رونق زندگی روستایی با توسعه زیرساخت ها

مظفر نجفی، با اشاره به برنامه های حمایتی دولت برای توسعه زیرساخت های روستایی گفت: رونق زندگی روستایی و کاهش مهاجرت ها با این روند اتفاق می افتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، زندگی روستایی یکی از انوع زندگی بشری و با شاخصه و قابلیت های خاصی است که در مقاطع از زمان توسط مدیران فراموش و تبدیل روستا به شهر اولویت قرار گرفت اما نظام برنامه ریزی و تشخصیص به موقع کارشناسان مانع از تداوم این موضوع شد.

 

استان اصفهان با بیش از هزار و 700 روستا و آبادی که بیش از 900 عدد آن ها دارای بالای 20 خانوار جمعیت هستند، 12 درصد از جمعیت کل استان را بر اساس آخرین آمار سرشماری تشکیل می دهند و این سال ها شاید روند افزایش نیز داشته است.

 

فعالیت تعاونی و مشترک بین دهیاری ها و تشکل های مردمی یکی از مولفه های توسعه روستایی بوده که پیرامون این موضوع با «مظفر نجفی« مدیرعامل اتحادیه تعاونی های روستایی استان اصفهان گفتگوی اختصاصی انجام شده تا اقدامات و ظرفیت های  این منطقه از استان بررسی شود.

 

تشکیل 42 شرکت تعاونی دهیاری ها در سراسر استان اصفهان

 

از سال 1384 تشکیل تعاونی دهیاری ها از استان اصفهان آغاز گردید و این موضوع از طریق سازمان شهرداریها و دهیاریها در سایر استان های کشور نیز تعمیم داده شد که در حال حاضر 42 شرکت تعاونی دهیاری ها با عضویت شخصیت حقوقی دهیاری های هر منطقه تشکیل شده که این نهادها توسط اتحادیه شرکتهای تعاونی دهیاریهای استان پشتیبانی و نظارت می شوند.

اکنون بیش از 860 دهیاری عضویت تعاونی های دهیاریهای مناطق استان را دارند.

 

توسعه خدمات و اقتصاد روستایی با شرکت های تعاونی

 

شرکتهای تعاونی دهیاری ها با هدف  ستفاده از مشاركت‌هاي اقتصادي داخلي و خارجي جهت سرمايه گذاري در فعاليت‌هاي توليدي، خدماتي، تلاش در جهت ايجاد اشتغال مولد و پايدار در روستا، توسعه و گسترش فعاليت‌ها به منظور افزايش درآمد و ارتقاء سطح معيشت  و رفاه اهالي روستا، کمك به خودكفايي و تقويت بنيه اقتصادي نهاد دهياري، تسهيل در ارايه خدمات و اجراي پروژه‌هاي دهياري‌ها تشکیل شده که این روزها به دلیل توسعه خدمات و سیاست های توسعه ای در روستاها ماموریت و وظایت این مراکز تخصصی و افزایش یافته است.

این شرکت های تعاونی بر اساس ظرفیت و توان خود در حوزه های سرمايه گذاري، طراحي و احداث و اداره واحدهاي توليد صنايع روستايي و صنايع دستي مشاركت و همكاري در اجراي پروژه‌ها و ‌طرح‌هاي عمراني، همكاري و سرمايه‌گذاري و ساخت و اداره پايانه‌هاي مسافربري و حمل بار، سرمايه‌گذاري در حوزه  نانوائي‌ها و فروشگاه‌ها به منظور ارائه خدمات مرغوب و ارزان قیمت، فعالیت در حوزه گردشگری با احداث اماكن تفريحي، فرهنگي، دهكده توريستي، احداث مجتمع‌هاي دامپزشكي، فعالیت در زمینه تجارت الکترونیک و طراحی و تولید نرم افزار و ایجاد سایت و بانک های اطلاعاتی ذیربط را انجام می دهند که البته تنوع برنامه های آن ها متفاوت است.

 

مدیریت پسماند از ماموریت های مهم شرکت های تعاونی روستایی

یکی از مهمترین ماموریت و اقدامات اساسی این شرکت ها مدیریت پسماند روستاهای بوده که در تمامی روستاهای استان اصفهان انجام می شود و در بسیاری از روستاها مدیریت پسماند خشک نیز انجام شده که زمینه ساز ایجاد شغل برای بیش از 300 نفر مستقیم بوده است.

 

موفقیت های شرکت های تعاونی روستایی در رقابت با دیگر شرکت ها

 

شرکت های تعاونی دهیاری های استان اصفهان پیوسته در سطح کشور در انجام وظایف خود سرآمد بوده اند و اکثرا در ارائه خدمات به دهیاری های عضو به موفقیت های خوبی دست یافته اند، در همین خصوص شرکت تعاونی دهیاریهای نجف آباد در سال جاری رتبه برتر تعاونی های استان را داشته، این تعاونی در زمینه تولیدات پوشاک، خدمات عمرانی به دهیاری ها رضایتمندی دهیاری ها و مردم روستا را کسب نموده است.

تعاونی دهیاریهای شهرستان فریدونشهر، بخش مرکزی اصفهان، گلپایگان، کرون، وردشت سمیرم نیز از جمله تعاونی های موفق این استان هستند.

 

جوان گرایی با تشکیل تعاونی های روستایی

 

 تعداد قابل توجهی از متخصصین جوان روستاهای استان در این زمینه در حال فعالیت بوده که تلاش می کنند با مشارکت های بوجود آمده این ظرفیت را در راستای ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای مردم روستا جلوه گر نماید.

با ایجاد رفاه و توسعه زیرساخت های زندگی در روستاها توسط دهیاری ها و نیز شرکت های تعاونی دهیاریها توانسته زمینه توسعه روستایی را فراهم و از برخی مهاجرت ها جلوگیری کند.

کد خبر 1026703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha