حکم شرعی ترویج روز ولنتاین

به مناسبت فرا رسیدن این روز، استفتائاتی درباره برگزاری این جشن و ترویج سنن غربی در بستر آن و نیز حکم شرعی ترویج این روز را بررسی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، اگر چه اصل هدیه دادن و محبت ورزیدن از نظر اسلام بسیار پسندیده است، اما ولنتاین چون باعث ترویج فرهنگ غرب است و از طرفی این روز بهانه‌ای شده برای ترویج ابراز علاقه‌های نامشروع بین دختران و پسران نامحرم و شکستن قبح از ارتباط نامشروع بین محرم و نامحرم، پس باید از ترویج این کار حتی بدون هیچ قصد و غرض حرامی مانند هدیه دادن به همسر شرعی و تبریک گفتن آن روز به وی خودداری شود.

 

به مناسبت فرا رسیدن این روز، استفتائاتی درباره برگزاری این جشن و ترویج سنن غربی در بستر آن را بررسی کرده ایم که در ادامه می آید:

 

سوال: روز والنتاین یا روز عشق و یا روز عشاق در فرهنگ مسیحی سده های میانه و سپس فرهنگ مدرن غربی روز ابراز عشق است که به صورت سالانه برگزار می‌شود. آیا جشن گرفتن و برگزاری و ترویج چنین مراسماتی از سمت مسلمانان جایز است؟

 

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای: در صورتی که مستلزم مفسده و یا ترویج فرهنگ باطل غربی گردد، جایز نیست.

 

سوال: هدیه روز ولنتاین به همسر چه حکمی دارد؟

 

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی: در صورتی که از این فرصت به عنوان ابراز عشق و علاقه به نامحرمی استفاده شود کار حرامی است و حتی در مورد افراد محارم نیز چون یک فرهنگ غربی است کار خوبی نمی‌باشد.

 

 

جمع آوری کننده: حجت الاسلام سیدنادعلی اولیایی، کارشناس سطوح عالی حوزه علمیه قم

کد خبر 1027016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha