزی، آبزی‌پروری و استقرار صنایع وابسته را از جمله رئوس‌ مهم برنامه‌های فراکسیون حمایت از محصولات استراتژیک کشاورزی و صنایع وابسته مجلس دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت منابع‌ مالی، بخش خصوصی و دولت از بخش کشاورزی به ویژه برنج اتفاقات خوبی در این زمینه بیفتد.

کد خبر 1026492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha